Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nattebillede Københavns Havn
Fra : Michael

Dato : 18-09-05 13:56

Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg
Mvh. Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-05 14:00

"Michael" <nospam2me@invali.dk> skrev i en meddelelse

> Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
> http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg

Flot stemning, men jeg havde nok nappet 1/3 i top og 1/5 i bund.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 14:12

Jens Bruun wrote:

> Flot stemning, men jeg havde nok nappet 1/3 i top og 1/5 i bund.

Jeg kan godt se at jeg burde have lavet en lidt tættere beskæring,
takker for kritik.

Mvh.
Michael

Fra : Flemming Carlsen Bra~

Dato : 22-09-05 21:36

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
>"Michael" <nospam2me@invali.dk> skrev i en meddelelse

>Flot stemning, men jeg havde nok nappet 1/3 i top og 1/5 i bund.

> [...]
Næsten enig. Jeg ville kappe en god bid i bunden.
Flemming

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-09-05 14:03

Michael skrev:
> Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
> http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg
> Mvh. Michael

Jo, det er smukt og velafbalanceret roligt. Fint lys og fine farver. Jeg
havde nok skåret nederst.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 14:15

Ole Larsen wrote:

> Jo, det er smukt og velafbalanceret roligt. Fint lys og fine farver. Jeg
> havde nok skåret nederst.

Du har ret, det burde jeg ha set. Tak for kritikken.
Mvh. Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-09-05 14:36

Michael wrote:
> Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
> http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg
> Mvh. Michael

Glimrende aftenbillede - men for mig hælder det lidt mod højre.
I øvrigt delvis enig i beskræringsforslagene - jeg ville have beskåret i
toppen.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 15:02

Jan Bøgh wrote:

> Glimrende aftenbillede - men for mig hælder det lidt mod højre.
> I øvrigt delvis enig i beskræringsforslagene - jeg ville have beskåret i
> [...]

Jeg har prøvet at gridde bygningerne, de er vandrette. Takker for kritikken.

Mvh. Michael

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-09-05 15:34

Michael skrev:

>Jeg har prøvet at gridde bygningerne, de er vandrette.

Ja, det er snarere lidt styrtende linjer. De kan også rettes op.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 15:43

Peter Loumann wrote:

> Ja, det er snarere lidt styrtende linjer. De kan også rettes op.
Hej Peter

Kan jeg bruge PS Elements 3 til at rette de styrtende linjer op?
Og i så fald, hvilken funktion skal man bruge?

Mvh.
Michael

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-09-05 16:08

Michael skrev:

>Kan jeg bruge PS Elements 3 til at rette de styrtende linjer op?

Ja

>Og i så fald, hvilken funktion skal man bruge?

Lav et nyt baggrundslag (Layer -> New -> Layer from background)
Skjul forgrundslaget og gør baggrundslaget større ((Image -> Resize ->
Canvas). Vælg evt. at du vil have dit billede hvilende midt på
grundlinjen.
Kald forgrundlaget frem igen. Vælg Image -> Transform -> Distort. Brug
zoom-visning og grid til finjustering.

Mine angivelser er i ver. 2, men det er næppe ændret meget. Det kræver
lidt omhu og måske lidt øvelse, men det er ikke egentlig svært.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 16:32

Peter Loumann wrote:

> [...]
>
> Mine angivelser er i ver. 2, men det er næppe ændret meget. Det kræver
> lidt omhu og måske lidt øvelse, men det er ikke egentlig svært.

Jeg bukker og takker for Dit svar! Det lyder svært, jeg vil bruge Din
anvisning på billedet.

Mvh. Michael

Fra : Nyhedskigger

Dato : 18-09-05 16:39

> Kan jeg bruge PS Elements 3 til at rette de styrtende linjer op?
> Og i så fald, hvilken funktion skal man bruge?
>
> Mvh.
> Michael

PTLens. Det er et gratis Plugin filter til Photoshop du også kan bruge i
Elements. Her er en artikel om det og hvordan det skal installeres. Fidusen
er at når programmet ved hvilket kamera/objektiv osv. der er brugt, så kan
det korrigerer for optiske fejl:
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=618

Drønflot billede!

