Olie
Fra : RC

Dato : 20-09-05 10:15

Hejsa.

Jeg bruger " Viacutan ".
Er dog kommet til at tænke på, om ikke man kan bruge alm. Raps ell. Solsikke
olie i stedet for ?

Hilsen,
Anya.

" I denne verden er du måske kun et menneske, men for ét menneske, kan du
betyde en verden til forskel."

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-09-05 11:39

RC wrote:
> [...]
>
> Jeg bruger " Viacutan ".
> Er dog kommet til at tænke på, om ikke man kan bruge alm. Raps ell. Solsikke

Viacutan (dets indhold og virkning) kan du læse mere om her:
http://www.boehringer-ingelheim.dk/Web/Boehringer+Ingelheim+Danmark/Animal+Health/Hobbydyr/Kosttilskud/Viacutan%AE+Plus
Om andre olier kan gøre det samme, ved jeg ikke.
mvh Camilla

Fra : RC

Dato : 20-09-05 18:48

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

Tak for link.

Grunden til , at jeg brugte det, skyldes at Oscar havde skæl.
Pigerne har ikke skæl, og derfor tænkte jeg , at jeg måske kunne bruge alm.
olie , for at der var lidt olie på tørfoder.

Jeg ved slet ikke, om katte kan tåle den slags olie ?
Mener blot, at jeg engang læste , at man kunne bruge det til katte.

Hilsen,
Anya.

Fra : Lene

Dato : 20-09-05 19:47

Jeg bruger " Viacutan ".
>Er dog kommet til at tænke på, om ikke man kan bruge alm. Raps ell.
>Solsikke
olie i stedet for ?
Hilsen,
Anya.

Hej Anya
Det er ikke så smart at bruge almindelig raps/solsikkeolie. De er begge
varmebehandlede, og effekten af de essentielle fedtsyrer er ødelagt i
processen. Har kigget på den side, som Camilla henviser til. Sådan som jeg
ser det, består det af olier fra fisk og tildels fra planter. Det ville være
fint at give katten laks eller anden fed fisk, f.eks. makrel/ål samt en
anelse koldpresset olivenolie/rapsolie. Når olien er koldpresset undgår man
de høje temperaturer som de almindelige olier er udsat for, og dermed undgås
ligeledes ødelæggelsen af de essentielle fedtsyrer som kroppen hos katte og
mennesker har så hårdt brug for. Katte får normalt disse fedtstoffer gennem
de mus og de fisk de spiser. Vi andre får det også gennem de fisk og de
grøntsager vi spiser (hvis de er behandlet ordentligt). Hvis ikke de
(kattene) og vi, får de fedtstoffer vi har brug for kan der opstå
hud/knogle/hår/hjerneproblemer.
Hilsner fra Lene

Fra : RC

Dato : 20-09-05 20:31

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse

Hej Lene.

Og mange TAK for dit uddybende svar.

Venlig hilsen,
Anya.

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 21-09-05 10:00

"RC" <2468@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Jeg bruger " Viacutan ".
> Er dog kommet til at tænke på, om ikke man kan bruge alm. Raps ell.
Solsikke
> olie i stedet for ?

Hej Anya.

Du kan købe noget lakseolie hos dyrehandleren (i hvert fald hos Maxizoo),
som også er rigtig godt til hud- og pelsproblemer. Men det er selvfølgelig
noget dyrere end f.eks. solsikkeolie (som jeg ikke ved om du kan bruge det i
stedet for). Prisen er ca. 100,- for 1/2 liter og 170,- for en hel. Kender
dog ikke priserne på Viacutan, så jeg kan ikke rigtig vurdere, om det er
noget der kan betale sig .

M.v.h. Helle.