Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Problemer med skærmkalibrering
Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-05 15:43

Når jeg kalibrerer en LaCie 321 med den medfølgende Blue eye Pro (hard- og
software), bliver resultatet mildest talt underligt. Hvid ser mest af alt
grå-brun ud, og der mangler knald på farverne.

Er der noget særligt, jeg skal tage højde for i sådan en kalibrering? Er det
bare fordi, jeg er vandt til at se det anderledes på skærmen, resultatet
forekommer så "forkert" i mine øje?

Jeg kan indstille gamma, hvidpunkt og luminans i softwaren. Disse parametre
stå default til hhv. 2, 5000K og 100%. Jeg har forsøgt at ændre gamma til
2.2 og rekalibreret - med samme uldne resultat.

Skærmen kan sættes i indstilling 1, 2, 3, sRGB, 5, N og P, hvor de første
seks indstillinger svarer til hhv. 9300K, 8200K, 7500K, 6500K (sRGB), 5000K
og Native. P står for "Programmable, og jeg går ud fra, skærmen skal stå i
P-mode? Jeg har mål det indfaldne lys i lokalet til ca. 4000K/87 Lux (det
kan dimsen også bruges til).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/17/05)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-09-05 15:57

Jens Bruun wrote:
> [...]
> bare fordi, jeg er vandt til at se det anderledes på skærmen, resultatet

Jeg kender ikke omtalte "dims", men den ColorSpyder, jeg har skal have
er IR-sopfilter foran, når man bruger den til LCD kærme. Kunne det være
en hjælp?

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-05 19:34

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ikke omtalte "dims", men den ColorSpyder, jeg har skal have
> er IR-sopfilter foran, når man bruger den til LCD kærme. Kunne det
> være en hjælp?

Nja, "dimsen" leveres sampakket med skærmen, så jeg går ud fra, de bør virke
med hinanden. Ellers tak for hintet.

Fra : michael bs

Dato : 19-09-05 18:23

> [...]
> det bare fordi, jeg er vandt til at se det anderledes på skærmen,
> resultatet forekommer så "forkert" i mine øje?

Prøv at stille spørgsmålet i dk.edb.hardware.skaerm
Der sidder nogle, der er ret skrappe på det område.

mvh michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-05 19:34

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i
en meddelelse news:432ef3c1$0$939$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Prøv at stille spørgsmålet i dk.edb.hardware.skaerm
> Der sidder nogle, der er ret skrappe på det område.

Der vil jeg prøve. Tak for forslaget.

Fra : Esben

Dato : 19-09-05 18:59

> Er det bare fordi, jeg er vandt til at se det anderledes på skærmen,
> resultatet forekommer så "forkert" i mine øje?

Det har sikkert en del at sige i den sammenhæng.

> Jeg kan indstille gamma, hvidpunkt og luminans i softwaren. Disse
> parametre stå default til hhv. 2, 5000K og 100%. Jeg har forsøgt at ændre
> gamma til 2.2 og rekalibreret - med samme uldne resultat.

Der er ganske vist en ISO standard som foreskriver 5000K, men med mindre du
primært skal bruge skærmen til at vurdere ting, som du også skal vurdere i
en 5000K betragtningsboks, så ville jeg kalibrere den til 6500K. Det er hvad
de fleste skærme er kalibreret til fra fabrikken og der hvor de har den
største gamut.

--
Esben

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-05 19:35

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 6500K. Det er hvad de fleste skærme er kalibreret til fra
> fabrikken og der hvor de har den største gamut.

OK. Dvs. jeg skal stille skærmen til 6500K (sRGB), og også stille softwaren
til 6500K? Hvad med gammut?

Fra : Flemming Thorsager

Dato : 19-09-05 20:45

> "Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> OK. Dvs. jeg skal stille skærmen til 6500K (sRGB), og også stille
> softwaren til 6500K? Hvad med gammut?

2,2 hvis du kører Windows og 1,8 hvis det er Mac. Jeg bruger en Spyder2PRO
til at kalibrere med.
ColorVision anbefaler at kalibrere skærmen i mørke, således at lyset i
rummet ikke får indflydelse på kalibreringen.

Jeg vil også gå efter 6500K.

mvh
Flemming

Fra : Esben

Dato : 19-09-05 23:32

> OK. Dvs. jeg skal stille skærmen til 6500K (sRGB), og også stille
> softwaren til 6500K? Hvad med gammut?

Ja, det ville jeg gøre og gamma til 2.2.

PS. Gamut er ikke det samme som gamma. Se forklaring på gamut her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gamut

--
Esben

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-05 09:08

> PS. Gamut er ikke det samme som gamma. Se forklaring på gamut her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Gamut

My bad. Jeg talte selvfølgelig om gamma.

Fra : AS

Dato : 20-09-05 15:01

> Når jeg kalibrerer en LaCie 321 med den medfølgende Blue eye Pro (hard- og
> software), bliver resultatet mildest talt underligt. Hvid ser mest af alt
> grå-brun ud, og der mangler knald på farverne.

Jeg vil heslt tro, at de skal virker sammen. For sikkerheds skyld må man
prøve at kalibrere den samme skærm med et andet system og sammenligne
resutatet.

> Er der noget særligt, jeg skal tage højde for i sådan en kalibrering? Er
det
> bare fordi, jeg er vandt til at se det anderledes på skærmen, resultatet
> forekommer så "forkert" i mine øje?

Rigtigt kalibreret skærm skal være lidt mørk, men samtidig skal vise de
mørkeste toner. De flester producenter (ved ikke om LaCie er en af dem)
indtiller som default meget højt kontrast og hvidbalancen ved 8000-9000K.
Det ser "meget godt og hvid" for de flester i PC, spil og konter verden.
Hvis man kommer fra den slags skærm til en kalibreret, kan tingene ser
mærkeligt ud.

> [...]
> P-mode? Jeg har mål det indfaldne lys i lokalet til ca. 4000K/87 Lux (det

Kender ikke LaCie indstillinger og muligheder, men forventer, at de skal
være gode. Generelt skal, som andre har sagt, i Vinduer TM skal gamma være
2.2, i Æblen TM 1.8 Hvis man laver grafik primært til print, bog, plakater
og lign., skal hvidbalancen i hardware være ved 5000 K, hvis til internet,
helst 6500 K. Sådan er standarter, det er bedst, hvis man følger dem. Ved
kalibrering skal beholdes den samme hvidpunkt, som er indstillet i hardware.
Før man kalibrere normalt skal man justere separat R,G og B, at alle tre
farver giver den samme lysstyrke. Det skal foregår ved brug af den samme
hardware sensor og software. Jeg vil tro, at hos LaCie det kan også gøres.
Kun bagefter kan laves skærmprofil. Fra denne tidspunkt må ikke laves om på
skærmindstillingerne. Hvis de er ændret, skal laves ny profil. Hvis skærmen
flyttes til et andet hjorne eller ændres belysning i rummet, skal laves ny
profil. Ideelt hver 2, højst 4 uger skal laves ny profil. You got the idea

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-05 09:23

Jeg har nu kalibreret med skærmen sat til 6500K (sRGB) og software sat til
6500K, Gamma 2.2 og 100% luminans. Resultatet ser herefter "rigtigt" ud.

Tak for råd og vejledning.