/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
pgot 206
Fra : Aragorn25


Dato : 14-09-05 23:01

Hej, jeg vil købe mig en brugt 206.
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Er 99 modellen ligeså ok som 2002? jeg tænker på børnefejl med mer.
Er 1.1 modellen den gamle motor?
Jeg har haft en 106er for 92, med 1.1 motor, så købte jeg en 96model saxo
med den 100% samme motor i. Nogen ver ved om samme motor er brugt i 206eren
igen?



 
 
Decolour (15-09-2005)
Kommentar
Fra : Decolour


Dato : 15-09-05 08:50

kan man overhovedet få en 206'er med en 1.1 liters motor? jeg var helt
sikker på det mindste var en 1.4, og den er ligeom 1.6'eren af gammel
type,som også er brugt i 106/306.

Jeg kan ikke huske hvornår 1.6'er blev ny type, mener det var engang i
2000, der blev den 16 ventilet og fik 20 hk mere.

MVh Kim Lehmann Poulsen


Janner (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 16-09-05 07:19



"Decolour" <klp@vejen-net.dk> wrote in message
news:1126770585.653897.29170@f14g2000cwb.googlegroups.com...
kan man overhovedet få en 206'er med en 1.1 liters motor? jeg var helt
sikker på det mindste var en 1.4, og den er ligeom 1.6'eren af gammel
type,som også er brugt i 106/306.

Jeg kan ikke huske hvornår 1.6'er blev ny type, mener det var engang i
2000, der blev den 16 ventilet og fik 20 hk mere.

MVh Kim Lehmann Poulsen


Ja det må være i 2000 for jeg havde en 99'er med den gamle 90 HK 12 v motor,
gå endeligt efter den nyerere motor den gamle virker uoplagt og har en skod
økonomi ved motorvejs fart


--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk



Tom Nielsen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Tom Nielsen


Dato : 16-09-05 18:44

> Hvad skal jeg være opmærksom på?

Hvis du skal købe en brugt 206'er:
Fra starten var 206'eren velsignet med de sædvanlige franske børnesygdomme,
men de driftstop som forekom var oftest forårsaget af software til
motorstyringen som skulle opdateres, fugt i stikforbindelserne og for korte
ledninger. En typisk fejl er rasle- og bankelyde fra forenden som stammer
fra slidte bærekugler, bærearmsbøsninger og kødben til
krængningsstabilisatoren. Er bilen sænket, husk at undersøg om tårnlejerne
knirker når du drejer rattet, ofte kan det klares med et skud WD40, men er
sænkningen udført forkert skal der nye tårnlejer til. En del ejere har også
klaget over rustproblemer på bagklappen og generelt dårlig lakering.

Typiske fejl:
* 2.0-motoren har tendens til at opslide det nederste hjul til drivremmen
pga. konstruktionsfejl.
* 1.6-motorens (90 hk udgaven) femte hovedleje (tættest på drivremmen)
slides pga. for stram kilerem. Der er et udviklet nyt specialleje til
udbedring.
* Slid i hjulophæng, dette gælder både bærekugler og bøsninger. Der er
udviklet nye bærearme.
* Slid kødbenene til krængningsstabilisatoren foran, der er udviklede
forbedrede udgaver.

Andre fejl:
* Defekt trykføler i indsugningen, for korte ledninger giver kontaktbesvær.
* Fugt i tændingssystemet, især tidlige 1.4'ere med mono-point
indsprøjtning.
* Fejlfunktion og dårlige stikforbindelser til airbags, bør være rettet på
kampagne på nuværende tidspunkt.
* Dårlig isolering af tændspolens stikforbindelse.
* Motorstyringens software opdateres jævnligt for at få styr på motorgangen,
primært på 1.4 og 1.6 men også dieseler.
* Fugt i stik til lambdasonde, giver forkert eller intet signal til
motorstyringen.
* Nederste remskive slides på modeller med aircondition.
* Hastighedssensor på gearkassen kortsluttes af fugt og giver driftstop
* Lastafhængig bremsekraftbegrænserventil til baghjulene sætter sig fast.
* Keramik i katalysatoren rasler løs pga. tændingsudsættere.
* Motorophæng går løse i vulkaniseringen. Ny, stærkere model er indført.
Især et problem på 1.4'ere.
* Lygtepærer brænder over pga. fejl på ladeanlægget.
* Rust i ventildækslet, primært 1.4 og 1.6
* Svag stilkkontakt til blinklyset på biler produceret i perioden august
2001 - februar 2003, kan knække mellem fingrene på en.
* Defekt centrallås pga. vand i dens styreenhed som sidder i fodbrønden.
Værst på biler produceret før foråret 1999.
* Utæt tag på CC-modellerne.

Servicekampagner:
* 5.000 206'ere fremstillet fra 1. juni 1999 til 14. marts 2000 blev i
januar 2001 tilbagekaldt for kontrol eller udskiftning af den el-boks, der
styrer sideairbagsene. Fejludløsning er sket på flere biler i Danmark. Spørg
om bilen har været undersøgt for dette.
* Maj 2000: Utæt brændstoffilter (biler bygget september 1998 - september
1999)
* Januar 2001: Forhjulsophæng
* November 2001: Passagerairbag
* Februar 2002: Forankring til sikkerhedsseler
* November 2003: Kabel til håndbremse (september 1998 - februar 2002)
* Maj 2004: Hækspoiler kan falde af (SW fra november 2001 - oktober 2003)
* Maj 2004: Potentielle problemer med spjældhuset (juni 2003 - april 2004)
* September 2004: Kabler til startermotoren giver problemer (juni og juli
2004)
* April 2005: Mulig utæthed fra returslangen på HDi-motorerne

Karosseri og lak:
På trods af næsten fuldgalvaniseret karosse (77%) kan der opstå rust under
bagruden på hatchback udgaverne. På mindre synlige steder kan lakken være
tynd, så gennemgå bilen minutiøst.

Motor og gearkasse:
Generelt er motorerne bundsolide og ikke særligt avancerede. De problemer
der har været giver sjældent deciderede driftstop.

Undervogn:
Lyt nøje efter klonk- og knirkelyde da nye bærearme, kødben, tårnlejer etc.
ikke er billige. Bed også gerne om at se resultatet af en firehjulsudmåling
(sporing).

Elektriske installationer:
Stikforbindelserne er generelt dårlige, så prøv gerne bilen på en
regnvejrsdag. De elektriske fejl kan give anledning til driftstop, og kan
være svære at diagnosticere. Kontroller om alt det elektriske virker, og om
der er nogle advarselslamper der lyser i instrumentbordet.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste