Hvor lang er en meter, hvordan måles det?
Fra : Ingelsen

Dato : 19-09-05 13:55

Jeg ved at en meters længde måles.

Jeg mener en meter måles til: 1.650.763,77 Bølgelængder af Krypton.

Ret mig, hvis jeg tager fejl.

Men hvordan i praktik?

Tager man den pind, man gerne vil have til at være en meter lang og sender
nogle bølger efter den, eller hvordan??

Hilsen Jan

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-09-05 14:41

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> writes:

> Jeg mener en meter måles til: 1.650.763,77 Bølgelængder af Krypton.

En meter er defineret til at være den afstand lyset bevæger sig i
vacuum i løbet af 1/299.792.458 sekund.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-09-05 15:59

Ingelsen wrote:
> Jeg ved at en meters længde måles.
> Jeg mener en meter måles til: 1.650.763,77 Bølgelængder af Krypton.
> Ret mig, hvis jeg tager fejl.

Du tager som sådan ikke fejl - du er bare lidt bagud, da man er gået væk fra
den definition igen.

Her er en side på svensk, der handler lidt om emnet:

http://www.sp.se/metrology/length/sv/historia.htm

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-09-05 18:21

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> writes:

> [...]
>
> Men hvordan i praktik?
>
> Tager man den pind, man gerne vil have til at være en meter lang og sender

Oprindelig var det jo en timilliontedel af afstanden fra pol til
ækvator. Den målte man så ikke helt nøjagtig så nu forfiner man så i
stedet det mål man så er nået frem til i stedet for.

Hvorfor skiftede man fra krypton til lys? Nemmere at måle?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-09-05 13:25

Scripsit Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com>

> Hvorfor skiftede man fra krypton til lys? Nemmere at måle?

Før skiftet var meter og sekund defineret ud fra hver sin
spektrallinje. Efterhånden udviklede eksperimentel teknik sig sådan at
man kunne bestemme lyshastigheden med større præcision end bredden af
de to spektrallinjer i definitionerne kunne opnås eksperimentelt.

--
Henning Makholm "I have seen men with a *fraction* of
your trauma pray to their deity for death's

Fra : Max

Dato : 20-09-05 13:59

Hej

> Jeg ved at en meters længde måles.
>
> Jeg mener en meter måles til: 1.650.763,77 Bølgelængder af Krypton.

http://www.surveyhistory.org/the_standard_meter1.htm

Som et koriosum kan nævnes at man har det problem med standard
metren i Paris at den tilsyneladene vokser.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-05 10:55

Max skrev:

> Som et koriosum kan nævnes at man har det problem med standard
> metren i Paris at den tilsyneladene vokser.

Det beviser vel bare at universet udvider sig?

--
Bertel

Fra : Robert Eriksen

Dato : 22-09-05 17:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det beviser vel bare at universet udvider sig?

Jørn Ege go home

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-09-05 17:41

Robert Eriksen skrev:
> [...]

Ja, både metermålet, visse legemer og universet svulmer.

> Jørn Ege go home

Gid Jørn Eges sokker må krybe i vask!

--
'rluf :·)