Test af hjemmeside.....
Fra : Ulrik Chr.

Dato : 13-09-05 20:41

Hej

Jeg tester min hjemmeside i Internet Explorer og FireFox.

Men er det nok, eller er der andre browsere man bør teste sin side i?

Overvejer Opera, men den bygger så vidt jeg kan se på samme kerne som
FireFox, så det burde vel ikke være nødvendigt både at teste i FireFox og
Opera?

--
MvH
Ulrik Chr.

Fjern xx efter uac ved svar via mail.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 21:10

Ulrik Chr. skrev:

> Jeg tester min hjemmeside i Internet Explorer og FireFox.

Det er ikke helt ringe. Selv tester jeg i de to foruden Opera
selv om det stort set er den eneste browser jeg selv bruger.
Herrestegud, det tager 5 sekunder ekstra med en browser mere
medmindre det afslører fejl, og så er det jo netop nødvendigt.

> Overvejer Opera, men den bygger så vidt jeg kan se på samme kerne som
> FireFox

Grumpf! Opera er mange gange smartere. Prøv bare at se på
filstørrelsen.

Men det er rigtigt at siderne ganske ofte opfører sig ens i de to
browsere.

> så det burde vel ikke være nødvendigt både at teste i FireFox
> og Opera?

Det kan du kun selv afgøre. Ville du være ligeglad hvis en enkelt
side så sær ud i Opera, men virkede fint i de to andre browsere?

--
Bertel

Fra : Benny Nissen

Dato : 13-09-05 21:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Grumpf! Opera er mange gange smartere. Prøv bare at se på
> filstørrelsen.

Øh ... hvad har det med sagen at gøre ?

Opera installationsfil fylder 3,8 Mb, hvor Firefox fylder 4,7 Mb.
Altså større.

Redhat Fedora Core 3 fylder 3 CD'er, mens Windows XP fylder én.
Altså er windows langt smartere end Linux ?

Bertel altså ))

--
Benny Nissen

Fra : MooreHojer

Dato : 13-09-05 21:09

> Overvejer Opera, men den bygger så vidt jeg kan se på samme kerne som
> FireFox, så det burde vel ikke være nødvendigt både at teste i FireFox
> og Opera?

Min erfaring er at de to browsere ikke nødvendigvis altid tolker og
viser en side 100% ens selv om de ligger tæt op ad hinanden...

--
MooreHojer

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 13-09-05 21:15

In news:<43272b36$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>
Ulrik Chr. typed:
> [...]
>
> Overvejer Opera, men den bygger så vidt jeg kan se på samme kerne som
> FireFox, så det burde vel ikke være nødvendigt både at teste i

Så det tror du ikke, du bliver nok nødt til at prøve og resultatet vil
overraske dig. Hvis du har modet, så prøv at installere 13 forskellige
browsere, husk lommetørklædet, for det vil få dig til at tude i lange
baner

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-09-05 22:10

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> så prøv at installere 13 forskellige browsere

Du er nødt til at nævne navnene på dem, eller famler
manden jo rundt i blinde.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 14-09-05 17:08

In news:<4327402e$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>
Allan Vebel typed:
> Du er nødt til at nævne navnene på dem, eller famler
> manden jo rundt i blinde.

Okay her er en liste over hvad jeg pt. har installeret

Avant 10.0
Slimbrowser 4.04
K-Meleon 0.9
Mozilla 1.7.7
Firefox 1.0.4
Netscape 7.2
Opera 8.01
Ultrabrowser
Lynx
IE 6.0

Jeg havde yderligere en fem, seks stykker mere installeret på et
tidspunkt men de kunne ikke sammen med FF, så efter en opdatering af FF
virkede de enten ikke eller var ustabile og røg ud til højre

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-09-05 17:17

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> In news:<4327402e$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>
> Allan Vebel typed:
>
> Okay her er en liste over hvad jeg pt. har installeret
>
> Avant 10.0
> Slimbrowser 4.04
> K-Meleon 0.9
> Mozilla 1.7.7
> Firefox 1.0.4
> Netscape 7.2
> Opera 8.01
> Ultrabrowser
> Lynx
> IE 6.0

Hvor mange af dem kører så på samme motor? Der er ikke ret meget ide i at
have 4 eller 5 forskellige browsere installeret, hvor teknikken bag er
identisk og det kun er interfacet, som er lidt forskelligt.

Jeg kender ikke Avant, Slimbrowser, K-Meleon og Ultrabrowser, men Mozilla,
Firefox og Netscape må forventes at vise en given hjemmeside akkurat ens -
her skulle en enkelt af dem være rigeligt. Eventuelt kan man have en ældre
version af den ene og den nyeste af en anden for at være dækket ind.

Jeg så en gang en liste over en masse forskellige browsere, hvor man også
kunne se, hvilken motor de kører på. Desværre husker jeg ikke adressen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 14-09-05 19:56

In news:<43284ceb$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>
Erik Ginnerskov typed:
> [...]
>
> Jeg så en gang en liste over en masse forskellige browsere, hvor man
> også kunne se, hvilken motor de kører på. Desværre husker jeg ikke

Der er ikke nogen diskusion om at de fleste bruger den samme "motor" men
lad mig sige det på denne måde der er pillet ved motoren ligesom
teenagedrenge gør ved knallerter. Nogen gnange giver det fantastiske
resultater andre gange ret uforudsigeleige resultater. Så at motoren er
den samme behøver ikke betyder ikke at de virker ensartet. Nogen gange
er forskellene minimale andre gange er de markante.

