Hvor meget varme i et fyrfadslys?
Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 18-09-05 14:35

Hej

Hvor meget skal prisen på et fyrfadslys være, førend at det kan
regnes for at være billigere end fjernvarme?

Er der nogen der kan regne den ud?

Cah

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-09-05 14:52

madsgormlarsen@gmail.com wrote:

> Hej
>
> Hvor meget skal prisen på et fyrfadslys være, førend at det kan
> regnes for at være billigere end fjernvarme?
>
> Er der nogen der kan regne den ud?

Det lyder meget som en skoleopgave?

Prøv at se på energimængden i stearin vs. energimængden i fyrolie. Så kan du
finde en kr/kJ-rating for hver type brændsel, og så burde du kunne udlede
den ønskede pris på fyrfadslys.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-09-05 15:59

Christian Iversen wrote:
> madsgormlarsen@gmail.com wrote:
-snip-

> Prøv at se på energimængden i stearin vs. energimængden i fyrolie. Så kan du
> finde en kr/kJ-rating for hver type brændsel, og så burde du kunne udlede
> den ønskede pris på fyrfadslys.

Forkert. Det er brændværdien man skal kigge på... Ellers udmærket
metode... Jeg kan lige komme med den ene værdi:

Nedre brændværdi, fyringsolie: 42300 kJ/kg.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-09-05 16:48

Martin Jørgensen wrote:

> -snip-

> Forkert. Det er brændværdien man skal kigge på... Ellers udmærket
> metode... Jeg kan lige komme med den ene værdi:
>
> Nedre brændværdi, fyringsolie: 42300 kJ/kg.

Ja, det var det jeg mente/tænkte på. Det er en del år siden jeg har haft
fysik

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Dan Andersen

Dato : 18-09-05 20:13

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> metode... Jeg kan lige komme med den ene værdi:
>
> Nedre brændværdi, fyringsolie: 42300 kJ/kg.

Yderst interessant.. Så mangler vi blot brændværdien for stearin/lysmasse??
Og for så lige at gøre det lidt mere kompliceret: Der findes jo fyrfadslys i
to udgaver: Brændtid 4 timer og i 6 timer...

Mvh. Dan Andersen

Fra : Gamle

Dato : 18-09-05 20:42

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> Og for så lige at gøre det lidt mere kompliceret: Der findes jo
fyrfadslys
> i to udgaver: Brændtid 4 timer og i 6 timer...

Du kan også få med 8 timers brændtid.
Men sammenlign priserne.
De passer nogenlunde pr. time's brændtid.

Mvh.
Torben

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-09-05 22:37

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> metode... Jeg kan lige komme med den ene værdi:
>
> Nedre brændværdi, fyringsolie: 42300 kJ/kg.

Og stearin er vist 37 kj/g eller 37000 kj/kg

-Rune Jensen

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 18-09-05 21:46

Hej

Det glæder mig at emnet har fanget nogen stykkers interesse, men det
ser ud til at det er en svær nød at knække. Jeg har ikke selv nogen
ide til hvad løsningen kan være, men spørgsmålet kommer af en sen
aften diskussion om grønne afgifter, brænde ovne ect. og tja,
spørgsmålet dukkede op... Det kunnne være sjovt med et nogenlunde
præcist gæt på hvad prisen på sådan et fyrfadslys egentlig skal
ned i førend det er samme pris som fjernvarmen.

Cah

Fra : Gamle

Dato : 18-09-05 22:19

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
.. Det kunnne være sjovt med et nogenlunde
præcist gæt på hvad prisen på sådan et fyrfadslys egentlig skal
ned i førend det er samme pris som fjernvarmen.

Sjovt nok har jeg på et tidspunkt tænkt over, hvor mange fyrfadslys der
skulle tændes på een gang, før det gav lige så meget varme som f.eks.
fjernvarme eller f.eks. en zibroovn til lampeolie.
Mit gæt er, at ingen kan svare tilnærmelsesvis rigtigt.
Der er alt for mange forhold som spiller ind.
Har du tænkt på, at hvis du tænder for mange lys, får du hurtigt iltmangel
og må tilføre frisk luft som er køligere. Så skal du have nogle flere tændt.
O.s.v.
Hvis det drejer sig om eet lys, skal der godt nok ikke åbnes meget for
fjernvarmen. Den vil aldrig kunne give så lille en mængde varme fra sig, som
et fyrfadslys.
Hvor kold er væggen bag radiatoren som lige skal opvarmes først o.s.v.
Men hvis du en kold vinterdag vil opvarme dit hjem med fyrfadslys, hvor vil
du så selv være. Lysene vil nok optage hele pladsen.

