Undgå at sider bliver blokeret?
Fra : Martin

Dato : 15-09-05 13:08

Hej

Når man har en hjemmeside, hvor nogle sider åbner i et
nyt vindue ( _blank), oplever man nogle gange, at nogle
brugere ikke kan åbne disse sider, fordi de bliver blokeret
af en pop-up blocker.

Kan man gøre noget for at forhindre, at disse sider bliver
blokeret
af pop-up blockere? Jeg tænker på, om man i sin kode kan skrive
noget for at fortælle programmet, siderne altså er gode nok?

Jeg kan godt se, at så kan dem der laver reklame pop-ups osv.
selvfølgeligt bare ville kunne gøre det samme, men det vil da
være
godt, hvis der var en måde at komme omkring det på.

Eller er man bare nødt til at acceptere, at problemet er til
stede,
og evt. fortælle sine brugere, at de skal slå deres pop-up
blocker
fra?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-05 13:13

Den 15-09-05 14.08 skrev Martin følgende:

> Når man har en hjemmeside, hvor nogle sider åbner i et
> nyt vindue ( _blank), oplever man nogle gange, at nogle
> brugere ikke kan åbne disse sider, fordi de bliver blokeret
> af en pop-up blocker.

Hvordan åbner du siderne? Hvis brugerne selv klikker for at åbne
siderne, burde de ikke blive stoppet af de forskellige popop-blokkere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Martin

Dato : 15-09-05 13:47

> Hvordan åbner du siderne? Hvis brugerne selv klikker for at åbne
> siderne, burde de ikke blive stoppet af de forskellige popop-blokkere.

Brugerne åbner selv.....det er bare med a href=.......target="_blank"

Siderne bliver blokeret i hvert fald af XPs indbyggede blokker

....men ja man kan jo bare lade være med at bruge _blank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-05 13:53

Martin skrev:

> Brugerne åbner selv.....det er bare med a
> href=.......target="_blank"
>
> Siderne bliver blokeret i hvert fald af XPs indbyggede blokker

Det lyder meget mærkeligt. Er du sikker på at der ikke er noget
onclick-kode på linkene?

Har du et link til siderne?

Target=_blank er i øvrigt ikke noget man normalt blokerer - hvis
man gør noget, er det at overrule target, sådan at man åbner i
samme vindue.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 15-09-05 13:17

Martin skrev:
> Kan man gøre noget for at forhindre, at disse sider bliver
> blokeret
> af pop-up blockere?

Bare lad være med at bruge target="_blank". Brugerne kan sagtens selv
finde ud af at højreklikke på et link og åbne det i et nyt vindue, hvis
det er det de ønsker. Der er ikke noget så irriterende som webudviklere,
der vil bestemme hvordan jeg skal åbne mine links.

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen
http://www.sappy.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 15-09-05 14:06

Christoffer Kjeldgaard Petersen wrote:

> Bare lad være med at bruge target="_blank". Brugerne kan sagtens selv
> finde ud af at højreklikke på et link og åbne det i et nyt vindue, hvis
> det er det de ønsker.

Shift + Klik åbner i nyt vindue, Ctrl + Klik åbner i ny tab.

.... ihvertfald i min browser (Firefox).

--
Benny Nissen

Fra : Flemming Jessen

Dato : 16-09-05 16:06

Christoffer Kjeldgaard Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> det er det de ønsker. Der er ikke noget så irriterende som webudviklere,
> der vil bestemme hvordan jeg skal åbne mine links.

hvis man gerne vil referere til andres hjemmesider UDEn at ens egen
forsvinder??
Eks. Krak for en kørevejledning?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-09-05 20:51

Flemming Jessen wrote:

> hvis man gerne vil referere til andres hjemmesider UDEn at ens egen
> forsvinder??

Hvis folk har et ønske om at komme tilbage til din hjemmeside, kan de
sikkert finde browserens Tilbage-knap.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-05 13:47

Martin skrev:

> Kan man gøre noget for at forhindre, at disse sider bliver
> blokeret af pop-up blockere?

Du ønsker altså en pop-blocker-blocker? Og om en måned eller to
vil du så have en pop-blocker-blocker-blocker-blocker?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-05 13:50

Martin skrev:

> Når man har en hjemmeside, hvor nogle sider åbner i et
> nyt vindue ( _blank), oplever man nogle gange, at nogle
> brugere ikke kan åbne disse sider, fordi de bliver blokeret
> af en pop-up blocker.