Jeg tror det var Gyldenkærne der gav mig et link til en side der viste
en lang række browsere, jeg downloadede dem alle og installerede dem. Og
lavede en cmd fil der kunne åbne dem alle på engang med en url som
parameter, slynglerne er sjovt nok IE og OP Men der er afvigelser på
dem alle

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-09-05 19:59

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> slynglerne er sjovt nok IE og OP Men der er afvigelser på
> dem alle

Hvad havde du regnet med ?

--
Benny Nissen

Fra : Christoffer

Dato : 22-11-05 20:29

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43287237$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> jeg downloadede dem alle og installerede dem. Og
> lavede en cmd fil der kunne åbne dem alle på engang med en url som
> parameter
Hvordan? det har jeg ikke forstand på at gøre, men det ville virkelig være
dejligt at kunne starte dem alle på een gang.

--
Christoffer

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-09-05 18:29

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

> Hvor mange af dem kører så på samme motor?

Der er fire motorer her:

1: IE, Avant, Slimbrowser og sandsynligvis Ultrabrowser (de siger det ikke)

2: Mozilla, K-Meleon, Firefox og Netscape 6+

3: Opera

4: Lynx

> Jeg så en gang en liste over en masse forskellige browsere, hvor man også
> kunne se, hvilken motor de kører på. Desværre husker jeg ikke adressen.

Her er noget: <URL:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_web_browsers>

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-09-05 23:24

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> ikke)
> 2: Mozilla, K-Meleon, Firefox og Netscape 6+

Dermed kan man vel nogenlunde sige, at tester man i nyeste og en lidt ældre
fra hver af de fire grupper, har man gjort en del for sidens ensartede
visning.

> Her er noget: <URL:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_web_browsers>

Ja, men det var så vidt jeg husker ikke den side. Jeg husker siden som
anderledes i designet, så adressen er nok en anden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-09-05 23:53

Ulrik Chr. skrev:

> Men er det nok, eller er der andre browsere man bør
> teste sin side i?

Prøv at gå ind på <http://browsercam.com/> - her kan du
få en "Free 24 hour evaluation" - det er nok til at få indblik
i hvordan det ser ud i andre browsere og styresystemer.

> Overvejer Opera, men den bygger så vidt jeg kan se på
> samme kerne som FireFox

Alligevel kan der være forskel på enkelte punkter. Jeg tester
selv i Mozilla 1.6, Firefox 1.04, IE 6 og Opera 8.01.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-09-05 00:53

"Ulrik Chr." <nettet@uacxx.dk> writes:

> Jeg tester min hjemmeside i Internet Explorer og FireFox.
>
> Men er det nok, eller er der andre browsere man bør teste sin side i?

Det afhænger af hvad dine krav til kompatabilitet er. Hvis siden
pinedødende skal virke i alle browsere der på nogen måde kan komme i
nærheden af den, så skal der nok meget mere til. Hvis siden skal være
brugbar i de mest gængse browsere, så kan lidt mere gøre det.

Personligt ville jeg tjekke (i det omfang det er muligt):
IE 6
IE 5.5
IE 5.0 (måske)
Mozilla (eller en anden Gecko-baseret browser, fx Firefox)
Opera 8
Opera 7 (7.5 er lidt forskellig fra 7.0, så måske begge)
Konqueror (Man kan vist få den til Windows, men det kræver teknisk kunnen)
Safari (den er dog kun til Mac, så det gør jeg ikke)

ud over de to sidste, kan man godt gave dem alle sammen installeret
på samme Windows-maskine. (Man kan godt have flere IE-versioner
installeret på samme tid:
<URL:http://www.quirksmode.org/browsers/multipleie.html>)
Konqueror på Windows: <URL:http://experts.about.com/q/1064/4038273.htm>

Hvis jeg skal gå lidt længere (fx en professionel side hvor man ikke
vil afvise potentielle kunder), så ville jeg nok også tjekke:
IE 4
Netscape Navigator 4.80
Netscape Navigator 4.05 (måske)
Opera 6
(OmniWeb, hvis jeg havde adgang til en Mac)
Disse browsere er dog så primitive at man må forvente at nogen
funktionalitet ikke virker. Så skal ens side så foretage "graceful
degredation" og stadig være brugbar.

> Overvejer Opera, men den bygger så vidt jeg kan se på samme kerne som
> FireFox,

Men det er forkert. De er uafhængige.

Der er pt. fire større browser-engine-familier i anvendelse:
Internet Explorer (som halter gevaldigt efter på standardundertøttelse)
Gecko/Mozilla
Opera (version 7+)
KHTML/Safari (lidt forskellige, men forgrenet fra samme basis)

> så det burde vel ikke være nødvendigt både at teste i FireFox og
> Opera?

Jo tak (siger jeg der udelukkende bruger Opera til at browse med :)

/L