Lyd fra eksplosion i vacuum?
Fra : peter s

Dato : 20-09-05 12:31

Hej jeg og en ven diskuterede hvorvidt en explosion kunne høres på nær
afstand ved 100% vacuum, som på månen.
Umiddelbart ville vi egentlig svare nej, idet der ikke er noget medie
(atmosfære) til at bære lyden.
Her kom jeg så til at tænke på at hvis nu en mikrofon var placeret tæt
på sprængningen, men alligevel i en afstand så den ikke går i stykker,
så må der jo reelt være en trykbølge forårsaget af de gasser som den
kemiske reaktion skaber. Denne trykbølge må så reelt kunne opfattes af
mikrofonen som lyd, der formentlig vil lyde noget anderledes, idet
trykbølgen jo ikke bremses/ påvirkes af atmosfære.

Hvad mener I?

mvh peter

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-09-05 12:38

> Hej jeg og en ven diskuterede hvorvidt en explosion kunne høres på nær
> afstand ved 100% vacuum, som på månen.

Hvordan vil du have et 100% vakuum tæt på en eksplosion?
Eksplosionen skaber vel en slags atmosfære i kort tid, indtil gasserne
diffunderer væk og trykket går mod 0 igen.

> [...]
> mikrofonen som lyd, der formentlig vil lyde noget anderledes, idet
> trykbølgen jo ikke bremses/ påvirkes af atmosfære.

Trykbølgen som du kalder den, er jo netop en 'klump atmosfære' som bliver
skudt forbi mikrofonen. Men mikrofonen ville da reagere på det og optage en
eller anden lyd.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : peter s

Dato : 20-09-05 13:15

In article <432ff48a$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
mos@laxity.invalid says...
> Hvordan vil du have et 100% vakuum tæt på en eksplosion?
Det har jeg ikke skrevet. Jeg har spurgt til en eksplosion, der foregår
i vacuum som på månen, med hvad deraf følger.

> Eksplosionen skaber vel en slags atmosfære i kort tid, indtil gasserne
> diffunderer væk og trykket går mod 0 igen.
Se, det er jo lige det jeg også skriver.

> Men mikrofonen ville da reagere på det og optage en
> eller anden lyd.

Ja, det vil jeg også mene.

mvh peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-09-05 20:37

"peter s" <ps-niks@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> diffunderer væk og trykket går mod 0 igen.
Se, det er jo lige det jeg også skriver.

> Men mikrofonen ville da reagere på det og optage en

Ja, det vil jeg også mene.

Det må så blive en halv bølge, og det er spørgsmålet om det kan kaldes andet
end et pust. Og det vil meget hurtigt blive et meget svagt pust da det
udbreder sig i alle retninger.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 21-09-05 08:32

Hej

> Ja, det vil jeg også mene.

Vil den nu også det, vil trykbølgen ikke udbredes så hurtig
at den rammer for- og bagside på membranen i mikrofonen
samtidig så der ikke sker noget ?

Mvh Max

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-09-05 10:08

> Vil den nu også det, vil trykbølgen ikke udbredes så hurtig
> at den rammer for- og bagside på membranen i mikrofonen
> samtidig så der ikke sker noget ?

På en typisk mikrofon kan lyden kun påvirke forsiden af membranen. Der er
oftest et ventilationshul til bagsiden for at eliminere dc-problemer, men
det betyder blot at de helt lave frekvenser bliver dæmpet. Det er typisk
lavet, så det ikke påvirker det hørbare frekvensområde.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-05 10:56

Max skrev:

> Vil den nu også det, vil trykbølgen ikke udbredes så hurtig
> at den rammer for- og bagside på membranen i mikrofonen
> samtidig så der ikke sker noget ?

Har du aldrig hørt en optagelse af en eksplosion? Ellers søg på
"Seest" og "fyrværkeri" på nettet. Det burde give noget.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 21-09-05 11:06

Hej Bertel

> Har du aldrig hørt en optagelse af en eksplosion? Ellers søg på
> "Seest" og "fyrværkeri" på nettet. Det burde give noget.

Man kan vel ikke sammenligne eksplosionen i Seest med
en i vacuum ?

Mvh Max

Fra : Peter Weis

Dato : 24-09-05 08:27

Max wrote:

> Vil den nu også det, vil trykbølgen ikke udbredes så hurtig
> at den rammer for- og bagside på membranen i mikrofonen
> samtidig så der ikke sker noget ?

Bortset fra trykmikrofonerne, som Martin nævner, så burde en gradient
mikrofon også kunne måle sådan en trykbølge. Bølgefronten vil have en
volumenhastighed som påvirker membranen. Gradientmikrofoner har normalt
en 8-tals karakteristik, så de skal bare være vendt mod eksplosionens
udspring.

mvh
Peter

Fra : peter s

Dato : 21-09-05 11:57

In article <433064ec$0$73115$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
preben@esenet.dk says...
> Det må så blive en halv bølge, og det er spørgsmålet om det kan kaldes andet
> end et pust. Og det vil meget hurtigt blive et meget svagt pust da det
> udbreder sig i alle retninger.

Indrømmet, det svar lyder meget fornuftigt, idet lyd i atmosfære som på
jorden, pga svingningerne har en positiv og negativ amplitude, heraf
lyd-bølgen. Ideen med et pust, indeholdende udelukkende den positive del
af amplituden fra lydbølgen lyder realistisk, idet der alligevel ikke
kan skabes et mere negativt tryk end vacuum.

Andre har iøvrigt debateret dette før:
http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=8

Jeg googler lidt mere

mvh peter

Fra : peter s

Dato : 21-09-05 13:04

In article <MPG.1d9a115ec2d4d78e989bd5@news.inet.tele.dk>, ps-
niks@get3net.dk says...
> Hej jeg og en ven diskuterede hvorvidt en explosion kunne høres på nær
> afstand ved 100% vacuum, som på månen.

Hej, jeg fandt en god beskrivelse her:
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/phy00/phy00915.htm

mvh Peter