problem med 2 grads ulighed
Fra : taz

Dato : 16-09-05 08:55

hej
Jeg sidder og slås lidt med en opgave der lyder :

Bestem mængden af de reelle tal a, for hvilke uligheden,
ax^2+2x-1 > 0 , ikke har løsninger.

Det der "a" der, volder mig en del problemer, er der nogen som kunne
hjælpe med en løsning, trin for trin, hvordan man griber sagen an.

På forhånd tak.

Taz

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 16-09-05 09:32

"taz" <tazhix@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
>
> Det der "a" der, volder mig en del problemer, er der nogen som kunne
> hjælpe med en løsning, trin for trin, hvordan man griber sagen an.

Det er nemt nok at se, at hvis a er positiv, så går ax^2+2x-1 mod
uendeligt, når x vokser, så det de negative a, der er interessante.

Når a er negativt, vender parablen "bunden i vejret", så den har kun
en positiv del, hvis den skærer x-aksen. Det vil den gøre i rødderne
for polynomiet. Hvis der kun er en rod (en dobbeltrod), vil parablen
lige strejfe x-aksen, men aldrig blive strengt større end 0 (som
krevet), så hvis a er negativ og polynomiet har højest en rod, så har
ax^2+2x-1 > 0 ingen løsninger.

Rødderne i ax^2+2x-1 er
-2 +/- sqrt(4+4a)
2a

Hvis diskriminanten (4+4a) er lig med 0, har vi en dobbeltrod. Hvis
den er negativ, har vi ingen rødder. Så de ønskede værdier af a fås
når 4+4a<=0, dvs, når a<=-1.

Torben

Fra : Tom

Dato : 16-09-05 09:43

Der findes ikke noget værdi a, som opfylder betingelserne!