MS Windows
briani 27239
lukke v.hj.a. powerknap
Fra : erl

Dato : 15-09-05 22:20

Er der nogen riciko ved at "hurtig"-lukke med powerknappen (kortvarigt tryk)
i forhold til "alm" lukning af windows ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-05 00:45

erl skrev:

> Er der nogen riciko ved at "hurtig"-lukke med powerknappen (kortvarigt tryk)
> i forhold til "alm" lukning af windows ?

Ja. Windows skriver ikke filer fysisk tikl disk med det samme. De
går igennem måske flere niveauer af cache. Hvis man tvangslukker
´computeren, risikerer man at der er koks i nogle filer, og det
kan godt være systemfiler.

Hvis den har stået ubenyttet 'længe nok', kan man godt slukke
uden der sker noget. 'Længe nok' er ikke særlig længe. Jeg har af
og til slukket både 95, 98, 2000 og XP øjeblikkeligt, som oftest
ved et uheld. Jeg har ikke haft problemer i den anledning, men
jeg haltså også et backupsystem så jeg på et kvarters tid kan
gendanne hele systemet uden at gøre andet end at starte et
program og drikke en kop te.

Men man opnår ikke nogen fordel. Med dvale aktiveret tager det
ikke mange sekunder for den at slukke, og man kan jo forlade den
med det samme man har trykket.

--
Bertel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-05 00:46

Hej erl, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Er der nogen riciko ved at "hurtig"-lukke med powerknappen
> (kortvarigt tryk) i forhold til "alm" lukning af windows ?

Ja, der er den risiko, at en del af diskens data går i smadder. Det er
dog primært - men ikke kun - det, man har haft kørende, der er i
højrisikogruppen.

Almindeligvis sker der dog ikke noget, udover selvfølgelig det
indlysende med, at ting, der ikke er gemt, går tabt, og Windows ved
næste start ofte brokker sig (og fortæller at nu har dette fremragende
syresystem repareret sig selv eller lignende rekvalme

Den værste måde at lukke på er dog via en almindelig kontakt (altså
sådan en til at tænde og slukke lamper og den slags med). Modsat den på
pc'en og specielle "pc-afbryderkontakter" slukker og tænder de sløset -
hvilket kan ses på fx gnister i standardkontakter - og ikke som "pc-
afbryderkontakter" i en _nu_.

Standardkontakter giver dermed en langt, langt større risiko for at
brænde følsomme komponenter i pc'ens hardware af.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rander

Dato : 16-09-05 01:19

Fri, 16 Sep 2005 01:45:48 +0200 brugte Rudi Stegen 25 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.ms-windows:

>Ja, der er den risiko, at en del af diskens data går i smadder. Det er
>dog primært - men ikke kun - det, man har haft kørende, der er i
>højrisikogruppen.

Rudi, jeg tror at både dig og Bertel misforstår...

Han skriver "kortvarigt tryk". Det har jeg gjort i flere år, og der sker
ikke andet end at maskinen lukker ned på præcis samme måde som hvis jeg
havde taget den lange vej via start-menuen, valgt "luk computeren" og så
knappen "luk". Det kræver selvfølgelig at knap-funktionen er sat til Power
Off i BIOS, men da jeg aldrig bruger dvale-funktionen til noget, så er den
selvfølgelig det her.

Så til erl: Svaret er nej, det sker der ikke noget ved...

http://rander.dk (temporarily down!)

Det er i orden at vinde, så længe man ikke mister sin integritet undervejs. (Arnold Horshak)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-05 01:47

Hej Rander, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Rudi, jeg tror at både dig og Bertel misforstår...

Det tror jeg også, nu jeg læser dit indlæg og dermed, at hvad "erl"
faktisk skriver, jf.:

> Han skriver "kortvarigt tryk".

Netop. Min eneste undskyldning er, at jeg stadig ikke har vænnet mig
til at tænle på de nymodens maskiner (fik min i december 2004, inden da
var det en 1997-maskine) og dermed deres afbryderdimser.

Jeg har blot testet (samme dag jeg fik dyret), at både det korte og det
lange ("lang" vil sige "holde inde mindst 6 sekunder") virkede, som det
burde. Og så naturligvis glemt alt om det igen og tænker på gamle
afbrydere.

[...]

> Så til erl: Svaret er nej, det sker der ikke noget ved...

Ja, det var godt, du fangede og korrigerede misforståelserne.

(Hvordan udtaler erl sit navn, er det for- eller efternavnet, og
hvorfor begynder det ikke med stort?)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-05 01:48

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> tænle

tænke

Godnat

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Anders Lund

Dato : 16-09-05 06:16

Rudi Stegen wrote:
> (Hvordan udtaler erl sit navn, er det for- eller efternavnet, og
> hvorfor begynder det ikke med stort?)

Mit bud: Erik-René Larsen. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : erl

Dato : 16-09-05 17:48

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Mit bud: Erik-René Larsen. :)

Undskyld min uhøflighed .-)
Tak for hjælpen.

Mvh.
Erling

Fra : Jens Ottesen

Dato : 16-09-05 14:03

"erl" <erlø@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen riciko ved at "hurtig"-lukke med powerknappen (kortvarigt
> tryk)
> i forhold til "alm" lukning af windows ?

Hej.
lav en genvej i "hurtig start": shutdown.exe -s -t 0
så lukker windows alle åbne programmer og lukker windows ned med et enkelt
klik.
mvh.
Jens

Fra : ///M

Dato : 16-09-05 14:21

erl wrote:
> Er der nogen riciko ved at "hurtig"-lukke med powerknappen
> (kortvarigt tryk) i forhold til "alm" lukning af windows ?

Jeg bruger det også - har aldrig oplevet fejl forbundet med det. Dog gør den
ikke helt det samme som ved "start - shut down" - powerknappen er hurtigere
(og nej, det er ikke fordi den går på stand-by eller hibernate) - den lukker
bare lidt hurtigere.

///M