Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Print af dias
Fra : Michael Birkmose

Dato : 16-09-05 23:56

Hejsa,

Jeg så for nyligt et par dias film på en projektor. Jeg havde aldrig før set
dias, og må indrømme at jeg var helt blæst væk af farverne jeg så :) Så nu
skal jeg selvfølgelig ud og købe mig nogle dias film, og igang med denne nye
verden.

Men jeg tænke på om man med dias film også kan opnå gode prints? Hvis man nu
har taget nogle billeder man gerne vil dele med andre på papir. Hvordan er
kvaliteten så her? Kan den svinge meget fra fotolab til fotolab? Og hvordan
er kvaliteten af dias på papir i forhold til prints fra farvenegativer?

Mvh
Michael Birkmose

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 00:41

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal jeg selvfølgelig ud og købe mig nogle dias film, og igang med denne

God fornøjelse! Til at begynde med bør du prøve forskellige typer diasfilm.
Du finder hurtigt ud af, at der er stor forskel på den måde de opfører sig
på i forhold til lys/skygge og farvemætning. Læs endelig om filmtyperne
først og undgå ærgelser. Vælg film efter situationen.

> [...]
hvordan
> er kvaliteten af dias på papir i forhold til prints fra farvenegativer?

Ønsker du print, bør du anvende farvenegativ! Hverken mine egne scanninger
(filmscanner) eller fotohandlerens print af mine dias kan måle sig med ægte
farvenegativprint. Der er ingen tvivl om, at hvis man lægger et stort
arbejde i det, kan man opnå en god gengivelse af dias'et. Men det er dyrt.
Pengene er bedre brugt på en god farvenegativfilm efter min mening. Print
fra dias ser jeg som en nødløsning.
For mig er dias et andet sprog end farvenegativ. Oplevelsen af lys og farver
er unik, og alene muligheden for at projektere motivet i stort format er en
oplevelse.
Jeg ønsker dig held og lykke med dine film.

Joachim

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 17-09-05 08:27

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-09-05 14:48

Michael Sig Birkmose skrev:

>Er der
>nogen grund til at folk tager billederne som dias når de alligevel skal
>proppes i en bog/blad/magasin?

Uden at kunne forklare det teknisk, men så er det rent
trykteknisk bedre at lave farvetryk eftter positivfilm end efter
negativfilm.

Det er en helt anden teknik end der bruges til alm.
papirbilleder, der bruges ved tryk.
--
Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-09-05 09:25

Michael Birkmose wrote:
> [...]
> er kvaliteten af dias på papir i forhold til prints fra farvenegativer?

Jeg har med godt resultat scannet dias, og senere fået lavet gode print
af dem. Det kræver en god scanner og noget erfaring.

Jeg kender flere tidsskrifter, hvor man foretrækker at billeder leveres
som dias, af hensyn til billedkvaliteten.

Bo //

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 17-09-05 16:33

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-09-05 17:40

Michael Sig Birkmose skrev:

>Så det vil sige at man generelt ikke kan forvente ligeså godt resultat fra
>dias som fra farvenegativ, hvis man får lavet papirbilleder? Heller ikke
>hvis man bruger et god lab som f.eks. xposure.dk?

Nej, det er teknisk umuligt.

Aner ikke, hvordan laboratorierne laver print fra dias i dag, men
i »gamle dage«, som jeg har kendskab til, der brugte man enten et
mellemnegativ (dvs. dias blev affotograferet på en speciel
negativfilm) eller man kopierede direkte på omvendepapir.
--
Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-09-05 22:26

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> mellemnegativ (dvs. dias blev affotograferet på en speciel
> negativfilm) eller man kopierede direkte på omvendepapir.

-og begge dele gav et brugbart, men ikke godt resultat.

Jeg har siden fået de bedste billeder ved at scanne dias på en god
scanner, og lave processen på PC, og printe det ud, enten på egen
printer, eller ved at sende det til et lab.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 00:04

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> wrote in message
Så det vil sige at man generelt ikke kan forvente ligeså godt resultat fra
dias som fra farvenegativ, hvis man får lavet papirbilleder?

Det var i gamle dage at man ikke kunne lave gode tryk af dias. I dag er der
ingen problemer.

Grunden til at man f.eks. ved modefoto har foretrukket dias(eller positiver)
og specielt større formater, er at de er meget lettere at bedømme, end
negativer, når man skal vælge de rette. Men selvfølgelig er kvaliteten også
iorden, ellers ville man ikke anvende dias'erne.

Poul B-H

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-09-05 15:03

<svar_i_gruppen> skrev:

>Det var i gamle dage at man ikke kunne lave gode tryk af dias. I dag er der
>ingen problemer.

Der er forskel på tryk og på at lave papirbilleder.

Til tryk har dias altid været det optimale, men ikke til
papirbilleder.
--
Knud

Fra : Michael Sig Birkmose