Det sker normalt kun hvis du åbner sider med javascript og uden at
brugeren selv klikker på et link.

> [...]
> af pop-up blockere? Jeg tænker på, om man i sin kode kan skrive
> noget for at fortælle programmet, siderne altså er gode nok?

Nej. Tænk på at alt det som du kan skrive på et link, også kan
skrives af en ondsindet programmør. Hvis en opdeling i "gode" og
"onde" pop op-vinduer skal fungere, kræver det at folkene bag de
"onde" sider vil acceptere at deres sider kategoriseres som "onde"
- og det er meget usandsynligt.

> Jeg kan godt se, at så kan dem der laver reklame pop-ups osv.
> selvfølgeligt bare ville kunne gøre det samme,

Netop.

> Eller er man bare nødt til at acceptere, at problemet er til
> stede, og evt. fortælle sine brugere, at de skal slå deres pop-up
> blocker fra?

Bedre endnu - lav dine sider så de ikke benytter ikke-requestede
pop op-vinduer.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-09-05 14:08

Martin skrev:

> Kan man gøre noget for at forhindre, at disse sider
> bliver blokeret af pop-up blockere?

Ja, du undlader at anvende target, så kan brugerne
selv bestemme og det skal blive i samme vindue,
eller åbnes i et nyt.

> Eller er man bare nødt til at acceptere, at problemet
> er til stede

Ja!

> og evt. fortælle sine brugere, at de skal slå deres pop-
> up blocker fra?

Det får du ikke nogen til alligevel. Folk hader popupvinduer
fordi de er blevet misbrugt til reklame.

Lav din side på helt normal vis - det vil du og brugerne få
mest ud af.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-05 14:34

Allan Vebel skrev:

> Det får du ikke nogen til alligevel.

Det er jeg nu ikke helt enig i. Hvis brugerne er interesseret nok,
og de har tillid til udgiveren af siden, kan man godt få dem til at
slå pop op-beskyttelsen fra på et bestemt site.

Jeg har fx tilladt pop op's fra min netbank (fordi det er den måde
de har valgt at åbne eBoks på).

Pop op-blokkere kan heldigvis sagtens arbejde med hvidlister - så
man kan åbne for et bestemt site, uden at åbne generelt for pop op-
vinduer.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin

Dato : 15-09-05 15:36

> Ja, du undlader at anvende target, så kan brugerne
> selv bestemme og det skal blive i samme vindue,
> eller åbnes i et nyt.

Ok, tak skal I have.

Så vidt jeg kan læse ud af det her, så er det bedste helt
at undlade target.

Alternativt kan man bede brugerne om at slå deres blocker
fra (selvom der måske ikke er så mange der har lyst til det).

Er det rigtigt forstået?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-05 16:26

Den 15-09-05 16.35 skrev Martin følgende:

> Alternativt kan man bede brugerne om at slå deres blocker
> fra (selvom der måske ikke er så mange der har lyst til det).
>
> Er det rigtigt forstået?

Ikke helt. Fejlen ligger sandsynligvis ikke i deres blocker, men i den
måde du åbner siden. Og det er meget nemmere, at du får det til at virke
på siden, i stedet for at dine besøgende skal ændre indstillinger. Det
vil sikkert også kun være et fåtal af de besøgende, der vil ændre
indstillinger, medmindre du har noget ekstremt interessant eller
nødvendigt i det nye vindue.

Hvis du have hjælp til at få det til at fungere, må du poste et link til
siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Martin

Dato : 16-09-05 08:28

> [...]
> nødvendigt i det nye vindue.
>
> Hvis du have hjælp til at få det til at fungere, må du poste et link til

Hej Kim

Hjemmesiden er lavet i synkron.web, og de fleste steder er linkene oprettet
automatisk, hvor man bare vælger, om linket skal åbne i samme side eller i en
ny.
der er altså ikke umiddelbart mulighed for at se koden.
Jeg ved så ikke om det er et problem synkron kan løse. Jeg har kontaktet dem,
og de har svaret, at det ikke kan løse det.

Men jeg vil da gerne høre, om der skulle være en mulighed for at komme omkring
det alligevel. www.silkeborg.com - hvis du f.eks. vælger Spisesteder >
Restauranter > Restaurant 1A

Jeg har lige prøvet med Funktioner > Blokering af pop-up-vinduer > blokering
af pop-up vinduer slået til.....og Restaurant 1A bliver blokeret.