Med venlig hilsen

Torben (ikke lyseslukker)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-09-05 22:39

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev > Hvis det drejer sig om eet lys,
> [...]
vil
> du så selv være. Lysene vil nok optage hele pladsen.

Sikkert rigtigt. Men en vis varme er der da. Min onkels båd kunne varmes op
med en 7-armet lysestage. Men det var jo også et meget lille rum.

I min egen båd lå jeg og læste(i et endnu mindre rum). Blev lidt irriteret
over lyset jeg havde tændt, det brændte dårligt. Da jeg så var ude at tisse,
brændte det fint igen. Og da jeg skulle finde lidt mundgodt, steg lyset
atter i styrke. Da gik det op for mig at der var en sammenhæng. Det var
altså iltmangel der gjorde at lyset brændte dårligt. Jeg selv havde det fint
nok, mærkeligt nok. Men jeg fik da lært lidt om lukkede rum og iltmangel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 18-09-05 22:32

> Sjovt nok har jeg på et tidspunkt tænkt over, hvor mange fyrfadslys der
> skulle tændes på een gang, før det gav lige så meget varme som f..eks.
> fjernvarme eller f.eks. en zibroovn til lampeolie.

Ja, det er en spøjs tanke, og der er mange som i praksis benytter
fyrfadslys som varmekilde. I det de tænder starin lys når det bliver
mørkt for lige at hjælpe til i overgangen fra dag til nat.

> [...]
> Men hvis du en kold vinterdag vil opvarme dit hjem med fyrfadslys, hvor vil
> du så selv være. Lysene vil nok optage hele pladsen.

Det jeg søger er et skal vi sige populær videnskabeligt svar, som der
formentlig ikke kan bruges til noget i praksis.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-09-05 23:48

> Hvor meget skal prisen på et fyrfadslys være, førend at det kan
> regnes for at være billigere end fjernvarme?
> Er der nogen der kan regne den ud?

Følgende værdier har jeg fundet rundt omkring på nettet, og det ser ud til
at være brugbare estimater:

Brændværdi for paraffin: 42 kJ/g.
Fjernvarmepris: Omtrent 400 kr/MWh

Ved at bruge de to tal, kommer vi frem til at prisen på fjernvarme svarer
til at paraffin skal koste 4,67 kr/kg. Da et fyrfadslys indeholder ca. 13g
paraffin, skal en pose med 100 fyrfadslys altså koste mindre end 6,07 kr for
at være billigere end fjernvarme. Så billige fyrfadslys har jeg endnu ikke
set..

Men som Torben ('Gamle') skriver, så skal det jo også tages med at
fyrfadslys forbruger af ilten i rummet og kræver derfor større ventilation
end fjernvarme, og det gør jo fyrfadslys endnu mindre attraktive. På den
anden side så er det altid nødvendigt med ventilation i et rum for at fugten
fra personerne i rummet kan slippe væk, så måske betyder iltforbruget ikke
så meget når det kommer til stykket.

Lidt ekstra information: Hvis de 13g paraffin brænder på 4 timer, svarer det
til at et enkelt fyrfadslys afgiver ca. 38W mens det brænder, så det er da
et ikke helt uvæsentligt varmebidrag per lys.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-09-05 00:04

> Brændværdi for paraffin: 42 kJ/g.
> Fjernvarmepris: Omtrent 400 kr/MWh
> Ved at bruge de to tal, kommer vi frem til at prisen på fjernvarme
> svarer til at paraffin skal koste 4,67 kr/kg.

Link til udregning:
http://www.google.dk/search?q=42+kJ%2Fg+*+400+DKK%2FMWh+in+DKK%2Fkg

> Lidt ekstra information: Hvis de 13g paraffin brænder på 4 timer,
> svarer det til at et enkelt fyrfadslys afgiver ca. 38W mens det
> brænder, så det er da et ikke helt uvæsentligt varmebidrag per lys.

Link til udregning af pris per styk:
http://www.google.dk/search?q=42+kJ%2Fg+*+400+DKK%2FMWh+*+13g+in+DKK

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 19-09-05 20:41

> [...]
> at være billigere end fjernvarme. Så billige fyrfadslys har jeg endnu ikke

Jeg tror nok Aldi tager 19.95,- for 100 stk.
Der har været lidt snak om 4, 6, og 8 timers lys, er forskellen blot
mængden af parafin? Når nu vi er ved denne sammenligning, så afgiver
et fyrfadslys sin varme hurtigt og direkte til luften. Så lad os sige
at man skal bruge lidt ekstra varme fra kl. 18.00 til 22.00, kan det
så tænkes at fyrfadslyset med et minimum af varme tab kan klare denne
opgave i forhold til radiatoren?

Cah