Dieselpest
Fra : Niels & Astrid

Dato : 14-09-05 22:59

Hej gruppe Jeg har for nogen tid siden set et indlæg hvor en skrev, at
dieselpest er en alge der kun kan eksistere i vandfasen i brændstoffet (
dieselen ) og at han med succés havde hældt karburatorsprit i sin
dieseltank
gennem flere år og aldrig havde nogen problemer med med bundslam etc.. Jeg
har spurgt mig for på havnen hos de garvede motorfolk, men svarene er
noget
uldne. Nogle tror det er en fiks ide og et tilbagevendende uløseligt
problem
.. Andre aner ikke en dyt. Selv tror jeg på idéen, men hvad siger I,
gruppen.
Er der noget om snakken og i så fald hvilken %-tilsætning. Jeg er lidt
bange
for at højtrykspumpen kan lide skade hvis jeg fortynder dieselen for meget
til at dieselen mister sin " smøreevne ". mvh Niels F.

Fra : Hanne og Hans

Dato : 15-09-05 11:50

Der sker ikke noget ved at tilsætte 10% sprit. Men jeg ved ikke om det
virker. Det vil nok give en anelse krafttab.
Men den bedste og billigste er at holde tanken fuld.
Så kan der ikke dannes kondensvand.
Hans.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-09-05 17:43

Niels & Astrid <NielsAstrid@wanadoo.dk> skrev:
> [...]
>dieseltank
>gennem flere år og aldrig havde
>nogen problemer med med bundslam etc.. Jeg

Hej Niels & Astrid,

Prøv at se på disse links:

http://inserviceextra.firechief.com/ar/firefighting_dealing_diesel_
fuel/

http://www.pfs-pros.com/page26.html

http://www.pfs-pros.com/page15.html

Mvh/Harding

Fra : BoA

Dato : 17-09-05 11:25

Harding E. Larsen (slet YNAP2) skrev:>

> Hej Niels & Astrid,

> [...]
Hej Harding !
Jeg har ikke kunnet få det første (firechief) link
til at virke overhovedet, men de to andre efterlod
mig med en tydelig lugt af amerikansk, kommerciel
skræmmekampagne. Jeg har aldrig i de snart 35 år
jeg har brugt diesel haft problemer i den retning
selv om de fleste af mine køretøjer har været
gamle og har stået ude hele året. Jeg har aldrig
brugt additiver, bort set fra en enkelt gang hvor
jeg var i Norge med min gamle, slidte VWGolf i 30
graders frost, hvor nordmændene sagde, at jeg
skulle tilsætte en sjat benzin og en liter sprit
til en hel tankfuld diesel.
Har du selv førstehåndserfaringer med at det
skulle være et problem, eller er der andre her,
som selv har oplevet det ??
Er det måske et specielt USA-problem ?

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Henning

Dato : 17-09-05 16:16

On Sat, 17 Sep 2005 12:24:41 +0200, BoA
<boaFJERNESboa@tiscaliFJERNES.dk> wrote:

>Hej Harding !
>Jeg har ikke kunnet få det første (firechief) link
>til at virke overhovedet, men de to andre efterlod

Prøv med
<http://inserviceextra.firechief.com/ar/firefighting_dealing_diesel_fuel/>

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-09-05 13:35

> [...]
>til en hel tankfuld diesel.
>Har du selv førstehåndserfaringer med at det
>skulle være et problem, eller er der andre her,

Hej BoA,
Jeg håber du har fået åbnet det sidste link.
Ja det er rigtigt at opsætningen af siderne virker lidt for
amerikanske; men budskabet om bakterierne (Fungus) i fuel er
rigtige nok.
Fungus findes som tre stammer/typer de svampelignende celler lever
i overgangen mellem vand og olien. De formerer sig godt hvis der
er lidt varmt; men de har det lille problem at de helst skal have
en fast overflade at hæfte sig til. Moderne tanke bliver derfor
overfladebehandlet således at de ikke kan få fodfæste.
Skal vi over på den seriøse siden, inden for luftfart, hvor vi
helst selv vil kontrollere den tredie dimmension, så er det
således at når der bliver fyldt fuel på lagertankene, på
tankanlæggene på jorden, så skal fuelen stå stille uden der
aftappes efter formlen 1 time for hver halve meter af tankens
lodrette højde.
Der findes en sump som dræneres indtil fuelen efter forskellige
tests er klar (uden vand og andre affaldsstoffer).
Når der tankes tages der for hvert fly prøver ud for analyse. På
tankvognene sidder der filtre som lukker når der kommer vand og
andre filtre på 5 my som kun fuelen kan komme igennem og ikke
vandet.
På flyene drænes der også med jævne og korte mellemrum for vand
fra alle tankene.

