Problem med 1Gbit/s sammen med 100Mbit/s
Fra : Jens U. K.

Dato : 20-09-05 09:24

Jeg har en ny pc med et indbygget 1Gbit/s netkort (kobber) - i en nvidia
nforce4-chip.

Denne har jeg koblet sammen med en hp-switch med 24 porte der kan køre
både 10/100/1000Mbit.
Jeg har brugt cat5e-kabler.
Denne switch er koblet sammen med andre switche af andre fabrikater i
andre hastigheder. Der er ingen loops.
Der er et par servere der har 1 Gbit-netkort men ellers er alle klienter
100 Mbit.
En af serverne kører Lotus Notes.
Lotus Notes klienten på pcen kommer med et par fejlmeddelelser om at
"noget" tog for lang tid og dropper det. Det kan f.eks. være en opdatering
af inbox-view'et - som normalt ikke er noget problem!

Umiddelbart virker det som om at net forbindelsen er en del hurtigere end
før - f.eks har jeg forsøt at kopiere lidt frem og tilbage og der er
rimelig godt tempo på -men der er et eller andet problem. Måske er det kun
Lotus Notes der har et problem, måske er det mere end det.

Jeg har googlet mig frem til at det måske kan være noget med MTU, der kan
være problemet... og måske er det kun Lotus Notes, der har problemet...

Umiddelbart er der ikke nogen fejl at se i loggen på netforbindelsen -
altså ligesom når der er mismatch mellem switch og netkort, halv og fuld
duplex eller 10 og 100 mbit. Er der nogen klassiske steder det kan gå galt
for 1Gbit-forbindelser.

Nogen gode råd?

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 20-09-05 11:35

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
> Jeg har en ny pc med et indbygget 1Gbit/s netkort (kobber) - i en nvidia
> nforce4-chip.

Ja, det viser sig jo at der også er et firewall program der hedder "nvidia
firewall". Det var sat til en profil der hed "antihacking only", som stort
set ikke skulle blokere noget som helst... ip-spoofing eller lign. var det
eneste...

men... så prøvede jeg at sætte den til off-profilen og sørme så - nu
fungerede Lotus Notes umiddelbart som det skulle... ("AntiNotes" skulle
profilen vist hedde

Jeg synes det er lidt pudsigt at den indstilling af firewallen der "stort
set" ikke skulle spærre for noget som helst spærrer for Notes.

Nogen ville måske mene at jeg skulle rtfm og det har jeg også tænkt mig at
gøre...
fyi er der følgende profiler at vælge imellem - formentlig ordnet efter
"hvor meget" der er lukket for (der eksisterer derudover også tre profiler
man selv kan konfigurere):
- off
- antihacking only
- low
- medium
- high
- lockdown

Min egen skyld - ja, jeg kunne bare have droppet nvidia firewallen.

/Jens Ulrik