Text og billede glider sammen
Fra : Jeppe Bach Nikolajse~

Dato : 15-09-05 09:19

Hejsa!

Jeg har lidt problemer med at min hjemmeside ser ret forskellig ud når den
åbnes med forskellige skærmopløsninger. Når den åbnes med opløsning 1024x768
ser den ud som den ska, men når den åbnes med 1400x1050 eller 800x600 glider
tekst og billede sammen. Og det jo ik godt ;)

Jeg vil gerne fastlåse min opsætning således at hjemmesiden automatisk
tilpasser sig skærmopløsningen. Hm?
- fck.dk (!!!) tilpasser sig fx forskellige skærmopløsninger.

Mit website er endnu ikke klar til offentliggørelse, men hvis det kan hjælpe
et svar på vej, smider jeg gerne et link.

Link: jeppebach.dk
Jeg bruger FP2000

Ovenstående problem må være en problematik for en masse ...
Håber at vi kan få afhjulpet problemet en gang for alle!

Med venlig hilsen Jeppe

Fra : Jeppe Bach Nikolajse~

Dato : 15-09-05 10:51

Jeg aner at problemet er mere svært end som så.

Men:
- Kan man lave tre hjemmesider til tre forskellige opløsninger?
- Kan man opsætte siden som et stort billede?
- Eller kan man indstille 'width' i procentsatser ...

Hm?
Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 12:24

> [...]
>
> Ovenstående problem må være en problematik for en masse ...
> Håber at vi kan få afhjulpet problemet en gang for alle!

fck.dk tilpasser sig ikke nogetsomhelst. Den er valgt til at være 800
pixels
i bredden.

Skærmopløsning er rigtig nok et tilbagevendende spørgsmål, hvorfor mit råd
er, at man laver sin hjemmeside i en max. bredde på 800 pixels. Der er
flere
forhold der gør sig gældende for dette valg. For det første begrænser det
størrelsen af billeder der bliver sat på og for det andet begrænser det
også
længden på tekstlinierne. Størrelsen af billederne har indflydelse på hvor
hurtigt hjemmesiden loader på en langsom linie, og længden på
tekstlinierne
har indflydelse på læsbarheden af det skrevne. En tekstlinie må ikke være
ret bred. Og så er det dårlig smag at oplyse hvilken skærmopløsning man
har
lavet sin hjemmeside i

Brugeren skal have mulighed for at se andre ting på sin skærm end en eller
anden "tilfædig" hjemmeside. Den mest fremherskende skærmopløsning er
1024x768, men hastigt på vej til at blive 1280x1024 med udbredelsen af 17"
og 19" TFT skærme, og det virker som et irritationsmoment for brugeren,
hvis
han/hun skal have en hjemmeside til at fylde hele skærmen. En stor
skærmopløsning giver mulighed for at have flere programmer synlige
samtidigt, og det er brugeren der skal bestemme hvilke programmer der skal
fylde hvor meget på skærmen.

mvh
Ulrik