Solens højde og en cykles/bils fart
Fra : Jens Jensen

Dato : 18-09-05 20:29

Hej NG
Jeg har 2 spørgsmål..

1) Findes der en formel, tabel eller et website, hvor man kan finde ud af
hvor (retning) og højden (i grader) solen står på et givet tidspunkt (dagen
og året) og sted? Jeg tænker på om man kan beregne hvor længe solen vil
"stå" direkte på mit vindue. Så skal der vel også tages højde for hvor højt
man er over kote 0 og hvor høje træer/huse der evt. står foran.

2) Finde der en formel der kan beregne hvor hurtigt f.eks en cykel eller
bils hastighed kommer op på, efter en given strækning, nedad en bakke, hvis
den bare løber i frihjul ? Det må være noget med hældning, masse
(cykel+rytter), friktion, start hastighed og tyngdekraft. Man må vel så også
kunne regne ud hvor stor en kraft den vil ramme en genstand(mur) med ?

Håber I kan hjælpe selv om det er noget teoretisk. Min fysik undervisning
ligger lidt langt tilbage i hukommelsen så...
På forhånd tak.
JJ

Fra : Rabatmand

Dato : 19-09-05 08:37

Måske disse sider kan hjælpe.
http://www.windpower.org/da/tour/env/shadow/guide.htm
Beregner skygger fra en vindmølle på et valgt, vilkårligt tidspunkt.
Per

Fra : Lars

Dato : 19-09-05 16:14

In article <432dbffd$0$73044$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
jens@jensen.dot.not says...
> 1) Findes der en formel, tabel eller et website, hvor man kan finde ud af
> hvor (retning) og højden (i grader) solen står på et givet tidspunkt (dagen
> og året) og sted?

Celestia, der er gratis:
http://www.shatters.net/celestia/

eller Starry Night, der dog ikke er gratis
http://www.starrynight.com/

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!