Om at tvivle på årsag-virkning?
Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-05 06:58

Den grænsesøgende digterfilosof , N ietzsche,legede med at årsag-virkning
sammenhængene er noget vi har opdigtet for at få orden i tingene og skabe
falsk, nærmest religiøs, harmoni i vort hoved.

Han har ihvertfald ret i at vi forsimpler når fx lægerne udfra statistik
siger et der er EEN årsag til EEN virkning - sygdomssymptomerne. Der er et
kompliceret netværk og vi bør være ydmyge og tvivlende og ikke som i Irland
give 20000 kr bøder, hvis man tænder en smøg når man er på restaurant, selv
når man er alene med tjeneren (som jo kan gå ud i køkkenet, hvis han tror på
passivrygning-skade.

" En af de største fejl er at tro, at resultatet af en
hændelse er den nødvendige følge af den. Hertugen af Levis

" Flere undskyldninger er altid mindre overbevisende end en.
Aldous Huxley

" Nietzsche mente, at der klæber seks metafysiske dødssynder til
sproget og den vesterlandske filosofi, nemlig at tænke i enhed, i identitet,
i substans, i årsag, og i tingslighed. Steen Nepper Larsen i
BirgitteRahbeks "Når mennesket undrer sig " 1995"

"Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved enkelt
årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

"De mest urokkelige aprioriske "sandheder" er for mig foreløbige antagelser
(fx loven om kausaliteten) og meget fint indøvede trosvaner, så fastgroede,
at slægten ville gå under ved ikke at tro på dem. Men er de derfor sandheder
? Hvilken slutning ! Som om sandhedern var bevist, ved at mennesket levede
videre ! Nietzsche

" Drop enhed, vane, årsag-virkning"

Nietzsche opfatter Årsag-virkningsrelationen - kausaliteten er
en "fiktion", vi danner i analogi til os selv. Nietzsche J. Hass

"Our destiny rules over us, even when we are not yet aware of it; it is the
future that makes laws for our to-day.
Nietzsche

Det er ikke tornen, der stikker dig, du stikker dig på tornen.
Afrikansk ordsprog

" Årsags-sammenhæng er et menneskeopfundet redskab - sandsynligvis
optræder aldrig virkninger som følge af årsager - i virkeligheden står vi
overfor et kontinuum, hvor vi isolerer nogle stykker af sammenhænge - det vi
ser er ikke årsager, vi døber det årsager . Nietzsche

Fra : Vidal

Dato : 19-09-05 12:14

Bo Warming wrote:

> [...]
> overfor et kontinuum, hvor vi isolerer nogle stykker af sammenhænge - det vi
> ser er ikke årsager, vi døber det årsager . Nietzsche

Prøv at drikke en halv liter amerikansk olier og se
om det ikke forårsager en virkning.

(Hav godt med syltetøjsglas parat)

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-05 13:49

"Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message
Bo Warming wrote:
> [...]
> vi
> ser er ikke årsager, vi døber det årsager . Nietzsche

Prøv at drikke en halv liter amerikansk olier og se

BW: Den vanetænkning og det forskerbureaukrati
som du vittigt forsvarer, er netop rigtig farlige, når de
- som du - foregiver at fordi bondefornuften i årtusinder har kendt et par
enkle een-årsag een-virkning sammenhæng(såsom ricinusolie->diarre) så er alt
som lægerne docerer ligeså velundersøgt og enkelt.

Som sagt er der et netværk af medvirkende faktorer, som lægerne ikke
forstår, og derfor gør de ofte mere skade end gavn.

Tænk dybt over citatet fra Liebig i trådstarten

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-05 14:20

Bo Warming wrote:
> [...]
> vi
> ser er ikke årsager, vi døber det årsager . Nietzsche

Prøv at drikke en halv liter amerikansk olier og se

" Den der føler viljens ufrihed er sindsyg,
den, som benægter den, er dum". Nietzsche

Når denne filosof og Karen Blixen gør til hovedtema at man skal ELSKE SIN
SKÆBNE, så betyder det ikke at være resignerende fatalist, der blot siger
"Allahs vilje ske"

Man må med intution og logik fornemme det netværk af årsager og virninger,
som man er oppe imod. Ikke vore tossede universiteters
een-årsag-een-virkning selvreklame, som gælder vedr reagensglaskemi og enkle
afføringsmidler