Svar fra TV2, mht fly opgaven. (De beklage~
Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-09-05 19:03

Som skrevet i søndags i en af trådene, så har jeg skrevet til TV2, og her
følger så deres svar.

,----[ Mail fra TV2. ]
> [...]
| Det er ikke muligt at svare konkret på hvert eneste spørgsmål, men vi
| sørger under alle omstændigheder for, at dit synspunkt og din kommentar
| bliver bragt videre til de ansvarlige.
|
| I de situationer, hvor mange mails handler om de samme emner og opgaver,
| vil vi løbende orientere via test.tv2.dk og lægge flere oplysninger frem.
| Dette gælder også i tilfælde, hvor mange mailskrivere mener, at et svar er
| forkert, eller mener, at der kan være flere svar til et spørgsmål.
|
| Og så til opgave 59, hvor du - desværre - har ret i, at vi har begået en

- kan du læse om besvarelsen af opgave 59.

| Med venlig hilsen,
|
| Martin Andersen
| Informationsafdelingen
| TV 2/DANMARK

`----

Ivar Madsen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-09-05 19:09

Ivar Madsen wrote:
> Som skrevet i søndags i en af trådene, så har jeg skrevet til TV2, og her
> følger så deres svar.
>

> ,----[ Mail fra TV2. ]

> - kan du læse om besvarelsen af opgave 59.

Jeg fatter ikke at de stædigt holder fast i, at korrektionen ingen
indflydelse får på landsresultatets parametre. (Se min anden post).

De indrømmer fejlen - men så alligevel ikke.

"Undskyld, men..." Den kender vi alt for godt, ikke?

Mikkel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-09-05 19:40

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Jeg fatter ikke at de stædigt holder fast i, at korrektionen ingen
> indflydelse får på landsresultatets parametre. (Se min anden post).
> De indrømmer fejlen - men så alligevel ikke.

Som jeg læser det, så giver han mig ret i at det må være en bagud rettet, og
buet linie pakken følger, men på den side som han henviser til, holder de
fast i at pakken overhaler flyet. De er helt umulige,,,

Ivar Madsen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-09-05 20:00

Ivar Madsen wrote:

> Som jeg læser det, så giver han mig ret i at det må være en bagud rettet, og
> buet linie pakken følger, men på den side som han henviser til, holder de
> fast i at pakken overhaler flyet. De er helt umulige,,,

Han giver dig ret i, at der var fejl, men ikke i nødvendigvis i, at
fejlen var den du sagde.

Jeg svarede også D fordi jeg opfattede spørgsmålet som pakkens bane i
forhold til flyet.

Men man kan også opfatte det som pakkens bane i forhold til jorden og
svare A.

Derfor er det en dårlig opgave, og der er ikke ét entydigt svar.

Mikkel

--
Guatemala travel, Spanish studies, volunteering:
http://lakjer.dk/mikkel/spanish.shtml

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-09-05 22:02

Ivar Madsen wrote:
> Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
-snip-

> Som jeg læser det, så giver han mig ret i at det må være en bagud rettet, og
> buet linie pakken følger, men på den side som han henviser til, holder de
> fast i at pakken overhaler flyet. De er helt umulige,,,

Ham du har fået svar fra, har overhovedet ikke taget stilling til det du
skrev, bortset fra at han har set du er opm. på fejlen i
nødhjælps-pakke-opgaven. Derefter har han sendt dig et standard-svar,
som sikkert kommer fra chef-psykologen eller en anden chef.

Hvordan jeg ved det? Jeg fik *NØJAGTIGT* til punkt og prikke den samme
mail (bortset fra kære <navn>).

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Johansen

Dato : 14-09-05 23:44

Ivar Madsen wrote:
> Som jeg læser det, så giver han mig ret i at det må være en bagud
> rettet, og buet linie pakken følger, men på den side som han henviser
> til, holder de fast i at pakken overhaler flyet. De er helt umulige,,,

Måske har det allerede været nævnt, men mon ikke Macfarlane har sin opgave
fra denne side (opgave 23):

http://www.nordlab.emu.dk/projekter/pro1/

/Johansen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-09-05 00:02

> Måske har det allerede været nævnt, men mon ikke Macfarlane har sin
> opgave fra denne side (opgave 23):
> http://www.nordlab.emu.dk/projekter/pro1/

Så burde han have taget det hele med, for dér er opgaven ikke tvetydig..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 15-09-05 08:30

Martin Sørensen wrote:

> Så burde han have taget det hele med, for dér er opgaven ikke tvetydig..

Yep, det er interessant at i denne anden opgave står der eksplicit, at
det er banen "set fra jorden"!

