artikel dkk/ Beagle hvalpe
Fra : H.M.

Dato : 16-09-05 11:39

Hej
Der er noget jeg ikke forstår, hvad er det der får avlere til at lave 3 kuld
på en tæve der ikke kan føde selv???
Det er da fint nok at familien tog sig af de moderløse hvalpe, og er da
sikkert både gode og glade for deres hunde.
For dem der ikke får bladet, drejer det sig kort om:
en beagle tæve har en kompliceret fødsel med sit første kuld ( det kan
avleren ikke vide da det er første gang)
Man parrer igen !! hvilket også er en kompliceret fødsen, og bestemmer sig
for at næste gang hun skal have hvalpe skal det foregår ved kaisersnit, og
det er herefter moderen dør fra sine nyfødte hvalpe.

Burde man ikke have stoppet efter første fødsel?? hvad mener I ??
Avlerne som er her i gruppen kan måske give en anden vinkel på dette!!!
hilsen
hanne

Fra : JR 2610

Dato : 16-09-05 21:56

Jo, man burde have stoppet ved første kuld!!!
Uanset hvor pæn en hund er, så kan den sagtens undværes i avlen, hvis den
har problemer med fødsel... I nogle tilfælde _kan_ denne tilbøjelighed være
arvelig...

Ann

Fra : fam. Ager

Dato : 17-09-05 07:07

"JR 2610" <tsars (bingobongo) @os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Uanset hvor pæn en hund er, så kan den sagtens undværes i avlen, hvis den
> har problemer med fødsel... I nogle tilfælde _kan_ denne tilbøjelighed

-------------------------

helt sikkert, ligeledes andet steds i bladet hvor en opdrætter med fransk
bulldog beskriver problematikken med dårlig mentalitet i avlen, glæder mig
at det kommer lidt frem, for der er der mange racer der har et problem. og
det er i mine øjne et lige så stort problem som arvelige sygdomme. viger
hundens psyke i forhold til standarden burde den ikke indgå i avl, og der
burde opdrætterne have så meget kærlighed til deres race at de ikke vender
det blinde øje til, men kun videregiver det bedste i avlen, både mentalt og
fysisk.
heldigvis er der efterhånden en del racer der kræves mental test for at avle
på, men det burde være et krav for alle.
men i høj grad burde opdrætterne være mere kritiske i deres valg af
avlsmateriale, og det har de ikke været i dette tilfælde med beaglen.

mvh. marie