Sker der det at fuelen i et fly, der står stille i lang tid ved
normal temperatur stiger indholdet af fungus og der findes
procedurer for hvad der så skal gøres efter analyse af tilstanden.
Det kan enten være tilsætning af kemikalier der skal stå i den
resterende fuel i en perioden fra 24 - 72 timer afhængig af typen.
Kemikalierne er giftige, og som man skal omgå varsomt. I flere
lande er brugen ikke lovligt.
En anden metode er at krybe ned i tanken iført beskyttelseudstyr
og højttryksspule med vand som er over 70 grader varmt.

Bevæger vi os over til lystbådsverdenen.
Bliver tanken på kajen ofte drænet/tømt for vandige rester...nej.
Det giver på et tidspunkt overførsel til bådenes tanke fra det
vandholdige lag og dermed overføres Fungus.
Står fuelen i bådens tanke i langtid, især i kolde perioder, er
det meget sandsynligt at der dannes kondens, vandet vil lægge sig
som et lag i tanken og funguskulturen har gode vilkår når
temperaturen stiger.
Derfor skal en dieseltank være helt fyldt når båden står på land i
vinterperioden.
Det er det tilrådeligt at dræne tanken på båden fuldstændigt ca.
hvert andet år. Desuden er det meget vigtigt at indsætte et
rimeligt stort vandudskildningsfilter med et efterfølgende
brændstoffilter.
Dieselslangen går derefter til motorens fødepumpe hvor der sidder
et forfilter. efter fødepumpen endnu et brændstoffilter.
Har man den opstilling og tillige dræner filteret med mellemrum så
skulle systemet være tilstrækkeligt.
Køber du diesel på en alm. benzintank er der stor omsætning, køber
du på en havnetank med meget lille omsætning er problemet større.

Er det muligt at bygge tanken til båden således at den har en sump
der kan drænes vil det være godt.

På større skibe findes der dagtanke. De er høje og smalle og på
dem er det let at dræne for vand.

For at vende tilbage til de kommercielle skrækkampagner, så findes
der alle forskellige vidundermidler incl. kraftige magneter
indskudt i brændsstofslangen tilsvarende dem som sælges til
brugsvand til beboelse.
Det rigtige er nok at bekæmpe fungus ved dræning og ikke forfalde
til vidundermidlerne.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Holck

Dato : 19-09-05 14:06

Harding E. Larsen (slet LAJSP) wrote:
> Det rigtige er nok at bekæmpe fungus ved dræning og ikke forfalde
> til vidundermidlerne.

Jeg så ved et tilfælde en der i udluftningen til dieseltanken havde
indskudt en silicagel patron ( af den slags der har indikatorfarve) det
burde have en god chance for ikke at give mulighed for kondens vand i
tanken - ingen vand, ingen vand/diesel faseovergand og dermed ikke
mulighed for at dieselpestsvampe (eller mindre ihvertfald) - specielt
lystsejlere kan finde på at lade skibet ligge med næsten tom tank -
dermed stor vandring af atmosfærisk luft ( og dermed fugtighed) ind og
ud af tanken, med kondens til følge. Jeg har ingen egen erfaring med det
i tanksammenhæng - kun i andre instrument sammenhæng, men det virker som
et simpelt middel til at reducere vandproblemer i tanken.
Selvfølgelig skal tankdækslet så være tæt så den eneste vej ind i tanken
er igennem patronen.

Og regelmæssig dræning vil stadig være en god ide.

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-09-05 08:57

Carsten Holck <cholck@malling.com.invalid> skrev:

> [...]
>følge. Jeg har ingen egen erfaring med det
>i tanksammenhæng - kun i andre
>instrument sammenhæng, men det virker som

Hej Carsten,

At sætte et silicagel"filter" på indsugningen til en tank har ikke
den store mening. På grund af de atmosfæriske forhold vil luften
over dieselolien nok blive udskiftet en gang i døgnet og denne
mængde luft skulle så passere silicagelbeholderen.

