lang transport af katte
Fra : myggen

Dato : 19-09-05 21:36

Hej NG...

Dette er nok lidt i forlængelse, af tråden ved navn "vi skal flytte langt",
men dog uden at være sådan heeeelt det samme. Så derfor har jeg startet en
ny tråd.

Jeg har netop været i USA på ferie, og på et fly fra Minneapolis til Detroit
(omkring halvanden times flyvning) var der to katte med - ifølge
kabinepersonalet, jeg så dem ikke selv.
Og da jeg mellemlandede i Amsterdam, så jeg ude i en gate, en mand der havde
en transportkasse med en kat i, som håndbagage. Jeg ved jo ikke hvor langt
manden skulle, men de to oplevelser, samt tidligere tråde (blandt andet
førnævnte) har fået mig til at tænke.

Har nogen herinde nogensinde prøvet at flyve med deres katte?
I så fald er jeg lidt nysgerrig efter hvordan man klarer det. Altså sidder
katten i sin alm. transportkasse eller har den et større "bur" med bakke,
mad og vand eller hvordan og hvorledes?
Jeg tænker bare, hvis man flyver, og katten sidder i transportkassen på
sædet ved siden af, og så pludselig ikke kan holde sig mere, eller der er
noget andet.

Kan man overhovedet tillade sig at tage en kat med ud at flyve? Her tænker
jeg på at vi mennesker kan trykudligne så vi undgår propper i ørerne, men
kan katte det? Og hvor stresset bliver katten af sådan en omgang? (jeg er
dog klar over at katte har forskellige grænser for hvornår de bliver
stressede, jeg tænker bare på om det kan sammenlignes med en tur i bil eller
andet)

Jeg ved godt det var mange spørgsmål i et, men jeg håber det går. Også
selvom de måske til en vis grad minder om den tidligere tråd der vedrører
flytning.

Trine

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-09-05 22:53

myggen wrote:
> [...]
>
> Jeg ved godt det var mange spørgsmål i et, men jeg håber det går. Også
> selvom de måske til en vis grad minder om den tidligere tråd der vedrører

Jeg har tit fløjet med mine katte - indenfor Europa og til USA.
Nogle katte bliver mere stressede end andre ved transport. Det er ikke
min erfaring, at de bliver mere stresset ved flyvning end fx bilkørsel.
De fleste af de katte, jeg har fløjet med, har taget det meget roligt -
de er kommet ud af buret i den anden ende spindende med høj haleføring.

De kan flyve med i kabinen som håndbagage - her skal de være i et bur,
der kan være under sædet (det er småt uden plads til tissebakke og
mad/vandskål). Dette kan kun anbefales til kortere ture (fx indenfor
Europa), da buret er meget småt.
De kan rejse som "excess baggage" i et særligt trykudlignet, belyst og
opvarmet lastrum - her skal buret være stort nok til at katten kan stå
oprejst og vende sig (der er god plads til tissebakke og mad/vandskål).

Flyver jeg direkte (dvs uden mellemlandinger og flyskift), foretrækker
jeg, at katten rejser i lastrummet.
Indebærer rejsen mellemlandinger og flyskift, foretrækker jeg, at katten
rejser med mig i kabinen - på den måde kan jeg tage mig af katten
(tilbyde den vand/mad/bakke), mens vi venter på næste fly.

Nogle af discountflyselskaberne tager ikke dyr i lastrummet - de har
ikke det særlige lastrum beregnet dertil - de tillader som regel dyr i
kabinen.
Hvert flyselskab har forskellige krav til dyr i kabinen - de har
forskellige max mål på transportkassen og forskellige max vægt af dyr
(inkl box).
Alle flyselskaber har et max antal tilladte dyr pr kabine af
sikkerhedsmæssige årsager, så tilladelse til at have dyr med i kabinen
skal søges ved køb af billetten til godkendelse af kaptajnen indenfor
kort tid. Man kan ikke lave denne bestilling online - man skal have fat
i en salgsperson for det relevante flyselskab.

mvh Camilla

Fra : myggen

Dato : 20-09-05 14:29

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har tit fløjet med mine katte - indenfor Europa og til USA.

Når du har fløjet til USA, og haft de herlige pelskugler med, har de så
været i det særlige trykudlignede rum? eller er det forskelligt?

> [...]
> De fleste af de katte, jeg har fløjet med, har taget det meget roligt -
> de er kommet ud af buret i den anden ende spindende med høj haleføring.

okay det er godt at høre... vi er nemlig faldet fuldstændig for USA og
overvejer at tage derover i længere tid, og vil derfor gerne have vores
dejlige kat med.
Vi har kun kørt i bil med ham hvor han sad på skødet (fordi han voksede fra
sin transportkasse, der ellers skulle kunne rumme en voksen kat), og der har
ikke været problemer. Han har også fået en bus- og togtur (hvor han sad i
transportkasse) og der mijauede han da lidt, men lå ellers bare og puttede.
Så tror ikke han er så sart overfor den slags..

