Nokia - batterier & spænding...
Fra : Steen Andersen

Dato : 14-09-05 23:35

Jeg har hørt flere, både forhandlere og brugere, sige at man kan anvende
Nokia´s ladere i flæng til alle telefoner.

Jeg er i besiddelse af 2 forskellige ladere, en ACP-12E, 5,7V 800mA og en
ACP-7E, 3,7V 355mA.

Laderne har jeg fået sammen med hhv en 5140 og en 6021. Begge anvender
batteriet BL-5B på 3,7V.

Mit spørgsmål er nu: Hvorfor bliver telefonen der lades med 5,7V ikke
ødelagt??? Findes der en spændingsregulator i telefonerne??

-Steen

Fra : Anders Lund

Dato : 15-09-05 06:06

Steen Andersen wrote:
> Mit spørgsmål er nu: Hvorfor bliver telefonen der lades med 5,7V ikke
> ødelagt??? Findes der en spændingsregulator i telefonerne??

Fordi telefonen kan tage det og bare lader batteriet hurtigere op?

(Jeg er ikke ekspert (eller noget der ligner) i stærk/svag/veksel-strøm :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : JMo.

Dato : 15-09-05 20:05

Steen Andersen wrote:

> Mit spørgsmål er nu: Hvorfor bliver telefonen der lades med 5,7V ikke
> ødelagt??? Findes der en spændingsregulator i telefonerne??

Ja.

Det er ikke "laderen" der lader batteriet op - det styres helt af det
ladekredsløb der er indbygget i telefonen. "Laderen" er sådan set blot en
strømforsyning til telefonen.