Opera 8.5 nu gratis
Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-09-05 09:29

Så det var noget af en happening at de lavede på deres 10 års fødselsdag
http://www.opera.com/free/

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-09-05 10:11

Den 20-09-05 10.28 skrev Ivan V. Klattrup følgende:
> Så det var noget af en happening at de lavede på deres 10 års fødselsdag

Det er en stor begivenhed - de har i hvert fald udsendt hele to
enslydende pressemeddelelser om det. Man må håbe, den nye
forretningsmodel lykkes for dem, ikke mindst så Mozillafolkene stadig
kan få lidt ekstra inspiration.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-09-05 10:24

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> enslydende pressemeddelelser om det. Man må håbe, den nye
> forretningsmodel lykkes for dem, ikke mindst så Mozillafolkene stadig

Ja, jeg håber også at det giver lidt mere vind i Opera-supermandens
kappe. (Kunne de ikke finde en lidt mindre kikset maskot, hvis de nu
gerne vil vinde udbredelse?)

Jeg registrerede min Opera 8.02 med en fødselsdagskode. Desværre glemte
jeg i farten at skrive kode ned til senere brug.

Registreringen fjerner reklamerne og giver adgang til den indbyggede
news- og mailklient. Jeg kan ikke lige se, om den nye licensfrie udgave
også har news og mail?

Bør jeg opgradere min fødselsdagsregistrerede Opera 8.02 til den
licensfrie Opera 8.5? Mister jeg min registrering, og hvis ja, bør jeg
stadig gøre det?

Mikkel
--
Gør et filmkup - aktuelle tilbud på spanske dvd'er
http://lakjer.dk/mikkel/spanske-film.shtml

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-09-05 10:29

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

>Jeg kan ikke lige se, om den nye licensfrie udgave også har news og mail?

Det har den

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-09-05 10:49

Ivan V. Klattrup wrote:

> Det har den

Tak.

Tillægsspørgsmål: Hvad mon Opera nu vil tjene sine penge på?

Mikkel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-09-05 10:52

måske support http://www.opera.com/buy/

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 14:55

Ivan V. Klattrup wrote:

> måske support http://www.opera.com/buy/

De tjener nok nærmere deres penge på licenser til brug i PDA'er olign.
Nok også af den grund de har råd til at give deres browser væk nu,
hvilket også er på tide.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-09-05 15:46

Den 20-09-05 15.54 skrev Ulrik Skovenborg følgende:

> De tjener nok nærmere deres penge på licenser til brug i PDA'er olign.

Også min tanke, jeg vil umiddelbart tro, det er en større indtægtskilde
end den betalte support.

> Nok også af den grund de har råd til at give deres browser væk nu,
> hvilket også er på tide.

Jeg tror ikke, det er fordi, de har råd nu. Og jeg tror heller ikke på
Operas egen begrundelse med, at kundebasen nu er stor nok til at tjene
på supporten. Jeg er overbevist om, at de har foretaget valget af samme
grund, som da Netscape valgte at opgive betaling tilbage i 1998.

Når det er sagt, så er det imponerende, så længe de har kunnet holde ud.
Det er ikke nemt at tage penge for et produkt som andre forærer væk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri program Free

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 20-09-05 11:32

On Tue, 20 Sep 2005 11:23:35 +0200, Mikkel Moldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> wrote:

> Registreringen fjerner reklamerne og giver adgang til den indbyggede
> news- og mailklient.

Den klient var der også adgang til uden reg. Den eneste forskel på en
præ-8.50 i forhold til reg. og ureg.: Uden reg. var der reklamer øverst.
Der var altså ikke i en ureg. tale om en funktionsmæssig mindre udgave.

> Bør jeg opgradere min fødselsdagsregistrerede Opera 8.02 til den
> licensfrie Opera 8.5? Mister jeg min registrering, og hvis ja, bør jeg
> stadig gøre det?

Så vidt jeg husker, er der ikke større ændringer af selve funktionerne i
Opera 8.50 i forhold til 8.02.

En reg. 8.02 giver dig vist ikke noget ekstra i forhold til 8.5. Under
alle omstændigheder kan du altid installere 8.50 i sit eget katalog. Det
bør ikke ændre noget i din 8.02-installation.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-09-05 11:36

Chr. Bohr-Halling wrote:

> Den klient var der også adgang til uden reg.

Var der? Jeg husker at den bad om registreringkode, når jeg vill have
adgang til den. Men måske husker jeg forkert.

> Den eneste forskel på en
> præ-8.50 i forhold til reg. og ureg.: Uden reg. var der reklamer
> øverst. Der var altså ikke i en ureg. tale om en funktionsmæssig mindre
> udgave.

Nå, men så må jeg jo huske forkert

> [...]
> alle omstændigheder kan du altid installere 8.50 i sit eget katalog.
> Det bør ikke ændre noget i din 8.02-installation.

O.k., men jeg foretrækker nu kun at have én version installeret.

Mikkel

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 20-09-05 11:46

On Tue, 20 Sep 2005 12:36:26 +0200, Mikkel Moldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> wrote:

> Var der?

Ja.

