Vidundermiddel mod falmet larkering ?
Fra : Sune Hansen

Dato : 14-09-05 23:11

Hejsa i gruppen

Er der nogen som kender et godt vidundermiddel som frisker larkeringen op på
en falmet rød bil.

Har prøvet med lakforsejler med farvepigment, uden den helt store virkning.

Gnider jeg med en finger på lakken, bliven farven flot rød, hvilket jeg tror
er den fedt fingeren afgiver er skyld i!

Håber med lidt hjælp herfra :)

På forhånd tak

Sune Hansen

Fra : os alle

Dato : 15-09-05 08:05

"Sune Hansen" <sh@westie.dk> wrote in message
> [...]
>
> Gnider jeg med en finger på lakken, bliven farven flot rød, hvilket jeg
> tror er den fedt fingeren afgiver er skyld i!

Hej du

Jeg har en rød Golf årg 89, som jeg polerede her i weekenden. Den var
efterhånden meget mat på tag, døre, og frontklap.
Jeg brugte Sonax Xtreme Polish+Wax 3 og så skal den have en tur med en gang
Xtreme Liquid Wax 1. Bare turen med Polish gjorde at den blev fint rød igen.
Så det kan klart anbefales dog skal du regne med 4-5 timers hårdt arbejde.

Hilsen
TGH

Fra : Højby

Dato : 15-09-05 08:03

Sonax nr. 3... Den der er mest "ridse"-middel i.. Har prøvet den på en
lyserød Toyota Corolla. Den blev mørkerød igen....

Men vigtigst af alt.... Knofedt knofedt knofedt.... Og så en
polermaskine.....

Lars.

Fra : Decolour

Dato : 15-09-05 08:47

jeg ville prøve ultra glozz.

har prøvet det med godt resultat.

MVh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-09-05 09:02

Sune Hansen skriver:

> Er der nogen som kender et godt vidundermiddel som frisker larkeringen op på
> en falmet rød bil.
>
> Har prøvet med lakforsejler med farvepigment, uden den helt store virkning.

Det er fordi du skal slibe det matte lag af først og så forsgle med en
god forsegler.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : CBA

Dato : 16-09-05 00:26

> [...]
>
> Gnider jeg med en finger på lakken, bliven farven flot rød, hvilket jeg
> tror er den fedt fingeren afgiver er skyld i!

Hej Sune!

Glem alt om "vidundermidler"

Den eneste måde hvormed du kan få din lak tilbage i ny bil standard (eller
bedre/flottere) er med knofedt, regn med 4-6 timers arbejde!

Sonax er det eneste produkt tilgængeligt for "gør det selv folk" i Danmark,
som efter min mening kan skabe den glans og dybde i lakken, som er så
eftertragtet!

Følg TGH´s glimrende opskrift..............eller send bilen til en
professionel.

Professionel lak-rens/konservering/frembringelse af dybde og glans i lakken
indebærer, kort fortalt flg.

Grundig vask med skummende affedter/shampoo.

Afrensning af den "kontaminering" som lakken har været udsat for over tid,
så som syreregn, bremsestøv, industrinedfald (fra industriskorstene mv.),
udstødningsgasser, fugleklatter, kalkpletter osv.

Dette foregår med slibe-ler også kaldet Claybar.......... .

Ridser der er så dybe at man kan se det bare metal, skal vandslibes/renses
og have Paint touch up.....Sådan at ridsen fyldes med lak........De ramte
områder indgår specielt i næste punkt...........

Lakken skal nu inspiceres for andre større ridser, som afhængig af dybden af
disse skal fjernes med meget aggressiv polish eller evt. vandslibning med
efterfølgende "op til flere trins-polering" i de ramte områder, hvor
aggressiviteten af polishen mindskes indtil man når det niveau som man vil
benytte som start niveau i næste trin..............

Herefter skal lakken dybde og glans, genoprettes. Aggressiviteten af den
polish der bruges afgøres i det enkelte tilfælde af lakkens tilstand. Ved
stærkt falmet lak og/eller lak med mange små ridser/swirlmarks fra
tankstationens vaskemaskine og andet, poleres lakken i flere trin -igen med
faldende aggressivitet i polishen- indtil den ønskede dybde/ glans er
opnået.

Først nu skal lakken forsegles. Hvis du starter med at forsegle lakken har
du afskåret dig selv fra at få fjernet forurening og ridser i lakken samt
muligheden for at opnå dybde og glans..........

Her er vi så fremme ved "fedtet fra din finger" som sidste trin kan der
lægges op til mange lag voks på lakken og i mange herrens år og den dag i
dag indeholder produkter til dette, voks /olie. De fleste entusiaster kender
produkter indeholdende "Carnauba" som er voks/fedt udvundet af bladene fra
carnauba palmen. I dag bruges der dog også produkter som er 100 %
syntetiske.

Såehhh, glem alt om vidundermidler og følg TGH´s udmærkede "gør det selv"
procedure eller lad en professionel gøre arbejdet..........

Med venlig hilsen

Claus

pit-lane.dk (website under construction)

P.S Selv sværger jeg 100% til produkter fra Meguiars!