> [...]
> kort tid. Man kan ikke lave denne bestilling online - man skal have fat
> i en salgsperson for det relevante flyselskab.

Rigtig mange tak.. det var ganske nyttig information

Jeg har dog liiiiige et ekstra spørgsmål når du nu har prøvet at have katte
med til USA.. Er der nogle karantæneregler og evt. hvor længe??

Mvh
Trine

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-09-05 15:15

> Rigtig mange tak.. det var ganske nyttig information

Det var så lidt Det er rart at kunne dele ud af sine erfaringer.

> Jeg har dog liiiiige et ekstra spørgsmål når du nu har prøvet at have katte
> med til USA.. Er der nogle karantæneregler og evt. hvor længe??
>
> Mvh
> Trine

Så vidt jeg ved, er der ikke karantæne til USA - kun til Hawaii (og
muligvis Alaska). MEN hver enkelt stat har deres egne regler mht rabies
og hvilke andre attester, der kræves. Hvert af de amerikanske
flyselskaber har deres krav til papirarbejdet også - de har også regler
mht hvilke temperaturforhold, der skal være ved transport af dyr. USA
har kolde og varme ekstremer - mellemtemperaturerne er de sikreste at
transportere dyr i.

Disse ting kan undersøges på staternes og flyselskabernes hjemmesider.
Noget info kan findes hos USDA - United States Department of Agriculture
http://www.usda.gov/wps/portal/!ut/p/_s.7_0_A/7_0_1OB?Action=&Advanced=on&navid=SEARCH&q=import+cat&SearchString=import+cat&Go.x=20&Go.y=10&Go=Go&search_usda=on

Fx har Connecticut denne regel om katte og hunde:
> Any dog or cat imported into this state shall be accompanied by a certificate of health issued no more than 30 days prior to entry by a licensed veterinarian and approved by the proper livestock sanitary official of the state of its origin, stating that such dog or cat is free from clinical signs of any infectious, contagious or communicable disease, that such dog or cat is not from an area under quarantine for rabies. Any such dog or cat over 3 months of age must have proof of current rabies vaccination given by a veterinarian prior to the date of importation and not have been exposed to rabies within the past 100 days. A copy of such health certificate shall be forwarded promptly to the commissioner. Any person may import, from another state any licensed dog with collar and tag, and keep the same in this state for not more than thirty days without complying with the provision of section 22-337 or 22-338. No person firm or corporation shall import or export for the pur
poses of sale or offering for sale any dog under the age of eight weeks unless such dog is transported with its dam and no person firm or corporation shall sell within the state any dog or cat under the age of eight weeks. Any person firm or corporation violating the provisions of this section or bring in any dog into this state from an area under quarantine for rabies shall be fined not more than $100.00 or imprisoned not more than 30 days or both.

USDA har flg regler vedrørende flytransport af katte og hunde:
http://www.aphis.usda.gov/lpa/pubs/travel.html

Held og lykke med projektet!

mvh Camilla

Fra : myggen

Dato : 20-09-05 16:59

> [...]
> not more than 30 days or both.
>>

> USDA har flg regler vedrørende flytransport af katte og hunde:

TUSIND, rigtig mange tak skal du have.. der er et par links der lige skal
tjekkes, og en masse der skal undersøges.. men så kom vi da det videre

Igen, mange tak

Trine

Fra : myggen

Dato : 20-09-05 23:16

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

jeg har lige et spørgsmål mere...

> Jeg har tit fløjet med mine katte - indenfor Europa og til USA.

når du har fløjet til USA, har du så haft katten/kattene hos dig i kabinen,
eller har de været i det der særlige lastrum?

mvh
Trine

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-09-05 23:27

myggen wrote:
> [...]
>

> når du har fløjet til USA, har du så haft katten/kattene hos dig i kabinen,
> eller har de været i det der særlige lastrum?

Begge dele.
Det er mit indtryk, at på de lange rejser har kattene bedst af at være i
en større transportkasse i lastrummet. I den større kasse kan de bedre
bevæge sig - der er også plads til en lille tissebakke, hvis det skulle
blive nødvendigt.
mvh Camilla

Fra : myggen

Dato : 21-09-05 14:14

> [...]
> en større transportkasse i lastrummet. I den større kasse kan de bedre
> bevæge sig - der er også plads til en lille tissebakke, hvis det skulle

okay.. igen mange tak!