Sudoku
Fra : Kristine Gazel

Dato : 19-09-05 21:05

Hejsa
jeg kom til at tænke på hvor mange forskellige sudokuer, der kan genereres
og hvordan man regner sig frem til det (hvis man ville)?
Jeg ville blive glad hvis nogen kan forklare det for et ikke-matematisk geni
som mig

--
Med venlig hilsen

Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.
"He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-09-05 21:17

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og hvordan man regner sig frem til det (hvis man ville)?
> Jeg ville blive glad hvis nogen kan forklare det for et ikke-matematisk

Det drejer sig om et større antal milliarder. Men forklare det kan jeg ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kristine Gazel

Dato : 19-09-05 21:36

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det drejer sig om et større antal milliarder. Men forklare det kan
> jeg ikke.

Ja det ved jeg jo egentlig godt.
Man kan vel næppe tænke det antal.
Jeg tænkte bare at der måtte være en elelr anden måde at regne det ud på -
igen hvis man ville-

--

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 19-09-05 22:01

Kristine Gazel wrote:
> [...]

Et interessant spørgsmål, men det er ikke så ligetil at regne ud -
heller ikke hvis man er matematiker.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Sudoku#Mathematics_of_Sudoku>

kan man dog læse, at Bertram Felgenhauer i 2005 har regnet sig frem til,
at der er 6,670,903,752,021,072,936,960 forskellige almindelige 9x9
Sudukoer.

Hvis man synes symmetriske løsninger kun skal tælle som en, så er
der væsentligt færre løsninger. Nemlig "kun" 5,472,730,538.

--
Jens Axel Søgaard