Fra Maxi 68 til planende motorbåd.
Fra : Herman Persson

Dato : 16-09-05 06:18

> Hvorfor var købet af din MAXI 68 et fejlkøb? Syntes du det er en dårlig
> båd eller passer den bare ikke til dit/jeres behov?

Det med fejlkøb er jeg også interesseret i at få uddybet. Jeg havde selv
en
Maxi 68 i 2 år, og jeg oplevede den som en fantastisk stabil og
velsejlende
båd, med megen plads om læ.

Vi har intet at udsætte på Maxi 68. Vi gav 50.000 kr. for den og fik
virkelig valuta for pengene. Den klarer sig især godt, når der er en del
vind. Vi har aldrig været utrygge, selv om vi er blevet overraskede af
mere
vind end forventet.

Det har bare vist sig, at vore behov ikke dækkes fuldt ud af Maxi 68. Når
fruen og jeg er af sted, er der ingen problemer. Men jeg nyder at tage
småture alene, en time eller to tidligt om morgenen eller sent om aftenen.
Det tager alt for lang tid at gøre den sejlklar - og tilsvarende efter
turen. Småture for påhængsmotor alene er larmende og båden er ikke særlig
manøvredygtig for motor.

I denne sæson har vi sejlet en del i en lille kabinebåd med 40 Hk, og har
fundet ud af, at vore behov alt i alt dækkes bedst af en planende båd på
18-20 fod. Det er selvfølgelig en helt anden måde at være på vandet, men
vi
nyder farten, aktionsradius - og at vi kan være let 5-10 minutter efter
at
bilen er parkeret.

Hvis nogen kan inspirere os til en passende båd, vil det være helt fint.
Det
er et MUST, at en hund (55 cm, 25 Kg) skal kunne komme ombord, så der skal
altså være en forluge tæt på stævnen. Vi har kigget på Crescent Gemini,
men
den er et nummer for lille til at to mennesker kan overnatte. Prisramme
for
brugt båd: 150.000 - 200.000. Helst påhængsmotor, til nød indenbords
diesel - men ikke indenbords benzin.

Hilsen Herman.