Mvh/Kjeld

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 17:06

Nyhedskigger wrote:

> [...]
> er at når programmet ved hvilket kamera/objektiv osv. der er brugt, så kan

Takker for linket og kritik! Det der meget lovende ud når man
sammenligner tøndeforvrængning på muren! Jeg har lidt og problemmer
med kromatisk aberration når jeg bruger mit Nikkor 70-300 4-5.6
objektiv, det afhjælper programmet også på!

Mvh. Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-09-05 17:07

Michael wrote:

> Jeg har prøvet at gridde bygningerne, de er vandrette.

Meget muligt - ja sikkert helt korrekt. Jeg kunne dog ikke lade være med
lige at rotere det i PS. -05 grad, og så ser billedet helt rigtigt ud.
Og så er det IMO ikke afgørende, hvad man ser, når man lægger et net udover
(det er det i mener med at 'gridde' - ikke?).
Men prøv det, og se forskellen.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 17:43

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Og så er det IMO ikke afgørende, hvad man ser, når man lægger et net udover
> (det er det i mener med at 'gridde' - ikke?).
Jo
> Men prøv det, og se forskellen.
Jeg har prøvet det, og ser faktisk rigtigt ud nu. Takker for korrektionen.
Mvh. Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-09-05 14:44

"Michael" <nospam2me@invali.dk> skrev i en meddelelse
> Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
> http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg
> Mvh. Michael

Et dejligt og roligt billede du har taget. Jeg er enig med, at billedet
skulle beskæres lidt i både top og bund, måske også tage det lidt tidligere,
så himlen var knap så mørk.

MVH
Thomas

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 15:06

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> skulle beskæres lidt i både top og bund, måske også tage det lidt tidligere,

Jeg har taget beskæringen til efterretning. Ang. himlen er det nok smag
og behag, det var med vilje jeg ventet til himlen var helt mørk.
Takker for Din Kritik.

Mvh.
Michael

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-09-05 15:02

"Michael" <nospam2me@invali.dk> skrev i en meddelelse
> Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
> http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg

Knippelgodt - om jeg så må sige. Du har fået tips til beskæring, dem kan jeg
tilslutte mig. Det første jeg lagde mærke til var at det virker skævt, kan
ikke helt gennemskue om det er det.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 15:50

Morten Wartou wrote:

> Knippelgodt - om jeg så må sige. Du har fået tips til beskæring, dem kan jeg
> tilslutte mig. Det første jeg lagde mærke til var at det virker skævt, kan
> ikke helt gennemskue om det er det.

Takker for Din kritik. Der er åbenbart tale om styrtende linjer i motivet.
Mvh.
Michael

Fra : Henrik Jensen

Dato : 18-09-05 15:21

"Michael" <nospam2me@invali.dk> skrev i en meddelelse
> Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
> http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg
> Mvh. Michael

Hej Michael

Wauw...flot billede. Som andre også har sagt så virker det skævt, selvom det
måske ikke er...?!

Og så er der noget lyst snask på himlen lige i midten. Det ligner røg eller
noget, og jeg synes det generer helheden. Smag og behag

HB

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 15:48

Henrik Jensen wrote:

> [...]
>
> Og så er der noget lyst snask på himlen lige i midten. Det ligner røg eller
> noget, og jeg synes det generer helheden. Smag og behag

Hej Henrik

Takker for Din kritik. Røgen kommer fra skorstenen, tror det er Energi2
røgen kommer fra?

Mvh.
Michael

Fra : Kenneth K.

Dato : 18-09-05 16:30

On Sun, 18 Sep 2005 14:55:58 +0200, Michael <nospam2me@invali.dk> wrote:

> Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
> http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg
> Mvh. Michael

Det er lidt mørkt. Aften/nattebilleder er en diciplin jeg selv er meget
optaget af og efter mange timer i mørket har jeg erfaret at balance i
lyset betyder _alt_. Optager man for tidligt får man ikke den rigtige
aften/natte stemning og venter man for længe får man problemer med for
mørke skygger og der tilhørende støj. På det helt rigtige tidspunkt
balancerer gadebelysning/lamper med den smule naturlige lys der er tilbage
og man får detajler i både skyggerne og på de oplyste steder.