Der har aldrig været funktionsmæssig forskel på en reg. og en ureg.
udgave... ok, i præ-5 var Opera shareware med en udløbstid på 30 dage, så
vidt jeg husker, så dér var der en forskel -- efter 30 dage

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 20-09-05 11:50

http://www.opera.com/docs/changelogs/windows/850/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-09-05 12:01

Chr. Bohr-Halling skrev:

>Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail/

Jeg troede da at man en newsreader til at læse i grupperne med

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 20-09-05 12:44

Den 20.09.2005 kl. 13:00:52 skrev Ivan V. Klattrup
<ivan.klattrup@gmail.com>:

> Jeg troede da at man en newsreader til at læse i grupperne med

Du har ganske ret, naturligvis. :)
Jeg har i øvrigt set "newsreader" anvendt i betydningen "newsfeedreader".

(nu også -- langt om længe -- et indlæg postet med 8.50 i en tråd om 8.50)

--
Sendt med Operas banebrydende postklient: http://www.opera.com/mail/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-05 12:06

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er en stor begivenhed -

Ja - det kan man roligt sige.

Opera 8.5 kommer fra starten på en lang række sprog (bl.a. dansk) -
og det er vel at mærke en ganske glimrende oversættelse.

Jeg er oprigtigt imponeret - som ren slutbrugerbrowser er Opera nu
i mine øjne mere attraktiv end Firefox. Jeg savner stadig nogle af
de udvidelser som FF tilbyder - først og fremmest Adblock og Sage -
men den generelle "finish" af programmet samt ikke mindst
hastigheden er bedre i Opera end FF (bedømt på mine lidt bedagede
computere).

Jeg skipper dog ikke FF endnu - dels kender jeg den langt bedre end
jeg kender Opera og dels tilbyder den (via udvidelser) stadig bedre
hjælp under webudvikling end Opera gør. Men hvis jeg kan finde en
måde at få Adblock-funktionaliteten lagt ind i Opera, vil jeg
seriøst overveje at bruge Opera som min primære browser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 20-09-05 12:12

En mulighed: http://operaadfilter.com/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-09-05 12:24

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Sage

Er det en RSS reader ?
http://www.opera.com/products/desktop/m2/rss/

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-05 12:47

Ja (<http://sage.mozdev.org/>)

> http://www.opera.com/products/desktop/m2/rss/

Jeg kender godt Operas rss-del, men jeg kan ikke lide den. Med Sage
får jeg mine feeds i en sidebar, med en enkelt linje som
overskrift, summary vist ved mouseover og den fulde artikel let
tilgængelig ved et klik.

Operas advisering af nye rss-meddelelser er dog fornem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-05 12:58

Chr. Bohr-Halling skrev:

> En mulighed: http://operaadfilter.com/

Den ser bestemt interessant ud. Der er dog stadig et stykke vej til
Adblock - der mangler direkte blokering af flash, iframes og
scripts, og det er ikke brugervenligt at man skal genstarte opera
og tømme cachen før man kan se blokeringen fungere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-09-05 02:39

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>der mangler direkte blokering af flash, iframes og

Faldt lige over denne, som nogen måske kan have glæde af:
http://userjs.org/scripts/general/enhancements/hide-objects

--
What is life, except excuse for death,

--== http://www.better-browser.info ==--

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-05 13:12

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg savner stadig nogle af de udvidelser som FF tilbyder -
> først og fremmest Adblock og Sage

Jeg faldt lige over en anden mangel der stadig er i Opera -
understøttelsen af NTLM-baseret login. Det er næppe relevant for
størsteparten af slutbrugerne, men jeg bruger det jævnligt til at
beskytte administrationssider på websites. Mozilla har understøttet
NTLM-login siden version 1.4 - i juni 2003 - men Opera mangler
stadig denne protokol.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-09-05 20:05

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> posting:

>Så det var noget af en happening at de lavede på deres 10 års fødselsdag
>http://www.opera.com/free/

Lidt læsning... om man så reelt bliver klogere af det er en anden
sag:

http://operawatch.blogspot.com/2005/09/opera-ceo-goal-to-become-2nd-most-used.html

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-09-05 20:22

Christian Bohr-Halling <nospam@kabelmail.dk> posting:

>Lidt læsning... om man så reelt bliver klogere af det er en anden
>sag:
--klip--

Her er det mere klart mht. indtægter:

--<http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=113673>

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-09-05 22:43

Christian Bohr-Halling wrote:
> Christian Bohr-Halling <nospam@kabelmail.dk> posting:

Tak for et godt link. Skal det mon forstås sådan, at Opera får penge for
de Google reklamer på søgeresultatsider, som man klikker på, når man har
søgt med Google i Opera?`

Mikkel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-09-05 22:58

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> posting:

>Tak for et godt link. Skal det mon forstås sådan, at Opera får penge for
>de Google reklamer på søgeresultatsider, som man klikker på, når man har
>søgt med Google i Opera?`

Jeg læser det som, bl.a. Google betaler for trafik, dvs. søgninger.

Måske en model i stil med ff (om end den også er vagt beskrevet):
http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39189475,00.htm

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-09-05 23:18

> [...]
>

> Jeg læser det som, bl.a. Google betaler for trafik, dvs. søgninger.
>
> Måske en model i stil med ff (om end den også er vagt beskrevet):

Det har du vist ret i!

Endnu en interessant artikel, tak for den.

Mikkel