Silicagel kan optage omkring 3,5% af det tørre vægt i området 40-
50% Relativ fugtighed. i området 50-60% RH er optagelsen faldet
til ca. 2%.
Tør silicagel vejer 680 gram pr. liter. 2% af 680 gram er 13,6
gram og for 3,5% er det 23,8 gram.
Det er ikke meget og "filteret" er unødvendigt.
Er der en åbning til det fri gennem udluftningsrøret på den anden
side af "Filteret" så blver det nærmere omegnen som forsøges
affugtet og det er en umulig opgave.
Det blå hhv. orange farvestof i silicagel står, som en side
bemærkning, på listen over kræftfremkaldende stoffer.

Skulle man rent otopisk anvende det skal det f.eks. placeres i
bunden af en tom tank og udgøre 10% af tankens rumfang. tanken
skal desuden være hermetisk lukket.

I stedet for at prøve at benytte sig af diverse kunstgreb er
metoden at fylde tanken helt op med diesel inden båden sættes på
vinterpladsen. Det giver mening.
Reglen er benzintanke skal være tomme og dieseltanke skal være
fulde.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-09-05 10:54

Harding E. Larsen (slet X83QO) wrote:

> Hej Carsten,

Hej Harding,

> [...]
> over dieselolien nok blive udskiftet en gang i døgnet og denne
> mængde luft skulle så passere silicagelbeholderen.

Så store (og hurtige) tryk variationer har vi nu ikke, hvis du kigger på
tryk kurverne for en længere periode ligner det mere at der i snit er
ca 10 dage fra høj til lav barometerstand og variationerne er fra ca.
980 til 1040, eller 6%, det vil næppe udskifte luften en gang i døgnet.

> Silicagel kan optage omkring 3,5% af det tørre vægt i området 40-
> 50% Relativ fugtighed. i området 50-60% RH er optagelsen faldet
> til ca. 2%.

Jeg tror at du har fået vendt fortegn og kommaer, komercielle
levarandører opgive ca. 30 vægt% ved 50%RH og stigende til 50% ved 90%RH
hvilket passer med fysikken, at jo tørrere det er, jo sværere er det at
*hive* fugten ud af luften.
Det vil så sige at 1liter Silicagel kan absorbere ca 2dl vand ved 50%RH

> Tør silicagel vejer 680 gram pr. liter. 2% af 680 gram er 13,6
> gram og for 3,5% er det 23,8 gram.

Sammenlignet med at 1m^3 atm luft ved 20°C/50%RH indeholder 8,6g vand -
eller 1g i en 120 l tank. Og det drejer sig jo kun om at holde
fugtindholdet i tanker så lavt at der ikke sker kondensation

> Det er ikke meget og "filteret" er unødvendigt.

> Er der en åbning til det fri gennem udluftningsrøret på den anden
> side af "Filteret" så blver det nærmere omegnen som forsøges
> affugtet og det er en umulig opgave.

Det var også det jeg skrev (eller ihvertfald troede at jeg skrev), det
vil heller ikke være hensigtsmæssigt at placere tankudluftningen under
vand

> Det blå hhv. orange farvestof i silicagel står, som en side
> bemærkning, på listen over kræftfremkaldende stoffer.
Det blå er værst - se
http://www.catsub.dk/singeloplysning.asp?ID=144

> Skulle man rent otopisk anvende det skal det f.eks. placeres i
> bunden af en tom tank og udgøre 10% af tankens rumfang. tanken
> skal desuden være hermetisk lukket.

Den båd hvor jeg så det monteret fortalte skipperen at patronen holdt ca
3-4 mdr før den skulle regeneres,

> I stedet for at prøve at benytte sig af diverse kunstgreb er
> metoden at fylde tanken helt op med diesel inden båden sættes på
> vinterpladsen. Det giver mening.
Det er jeg stadig enig i. Men der er jo stadig 6mdr hvor båden er i
brug, og der er jo forbrug så tanken er ikke altid fuldbunkret.

> Reglen er benzintanke skal være tomme og dieseltanke skal være
> fulde.
Hvorfor vil du have tomme benzintanke ? så er de da helt fulde af vand
til foråret, selvfølgelig har benzinen ikke godt af at blive gemt, men
man må vælge...

Men som sagt har jeg ikke selv anvendt systemet, så overvejelserne er
udelukkende teoretiske.

/carsten

referencer:
atmosfære, dugpunkt mv.
http://www.faqs.org/faqs/meteorology/temp-dewpoint/
http://www.natmus.dk/cons/tp/atmcalc/atmocalc.htm

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-09-05 13:16

> [...]
>periode ligner det mere at der i snit er
>ca 10 dage fra høj til lav
>barometerstand og variationerne er fra ca.

