Elektromotor
Fra : Leo

Dato : 14-09-05 15:47

Formentlig et simpelt spørgsmål...
Jeg er med på, hvordan en generator virker,´- og i princippet er en el-motor
blot en omvendt af slagsen, hvor magneten trækket ankeret.

Men - til en nylig indkøbt vinkelsliber medfulgte nyt kul til motoren.
jeg er også bekendt med, at man kan skifte kul i motoren i en vaskemaskine -
jeg har dog aldrig set det til fx en boremaskine, men der må det samme vel
være gældende.

Mit spørgsmål - hvad skal dise kul bruges til? Hvad er deres funktion?

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-09-05 16:11

Scripsit "Leo" <fupkonto@hotmail.dk>

> Men - til en nylig indkøbt vinkelsliber medfulgte nyt kul til motoren.
> jeg er også bekendt med, at man kan skifte kul i motoren i en vaskemaskine -

> Mit spørgsmål - hvad skal dise kul bruges til? Hvad er deres funktion?

I en simpel enfaset motor skal man have strøm til at løbe i viklinger
i rotoren, og man har derfor brug for en elektrisk forbindelse mellem
en roterende del og den stillestående ramme i maskinen, og helst uden
at der skabes for megen mekanisk modstand. Det kan man bl.a. gøre med
glidekontakter, hvor fastmonterede kul slæber mod en metalring der
sidder fast på rotationsaksen. (Ofte er metalringen afbrudt i flere
segmenter, så strømmen af sig selv ledes i netop den retning gennem
rotorviklingen der får motoren til at dreje fremad).

Men man kan godt lave en simpel generator hvor rotoren kun indeholder
en permanent magnet, siger du. Ja, men at vende den om så man får
gjort elektrisk energi til mekanisk, kræver at man styrer frekvens og
fase af de faste spoler meget præcist, så det ydre magnetfelt altid er
foran rotoren i stedet for bagved. Det kræver at man har en indretning
der kan føle rotorens position, og så er standardkonstruktionen altså
simplere.

I asynkronmotorer kan man undvære elektrisk forbindelse til rotoren,
men det forudsætter enten at man har en forsyning af trefaset
vekselstrøm eller har noget elektronik der kan producere passende
faseforskudt strøm til statorviklingerne.

--
Henning Makholm "Nobody is going to start shouting
about moral philosophy on my bridge."

Fra : Leo

Dato : 16-09-05 06:28

Tak for forklaringen!

Fra : Villy Kruse

Dato : 16-09-05 07:48

On Wed, 14 Sep 2005 16:47:10 +0200,
Leo <fupkonto@hotmail.dk> wrote:

> [...]
> være gældende.
>
> Mit spørgsmål - hvad skal dise kul bruges til? Hvad er deres funktion?

Elektriske håndværktøj har en motor med kommutator. Alt andet ville være
for tungt.

Villy

Fra : Trans

Dato : 16-09-05 18:24

Henning Makholm wrote:

> [...]
> en roterende del og den stillestående ramme i maskinen, og helst uden
> at der skabes for megen mekanisk modstand.

(klip)

Hvad Leo i virkeligheden spørger om, det er, hvordan en shuntmotor
fungerer. Det kan (som så meget andet) dårligt forklares uden en
illustrerende tegning. Det kan vi ikke producere her i nyhedsgrupperne.
De er ikke rigtigt egnede til undervisning i emner, hvor man har brug
for illustrerende tegninger.

> I asynkronmotorer kan man undvære elektrisk forbindelse til rotoren,
> men det forudsætter enten at man har en forsyning af trefaset
> vekselstrøm

Her vil jeg gerne mindes Nikola Tesla (1856-1943), trefasesystemets
geniale serbiske opfinder. Han foreslog i sin tid trefasesystemet, som
er systemer med kommutatormaskiner langt overlegent, til Thomas Edison,
som imidlertid afviste det, vist nok fordi han havde nogle
patentrettigheder på kommutatorsystemer.

eller har noget elektronik der kan producere passende
> faseforskudt strøm til statorviklingerne.

Njah, der er nu ikke rigtigt noget elektronik i den motor, man bruger
til kompressoren i almindelige husholdningskøleskabe. Den kører på
en enkelt fase og har ikke nogen kommutator. Det drejende magnetfelt
frembringes vist nok ved, at en del af statormagneten har en
kortsluttet vikling. Desuden har den et startrelæ. Men jeg vil
overlade det til andre at forklare virkemåden.

Bent