Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Sportsfotografier
Fra : Malene Hald

Dato : 16-09-05 22:38

Jeg skrev en post i går, og spurgte om hjælp til sportsfotografier, og en
flink fyr svarede. Nu kan jeg så ikke længere finde den oprindelige tråd
(?), meget mystisk, er den pist forsvundet fra mit news-program, så jeg
håber det er ok, at jeg starter en ny.

Jeg spurgte om hjælp til sportsfotografier i en hal, og fik rådet at have en
hurtig lukketid, eller en langsom lukketid og en lav ISO. Det prøvede jeg
så, men alle mine billeder blev mørke og kornede, og kan ikke bruges til
noget som helst, så jeg har gjort et eller andet helt forkert. Jeg har et
PowerShot A85, som jeg jo så godt er klar over ikke ligefrem er det mest
fantastiske, men hvis nogen har en idé om hvad jeg gør forkert, vil jeg
sætte pris på hjælp.

--
Med venlig Hilsen

Malene Hald
www.malenehald.dk

Fra : Morten Bern

Dato : 16-09-05 23:12

Hej

Dit problem er, at der ikke er lys nok i den hal du tager billederne i.
Når du skal fange en som bevæger sig, skal det gå hurtigt. Men hvis der
ikke er lys nok vil billedet blive mørkt.

Du kan enten sætte iso højere, men det vil sikkert give en masse støj på
billederne, med det kamera du har. Den anden mulighed er at tænde noget
mere lys i hallen

For at få mest muligt lys ind skal du undgå at bruge zoom.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Morten.

Fra : Jacob

Dato : 17-09-05 08:04

"Malene Hald" <malenehaldREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et PowerShot A85, som jeg jo så godt er klar over ikke ligefrem er det
> mest fantastiske, men hvis nogen har en idé om hvad jeg gør forkert, vil

den lave iso var fordi så er der mindre støj på billederne.
lang lukkertid gør at du kan se bevægelsen på billedet. kort fryser alt
at dine billeder er blevet mørke er fordi du har brugt for lav iso og ikke
justeret til næsten største blænde åbning (næsten laveste f-tal).

Den forsvundne tråd:
Som det første vil jeg påstå at dit kamera ikke er det bedste til formålet.
så derfor skal du ikke stampe hul i gulvet blot fordi det ikke bliver helt
perfekt.
først skal du blive enig med dig selv om billederne skal indeholde
bevægelse. det gøres ved langsomme lukkertider. det er i denne henseende
1/250 til 1/40 sec. hurtige tider er 1/meget stort tal til 1/1000. jeg vil
tro at du skal prøve dig lidt frem med 1/125 og 1/250.
På dette billede har jeg pannet. det betyder at jeg har fulgt motivet med
kameraet og haft en lang lukkertid i dette tilfælde 1/60. alt undtagen
motivet er uskarpt. http://www.electronia.dk/grcc/IMG_1335-1.jpg

dette billede er taget med 1/800 sec her kan man se hvordan vand dråberne
nærmest er helt frosset http://www.electronia.dk/grcc/IMG_1366-2-1.jpg

sæt dit kamera på Tv sæt lukkertiden til 1/125 først. sæt din iso så lavt
som muligt så din blænde er næsten helt åben. prøv dig frem med iso og glem
alt om blitz.

en sidste ting. hvis digital zoom er slået til på dit kamera så fjern det.
det kan du gøre på computeren bagefter.

Fra : HKJ

Dato : 17-09-05 08:33

Malene Hald wrote:
> [...]
> PowerShot A85, som jeg jo så godt er klar over ikke ligefrem er det mest
> fantastiske, men hvis nogen har en idé om hvad jeg gør forkert, vil jeg

Først og fremmest skal du huske at slå blitzen fra, den kan ikke lyse
hallen op (og hvis den kunne ville du blive ret upopulær).

Med et kompaktkamera har du også problemer med at fokuserer på ting der
bevæger sig.

Du har så 3 parameter at stille på:

ISO: Høj iso giver god lysfølsomhed, men meget støj (farvede plamager) i
billedet. Lav iso giver bedst billedkvalitet.

Lukkertid: Langsom lukkertid giver god lysfølsomhed, men betyder at du
får rystede billeder (det kan et stativ hjælpe på) og bevægelses
uskarphed. Hurtig lukkertid fryser bevægelse.

Blænde: Stor blænde (lille tal: f/2.8 er stor, f/16 er lille) give god
lysfølsomhed, men lav dybdeskarphed. Dvs. alt uden for den indstillede
focus afstand er (mere eller mindre) uskarpt. Lille blænde betyder at
alt er skarpt.

For at få lys nok i en hal er du nød til at vælge: Høj iso, langsom
lukkertid og stor blænde, med de ulemper det giver. Hvike aktuelle
talværdier du skal bruge, må du selv prøve dig frem til, med hjælp fra
kameraets lysmåler. F.eks. vælg iso 200 (eller 400), største
blændeåbning og lad så kameraet vælge lukkertid.

Et dSLR (F.eks. Nikon D50 eller Canon 350D) vil have en fordel her fordi
du kan vælge væsentlig højere iso (1600), men et fornuftigt objektiv
(200-300 mm f/2.8) til kameraet er ret dyrt.

Fra : Jacob

Dato : 17-09-05 17:00

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du kan vælge væsentlig højere iso (1600), men et fornuftigt objektiv
> (200-300 mm f/2.8) til kameraet er ret dyrt.

en 200mm f2.8 koster under 6K (med crop er den 320mm)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-09-05 22:40

Jacob wrote:

> en 200mm f2.8 koster under 6K (med crop er den 320mm)

Til denne pris skal du lægge prisen op et kamerahus og et par
memorykort. Det skal du sammenholde med prisen på Malene's nuværende
Canon A85. Og så er det MANGE penge.

Jeg vil mene, at Malene kan få mere ud af sit kamera ved at forstå
hvordan sammenhængen er mellem ISO, blænde og lukkertid, som det er
blevet forklaret tidligere.

Bo //

Fra : Malene Hald

Dato : 20-09-05 15:19

Jeg vil bare lige takke for de mange gode forklaringer (hatten af for en
pædagogisk gruppe!). Hvis det lykkedes mig at tage nogle hæderlige billeder,
skal jeg gerne vise dem frem.

Mere lys i hallen .... er nok svært:) Men jeg kan i hvert fald helt undgå at
bruge både zoom og blitz, så må jeg bare risikere livet og parkere mig på
banen!

I hvert fald - mange tak for hjælpen!

Mvh

Malene