Du skal tillige også regne med temperatur variationen hen over
døgnet.

>Jeg tror at du har fået vendt
> [...]
De opgivelser som jeg anvendte, var for almingelig silicagel grade
03, mesh size på 8.
Der er mange andre former og grades af silicagel incl. Artsorb.
Artsorb kan optage og indeholde op til 5 gange så meget vand men
er også 6-8 gange dyrere end den ovennævnte standard silicagel.
Mine tal stammer fra en rapport som er udarbejdet ved Standford
universitetet.

>Sammenlignet med at 1m^3 atm luft
> [...]
Det er rigtigt om der er helt tillukket til tank og filter.

>Den båd hvor jeg så det monteret
>fortalte skipperen at patronen holdt ca
>3-4 mdr før den skulle regeneres,

Hvor stor var tanken, silicagelbeholderen og hvilken type anvendte
han?

>Hvorfor vil du have tomme
>benzintanke ? så er de da helt
>fulde af vand
>til foråret, selvfølgelig har
>benzinen ikke godt af at blive gemt, men
>man må vælge...
Ja det er rigtigt; men en skvat vand i en benzintank har ikke
samme uheldige virkninger som vand i en dieselmotor og så er der
vist noget med at forsikringsselskaberne ikke kan lide at der er
benzin i tanken på både som står på en vinterplads.

>Men som sagt har jeg ikke selv
>anvendt systemet, så overvejelserne er
>udelukkende teoretiske.

Nej det har jeg heller ikke.
Min tank er bygget således at den følger skrogets kontur i siden
og den går næsten ind til den lodrette side på kistebænken. Det
medfører at den er temmelig spidsvinklet i bunden og derfor skal
der ikke drænes meget før evt. vand er ude gennem bundventilen.
Selve sugerøret slutter ca 2 cm over bunden og røret drejer 180
grader ned til vandudskilleren og som yderligere sidder lidt under
tankbunden.
Med en fyldt dieseltank hver vinter har jeg kun set ganske få
dråber vand komme ud og ja det forestiller jeg mig også kan komme
ind i løbet af sejlsæsonen.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-09-05 07:24

Efter lidt panik i en nabobåd, der havde fået 'diselpest' og ikke rigtigt
kunne komme af med det, var vi et par stykke der købte et norsk produkt:
"Bio-Protect 2" - Dieseldyr bekjemper... fra:
Martim Cunsultans AS... Norway

Det er en 100 ml flaske til ca. 100 kr !, men det skal kun bruges i 1:5000
blanding til forebygggelse og 1:2000 til bekæmpning iflg. vejledningen.
D.v.s ca. 10 ml pr. 50 l diesel til forebyggelse.

Jeg er noget i tvivl om vi ikke er blevet taget ganske grundigt ved næsen
(prismæssigt), for læser man indholdsdeklarationen, lyder den:

2 Propanol 30...60 % (= karburatorsprit)
Formaldehyd 10...30 % (=?)
Metanol 1...5% (=træsprit)
(resten er nok vand, eller _måske_ er det vidundermidlet over alle
vidundermidler )

Mon ikke denne cocktail kunne laves selv for <20 kr/l.
Det undrer mig noget at man skal bruge så lidt som 10 ml / 50 l diesel, for
det må vel være som med vand i bilens benzintank, at karburatorspritten
opsuger vandet, og så blander sig med benzinen.
Som jeg husker det bruges der ca. 1 l. karburatorsprit pr 30-50 l benzin (1
tankfuld).

Der er en dansk importør af produktet.
På hans hjemmeside anprises det 'højlydt', men inden han placeres i
gabestokken, kunne det være rart at høre om der er nogen biologer herinde,
der kan /vil komme med yderligere oplysninger om problemet.
Folk med lang erfaring med bådmotorer må også kunne bidrage.

Der går mange myter og rygter om fænomenet "diselpest".
De fleste af os har heldighvis ikke haft problemer hidtil, men det kunne
være rart at få lidt fakta på bordet.

--
hilsen Ole

Fra : Carsten Holck

Dato : 19-09-05 14:16

Ole Pagh wrote:
> [...]
>
> Der går mange myter og rygter om fænomenet "diselpest".
> De fleste af os har heldighvis ikke haft problemer hidtil, men det kunne

Det ligner som en erstatning kunne være en blanding af Atamon og
kaburatorsprit, og dieselpest er jo svampe, om de reagerer på Atamon
aner jeg ikke, heller ikke om Atamon laver ulyker i dieselmotoren.

/carsten