Hjælp til bredden på drop down menu
Fra : Louise Rosenkær

Dato : 15-09-05 10:23

Hejsa,

er der nogle der kan hjælpe mig mht. til bredden på en drop down
menu. Jeg laver menuen ved hælp af <dl> og <li>og vil gerne have,
at jeg selv kan definere, hvor bred drop down menuen skal være.
Den overordnede menu består af en menubar dannet af en række
billeder med tekst af forskellig bredde, hvor den smalleste er
77px (lad os kalde den menupunkt3.gif). Hvis jeg i css fx.
definerer, at <li width="100"> og derefter kører musen over
menupunktet (menupunkt3.gif som er 77px bred), dukker drop down
menuen fint frem, men billederne der dækker over menupunkt4 og
menupunkt5 rykker 23px til højre.

Hvorledes kan jeg gøre bredden på <li> uafhængig af bredden på
menupunktet som aktiverer drop down menuen?

Jeg håber ikke forklaringen var alt for kryptisk - ser frem til
en hjælp :).

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-05 10:51

Louise Rosenkær skrev:

> er der nogle der kan hjælpe mig mht. til bredden på en drop down
> menu. Jeg laver menuen ved hælp af <dl> og <li>

Det lyder som en sjov blanding - mener du ikke <ul> og <li>?

> Jeg håber ikke forklaringen var alt for kryptisk - ser frem til
> en hjælp :).

Forklaringen var udmærket, men det er svært at hjælpe når man ikke
kan se siden online. Har du et link?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Louise Rosenkær

Dato : 15-09-05 12:17

http://www.sharktec.com/dropdown/sharktec_menu.html

Og se om du kan finde ud af, hvad jeg mener. Jeg vil som sagt gerne
lave dropdown menuerne breddere uden det selvfølgelid kompromitterer
bredden på de overordnede menupunkter.

Louise

Fra : Benny Nissen

Dato : 15-09-05 12:30

Louise Rosenkær wrote:

> http://www.sharktec.com/dropdown/sharktec_menu.html

Uha ... prøv at se siden i f.eks. Firefox. Der er menuen ikke ret bred,
og de første mange punkter kan ikke ses :(

--
Benny Nissen

Fra : Louise Rosenkær

Dato : 15-09-05 12:42

Hejsa Benny,

så for fan, det kan jeg da godt se. Nu er det heller ikke noget, jeg har
integreret i websitet endnu, men var da planen, det skulle ske snareligst,
når jeg har fundet løsningen på bredden på drop down menuerne. Men kan godt
se, jeg har flere problemer.

Menuen er ikke ret bred, da jeg har sat bredden på <dl> til 22px, som er
bredden på det smalleste billede i menubaren. Hvis jeg sætter den til mere
end 22px, vil der indsættes mellemrum på x antal px ved billeder, der er
smallere end den definerede bredde. Kender du løsningen?

Louise

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-05 13:42

Louise Rosenkær skrev:

> [...]
> det skulle ske snareligst, når jeg har fundet løsningen på
> bredden på drop down menuerne. Men kan godt se, jeg har flere

Du kan starte med at kigge i javascriptkonsollen i Firefox. Her er
de første to fejl:

Fejl: newImage is not defined
Kildefil: http://www.sharktec.com/dropdown/navigation.js
Linje: 7

Fejl: illegal character
Kildekode:
skiftbillede(\'how_to_buy'\, how_to_buy.src); return true

Du bør også kigge på html- og css-koden på din side - der er fejl i
begge dele.

Se evt. <http://www.html-faq.dk/1005.asp> og
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

NB: Læs gerne min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Louise Rosenkær

Dato : 15-09-05 14:13

Hejsa Jens,

ved godt koden ikke er valideret, og at javascriptet ikke fungerer,
men det betyder ikke noget i forbindelse med mit spørgsmål mht.
bredden på drop down menuen, skulle jeg mene.

Javascriptet kan jeg for den sags skyld helt fjerne, da det blot skal
bruges til onmouseover og onmouseout på menubaren. Så står stadigvæk
med spørgsmålet om, hvordan jeg kan definerer en valgfri bredde på
mine <li> i drop down menuen som er uafhængig af den overordnede
menubar?

Louise

Fra : Louise Rosenkær

Dato : 15-09-05 14:51

Hejsa igen Jens,

nu skal det jo ikke lyde som om, jeg er doven, så for en
sikkerhedsskyld har jeg fjernet javascriptet og andre funktioner og
valideret dokumentet. Det skulle nu være i orden (dog ikke i Firefox
jvf. hvad jeg skrev tidligere, og som jeg stadig håber der er nogle,
der kan svare på?), men jeg mangler så stadig af finde svaret på mit
oprindelige spørgsmål mht. bredden af drop down menuerne.

Håber på super intelligent hjælp :).