Fra : Tim Christensen

Dato : 15-09-05 00:14

Johansen wrote:

> Måske har det allerede været nævnt, men mon ikke Macfarlane har sin opgave
> fra denne side (opgave 23):
>
> http://www.nordlab.emu.dk/projekter/pro1/

Forhåbelig ikke, hvis det er tilfældet har ændret en fuldstændig
entydig, kort og præcis opgaveformulering til en opgaveformulering der i
høj grad er diskutabel.

Mvh

Tim

Fra : Brian Lund

Dato : 14-09-05 23:52

> [...]
> buet linie pakken følger, men på den side som han henviser til, holder de
> fast i at pakken overhaler flyet. De er helt umulige,,,

Mjah, hvis den skrå fremadrettede linie skal være _set_fra_flyet_... Og det
virker meget ulogiskt for mig at se det fra den vinkel...
Men hvis det skulle være set fra flyet er der ingen af mulighederne der
passer, for buen der går bagud, vender forkert!

Jeg ville, som mange andre, "se det fra jorden" - og så skal det være en
fremadrettet buet linie (parabel) som går stejlere og stejlere nedad!

Det er selvfølgelig en fejl/mangel at de ikke har skrevet hvor man skal se
det fra...

Brian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-09-05 07:25

Brian Lund wrote:

> [...]
> Men hvis det skulle være set fra flyet er der ingen af mulighederne der
> passer, for buen der går bagud, vender forkert!

Jeg ser det fra jorden, og mens pakken bevæger sig frem og ned, så bevæger
flyet sig samtidig frem, derfor må buen nødvendigvis gå bagud i forhold til
flyet.
Vi er enig om, som jeg også nævnte i søndags i et af mine indlæg, at buen
går den forkerte vej.

Ivar Madsen

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-09-05 11:03

Ivar Madsen wrote:

> Jeg ser det fra jorden, og mens pakken bevæger sig frem og ned, så bevæger
> flyet sig samtidig frem, derfor må buen nødvendigvis gå bagud i forhold til
> flyet.

Hvis du ser det fra jorden er det ligegyldigt hvordan pakken bevæger sig
i forhold til flyet, pakken vil følge samme rute uanset om hvad flyet gør.

Mvh

Tim

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-09-05 20:40

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Der står ingen steder hvordan koordinatsystemet ligger i opgaven, så A kan
> være en lige så god løsning som D.

Hvis man ser banen relativt til flyets koordiantsystem, så vil D
stadig ikke være rigtig.

Hvis man ignorerer luftmodstand, så vil pakkens bane være en
degenereret lodret parabel. Med luftmodstand vil den lodrette
hastighed stige (med konstant acceleration) mens den vandrette stiger
(pakken bremses i forhold til flyet, men med aftagende
deceleration). Det vil give en buet kurve bagud, men buet den modsatte
vej af D.

Kurven D kan kun forklares med at den vandrette hastighed stiger
hurtigere end den lodrette *og* at pakken starter med en nedadrettet
hastighed. Det skal stadig være meget lokalt for at luftmodstanden kan
klare det, derefter er pakken bremset så meget at tyngdekraften
accelerer mere end luftmodstanden.

/L

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-09-05 20:15

On Wed, 14 Sep 2005 20:40:11 +0200
Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> wrote:

> Som jeg læser det, så giver han mig ret i at det må være en bagud
> rettet, og buet linie pakken følger, men på den side som han henviser
> til, holder de fast i at pakken overhaler flyet. De er helt umulige,,,

en ting er sikkert. den ryger ikke bagud bag flyet.
Læs siden igen. den siger en >>fremadrettet<< bue - altså løsning A.

Tænk på gamle bombefly. De smed bomber ud som kun var fremdrevet af
flyets fart. Kravet var så at de var tilstrækkelig langt nede til at de
(let) kunne beregne bombens faldkurve (hvilket var en fremad rettet
parabel gående let nedad) så de var rimeligt sikre på at ramme.
Det er ufatteligt hvad man kan lære af underlige ting ved at se
discovery channel.

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-09-05 21:08

On Wed, 14 Sep 2005 21:24:26 +0200
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke?
> Der står ingen steder hvordan koordinatsystemet ligger i opgaven, så
> A kan være en lige så god løsning som D.
>
> Hvis kurven ses i forhold til flyets position, så må det da være
> tydeligt at en pakke ikke kan accelerere pludseligt og overhale flyet
> når den bliver sluppet..

Nu er det et billede med en synsvinkel (det ses ud af dine øjne og du
kigge ind på siden af flyveren og kassen) - det andet er bare øregas
fordi i vil være på tværs.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-09-05 21:58

Ivar Madsen wrote:
> Som skrevet i søndags i en af trådene, så har jeg skrevet til TV2, og her
> følger så deres svar.
>

> ,----[ Mail fra TV2. ]

-snip-

Ej, sådan én fik jeg også... Nøjagtigt magen til... Han har blot
copy/pastet den

Han har sikkert skrevet mange mails ud den dag