Jeg synes du har taget billedet lidt for sent. Prøv næste gang at gå ud
lidt tidligere og tag billeder løbende over en længere periode. Tag evt.
dit histogram til hjælp for at se om du får et velbelyst billede. Der er
lige en periode på ca. 1 time efter solnedgang hvor lyset er godt, efter
der synes jeg det bliver for mørkt.

Der kom lige lidt fotoævl fra min side, håber det gav mening.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 16:51

Kenneth K. wrote:
Cut:
> [...]
> godt, efter der synes jeg det bliver for mørkt.
>
> Der kom lige lidt fotoævl fra min side, håber det gav mening.

Hej Kenneth

Det gav i den grad mening! Jeg prøver næste gang at tage nattebilleder
tidligere. Jeg tog billedet i går ca. kl. 22.30. Takker mange gange for
Dit uddybende svar! Det varer vidst lang tid før jeg bliver "udlært",
måske aldrig.
Mvh. Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-05 17:16

Michael wrote:

> Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
> http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg

Det er et meget flot motiv, men det er smadder ærgeligt, at du ikke har
fået det maximale ud af det. Kompositionen er kedeligt, fordi alt lyset
ligger som en linie midt i billedet, noget mere himmel, nogle stjerner og
en fuldmåne ville muligvis hjælpe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 18-09-05 18:10

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> fået det maximale ud af det. Kompositionen er kedeligt, fordi alt lyset
> ligger som en linie midt i billedet, noget mere himmel, nogle stjerner

Takker for Din kritik. Jeg kørte forbi Knippelsbro onsdag om aften, da
vidste jeg ville tage et motiv fra broen. Hvis jeg var taget ind
til byen tidligere var fuldmånen måske kommet med
Jeg glemte at slå auto ISO fra, billedet er taget på ISO 800,
billedet er behandlet i Neatimage. Det er sikkert derfor der ingen
stjerner er på himlen. Det er et svært sted at fotografere, broen
ryster når busserne og lasbiler kører over broen.

Mvh.
Michael

NB. Har skrevet 100 gange: "Auto ISO skal slås fra når jeg fotografere"

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-09-05 21:10

Michael wrote:

> [...]
> stjerner er på himlen. Det er et svært sted at fotografere, broen
> ryster når busserne og lasbiler kører over broen.

Sæt den til 100 ISO og stands trafikken de par minutter. Man standser
bilen det rigtige sted. Stiller kameraet på stativ og kigger ned i
motorrummet mens kameraet ordner resten. Efter et par billeder lukker
man maskinrummet og kører videre.

-for resten: er Knippelsbro ikke den, der går op i en eller anden
Olsenbande film?

Bo //
-god fantasi og dårlig smag

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-09-05 21:15

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> fået det maximale ud af det. Kompositionen er kedeligt, fordi alt lyset
> ligger som en linie midt i billedet, noget mere himmel, nogle stjerner

Man ser somme tider billeder, hvor der er kopieret en fuldmåne ind i
tydelig overstørrelse, taget en helt anden dag, og med større brændvidde.

Synes du den slags er lovligt, eller usmageligt ??

Bo //

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-09-05 00:47

Michael <nospam2me@invali.dk> mælte sligt:

>Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
>http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg

Jeg er ikke fotograf - tør end ikke kalde mig amatør, har kun netop købt
et lille Ixus50 til lommen - men jeg er meget imponeret over billedet.
Virkelig flot.

/Rasmus
--
"langfartsjoker
kom og sæt mig fri

Fra : PerX ...

Dato : 20-09-05 05:33

In article <AtdXe.68132$Fe7.229657@news000.worldonline.dk>,
nospam2me@invali.dk says...
> Taget i går på Knippelsbro. Kritik og tudekiks modtages gerne
> http://www.imagerating.dk/upload/images/38401image.jpg
> Mvh. Michael

Smukt - jeg tuder på min kiks :)