Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En god TFT skærm til fotoredigering
Fra : Carsten

Dato : 17-09-05 08:42

Hej

Jeg leder efter en rigtig god 19" fladskærm til redigering af fotos, der
samtidig ikke er ekstrem dyr (udelader EIZO der jo næste altid vinder på
kvalitet men taber på pris).

Er der noger, der har nogle gode erfaringer ?

hilsen
Carsten

Fra : [HCS] 4000

Dato : 17-09-05 08:55

Prøv at se på Samsung 193P eller 17" 173P som blev testet t det tyske
ColorFoto nr 3-2005 sammen med 5-6 andre, den fik er meget fin anmeldelse.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Carsten

Dato : 18-09-05 22:32

Hans,

Tak for svar, jeg er lidt lun på Samsung 193P, men synes du ikke selv den er
lidt for lav. Har læst at max. afstand fra bord og op til underkant af
display kun er 9 cm. Hvad er dine erfaringer med dette (og hvor høj er du) ?

hilsen
Carsten

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-09-05 12:48

"Carsten" <do.not.reply@to.me.com> wrote in message
> [...]
> display kun er 9 cm. Hvad er dine erfaringer med dette (og hvor høj er du)

Du kan roligt købe en lav skærm, det skal ikke komme an på det. Det det
kommer an på er om billedet er godt, farverne, lysstyrkerke og
kontrastforhold er korrekt.

Du kan altid bruge væg ophæng hvilket gør at du får meget mere plads. Eller
også kan du få laven lille kasse hvor keyboardet lige kan skubbes ind under
hvor du stiller skærmen på, det giver også mere plads.

Mvh
Simon

Fra : [HCS] 4000

Dato : 19-09-05 16:52

Jeg har ikke personlige erfaringer med den, men udelukkende det jeg har læst
mig til gennem testen. Der blev testet 6 skærme med priser fra 2300 til 360
Euro, bedømt på egnethed til billedbehandling i en pointscala fra 0 til 100
point. Bedste skærm var EIZO ColorEdge CG21 med 91 point (dyreste skærm),
mens Samsung fik en flot 2. plads med 82 point og en pris på kun ca. 1/4
del, resten lå langt under med 40-50 point.
Jeg har selv tænkt på at købe Samsung og forsøgte i lørdags at finde dem i
en butik hvor jeg kunne se den, det lykkedes ikke. Så det bliver netkøb.

Hilsen Hans

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-09-05 06:46

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> en butik hvor jeg kunne se den, det lykkedes ikke. Så det bliver netkøb.

Men stadig er fladskærme ikke gode nok til professional billedredigering,
jeg skal også snart have mig en lacie skærm ind og stå, faktisk havde jeg
overvejet en EIZO fladskærm, men efter at have set en og prøvet at lave
billedredigering, så foretrækker jeg helt klart stadig CRT skærme.

Mvh
Simon

Fra : AS

Dato : 20-09-05 22:10

> [...]
> mens Samsung fik en flot 2. plads med 82 point og en pris på kun ca. 1/4
> del, resten lå langt under med 40-50 point.

The source? Kan du finde?

Fra : AS

Dato : 17-09-05 09:42

> [...]
>
> Jeg leder efter en rigtig god 19" fladskærm til redigering af fotos, der
> samtidig ikke er ekstrem dyr (udelader EIZO der jo næste altid vinder på

Andre taber på kvalitet. IMHO, hvis Color Edge koster for meget, ikke så
dårlig løsning er FlexScan linje.

Fra : Nyhedskigger

Dato : 17-09-05 12:31

> [...]
> kvalitet men taber på pris).
>
> Er der noger, der har nogle gode erfaringer ?

LaCie photon 19vision er et godt bud. Jeg har selv købt en for 3 uger siden,
rigtig go' skærm til billedbehandling. Bemærk den har S-IPS panel.

Her er en test: http://www.hardware.no/artikkel/11695/1

Pris ca. 3700,- en fornuftig kvalitet/pris balance.

Mvh/Kjeld

Fra : Carsten

Dato : 17-09-05 22:59

Hvad er S-IPS ?

Carsten

Fra : Nyhedskigger

Dato : 18-09-05 07:40

> Hvad er S-IPS ?
>
> Carsten

Det er en bestemt teknologi der ligger bag. Som sædvanlig er der mange måder
at gøre tingene på, men der er (overvejende) almindelig enighed om (lige
pt.) at S-IPS paneler er at foretrække hvis man arbejder meget med grafik.
(Udtagelse med lang elastik der ikke burde gøre nogen kede af det

Det var også omtalt i den artikel jeg henviste til, hvis du følger
'LCD-Guide' der hvor der står: "Lurer du på noe rundt spesifikasjonene
anbefaler vi vår egen LCD-guide." (...nogle sider fremme)

Det er et omfattende studie hvis man gerne vil til bunds i forståelsen i al
teknikken, der er nemlig ikke kun ét svar på hvilken der er det bedste. Men
her er der en relativ ny dansk side der går ret grundig til værks:
http://www.flatpanels.dk/

Dybt link til IPS og S-IPS paneler:
http://www.flatpanels.dk/efterpanel.php#4

Læren er nok i retning af at ikke stirre sig blind på tekniske
specifikationer da skærme med middelmådige tal i praksis godt kan være de
"gode" overlegen - S-IPS er et eksempel.

Mvh/Kjeld

Fra : C.S

Dato : 18-09-05 09:05

LaCie Photon20Vision II er et godt bud på ny teknologi til fornuftig pris -
omkring 5K med Pivot funktion.

CS

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-09-05 11:10

> [...]
> kvalitet men taber på pris).
>
> Er der noger, der har nogle gode erfaringer ?

LaCie Photon 20 vision II er nok det bedste bud, den er ikke for dyr og du
har en masse muligheder med den skærm. Stor skærm, ufatteligt skarpt billede
og farve justeringer der bare virker. Mange der arbejder med grafik vælger
efterhånden at skifte deres Mac Displays ud med LaCie skærme. Jeg ved at vi
gjorde det på arbejdet godt nok for lang tid siden. Men alle nye macs i dag
bliver købt uden skærm og så bliver der sat en 19" LaCie skærm til. Ved
maskinerne står der en fladskærm men til grafikermaskinerne bruger vi stadig
billedrørs skærme.

Mvh
Simon

Fra : Carsten

Dato : 19-09-05 22:30

Tak til alle for gode råd. Nu må jeg ud og handle.....

Carsten