Louise

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-05 14:26

Louise Rosenkær skrev:

> ved godt koden ikke er valideret, og at javascriptet ikke
> fungerer, men det betyder ikke noget i forbindelse med mit
> spørgsmål mht. bredden på drop down menuen, skulle jeg mene.

Jeg er ikke enig. Det er muligt at javascriptet ikke har
indflydelse på bredden, men din html- og css-kode har i høj grad
indflydelse på det.

> Javascriptet kan jeg for den sags skyld helt fjerne, da det
> blot skal bruges til onmouseover og onmouseout på menubaren.

O.k. - så gør det.

> Så står stadigvæk med spørgsmålet om, hvordan jeg kan
> definerer en valgfri bredde på mine <li> i drop down menuen
> som er uafhængig af den overordnede menubar?

Valider din side, så skal jeg gerne kigge på det.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-05 14:58

Louise Rosenkær skrev:

> nu skal det jo ikke lyde som om, jeg er doven, så for en
> sikkerhedsskyld har jeg fjernet javascriptet og andre
> funktioner og valideret dokumentet. Det skulle nu være i orden

HTML- og javascript-fejlene er væk, men der er stadig fejl i css-
koden (du har glemt enheder på en del definitioner).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Louise Rosenkær

Dato : 16-09-05 09:37

Hejsa Jens,

så skulle css også være valideret (bortset fra Line : 53 (Level : 1)
You have no color with your background-color : #menu li
Line : 68 (Level : 1) You have no color with your background-color :
#menu li a:hover - som jeg ikke lige forstår).

Har du nogle ideer til mit spørgsmål mht. bredden på drop down
menuerne? Og lover at validere såvel html og css inden jeg spørger
om noget næste gang :).

Louise

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 16-09-05 09:58

On 16 Sep 2005 08:37:08 GMT, Louise Rosenkær <lrh@sharktec.com> wrote:

> [...]
> Line : 68 (Level : 1) You have no color with your background-color :
> #menu li a:hover - som jeg ikke lige forstår).

(har ikke lige fulgt med i resten af tråden)

Det anbefales at specificere både for- og baggrundsfarve hvis man
specificerer en af dem.

Fra css2-spec:
Note. Although colors can add significant amounts of information to
document and make them more readable, please consider that certain color
combinations may cause problems for users with color blindness. If you use
a background image or set the background color, please adjust foreground
colors accordingly.

Det kunne være derfor - jeg er dog ikke helt sikker.

--
Venlig hilsen
Klaus Seidenfaden

Fra : Louise Rosenkær

Dato : 16-09-05 10:11

Hejsa Klaus,

Tak for hjælpen. Måske du også kan hjælpe mig med mit indledende spørgsmål
angående bredde på dropdown menuer? Prøv at læse mit første indlæg, eller
skriv/mail, hvis det ikke er til at forstå, hvad jeg spørger om.

Mvh Louise

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-09-05 20:49

Louise Rosenkær wrote:

> Måske du også kan hjælpe mig med mit indledende
> spørgsmål angående bredde på dropdown menuer?

Du har i din menu.css denne definition:

#menu dl {
float: left;
height: 20px;
width: 22px; /* størrelsen er for lille, øg til 95px */
line-height: 20px;
margin: 0px;
vertical-align:top;
}

De 22px i bredden er for lidt. Jeg har prøvet med 95px og så vises menuen
fornuftigt.

Du har dog et problem med specielt undermenu 2 - teksten i menupunkt 3
bliver delt op i tre linjer og mikses sammen med menupunkt 4. Det kan du
rette op på ved at lave disse ændringer i menu.css:

#menu dd {
vertical-align:bottom;
position: relative;
top: 0px;
left: 22px;
width:158px; /* denne linje er tilføjet */
border: solid 1px black;
}

#menu li {
text-align: left;
vertical-align:bottom;
/*border-bottom: solid 1px black;*/
font-family: "myriad pro", arial, tahoma, sans-serif;
font-weight: 500;
font-size: 9pt;
padding:4px;
background-color: #bce8f8;
width: 150px; /* værdien øget fra 75px */
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Louise Rosenkær

Dato : 19-09-05 10:40

Hejsa Erik,

synes jeg har prøvet at lave de ændringer du foreslog, men mit resultat
bliver helt forfærdeligt. Prøv at tjekke:

http://www.sharktec.com/dropdown/sharktec_menu.html

Mhv. Louise

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-09-05 15:05

Louise Rosenkær skrev:

>synes jeg har prøvet at lave de ændringer du foreslog, men mit resultat
>bliver helt forfærdeligt.

En god start er at sætte en korrekt doctype på, der sætter
browserne i standard mode.

Sæt
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
ind som doctype i stedet for den, som du bruger nu og lad os så
se, hvordan siden opfører sig.
--
Knud