Ja, det nemmeste er jo at undlade target, men det kunne være meget fedt, hvis
man kunne løse det alligevel.

Jeg er jo ikke meget for at skilte med at der er problemer med siden, så jeg
håber på lidt diskretion omkring det.

Omvendt er man vel også lidt nødt til at gøre noget for at forsøge at udbedre
fejlen.

Fra : Michael Haase

Dato : 16-09-05 08:51

Martin skrev dette den 16-09-2005 09:28:

> Men jeg vil da gerne høre, om der skulle være en mulighed for at komme omkring
> det alligevel. www.silkeborg.com - hvis du f.eks. vælger Spisesteder >
> Restauranter > Restaurant 1A

Har du mulighed for at ændre linket så det linker direkte til
restaurant1a i stedet for en asp fil? Jeg har ingen idé om det vil
hjælpe, men det kunne da være værd at prøve.

--
Michael Haase

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 16-09-05 08:59

On 16 Sep 2005 07:28:18 GMT, Martin <mplougNOSPAM@mail.tele.dk> wrote:

> www.silkeborg.com

Det er lavet på en fuldstændig tåbelig måde. Der er ikke brugt
target=_blank; i stedet åbnes - i samme vindue - en side som ikke gør
andet end at åbne den ønskede side i et nyt vindue ved hjælp af
javascript, hvorefter "affyringssiden" spoler sig selv tilbage med
history.back(). I Opera, med "block unwanted popups" (en af fire
indstillinger) slået til, bliver resultatet at man havner på den tomme
affyringsside, og den bliver ikke spolet tilbage.

Hvis du ikke har adgang til at bestemme hvordan link-koden skal se ud, kan
du altså ikke undgå at dine popups bliver blokeret. Surt, men sådan er
det tit, når man koder efter reglen "keep it complicated".

--
Venlig hilsen
Klaus Seidenfaden

Fra : Martin

Dato : 16-09-05 09:28

>Har du mulighed for at ændre linket så det linker direkte til
>restaurant1a i stedet for en asp fil? Jeg har ingen idé om det vil
>hjælpe, men det kunne da være værd at prøve.

Jeg var ikke klar over, at der bliver linket til en asp fil..det lyder
mærkeligt.
Ja, det ville da være godt, hvis jeg selv kan ændre det.

> [...]
>indstillinger) slået til, bliver resultatet at man havner på den tomme
>affyringsside, og den bliver ikke spolet tilbage.

Ja, det lyder noget omstændigt...troede faktisk, at det bare var en
target="_blank"

Ok, det vil måske sige, at fejlen sandsynligvis opstår fordi det i synkron er
kodet på en tåbelig måde?

Mange tak for jeres indlægt det er virkeligt brugbart fordi det opklarer en hel
del for mig.
Det er ikke sikkert jeg kan gøre noget ved det, men er blevet lidt klogere på,
hvorfor det opfører sig som det gør.

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 16-09-05 09:50

On 16 Sep 2005 08:27:35 GMT, Martin <mplougNOSPAM@mail.tele.dk> wrote:

> Ok, det vil måske sige, at fejlen sandsynligvis opstår fordi det i
> synkron er kodet på en tåbelig måde?

Nej, med sikkerhed - ikke sandsynligvis!

Jeg var dog måske for hurtig til at sige "tåbelig", måske har de deres
grunde til at gøre det på den måde. Affyringssiden åbner nemlig ikke kun
et nyt vindue, men opretter også en cookie. Jeg skulle dog mene at det
lige så godt kunne gøres vha. en onclick() på selve linket. Det ville
være enklere, mere elegant (synes jeg), og løse problemet med
popup-blockere.

--
Venlig hilsen
Klaus Seidenfaden

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-09-05 10:09

Klaus Seidenfaden skrev:

> Nej, med sikkerhed - ikke sandsynligvis!
>
> Jeg var dog måske for hurtig til at sige "tåbelig", måske har
> de deres grunde til at gøre det på den måde.

Jeg vil gerne støtte betegnelsen "tåbelig" - der skal nogle
overordentlig tunge argumenter på bordet hvis man skal
retfærdiggøre den type af pop op-vinduer i dag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen