Snyd i TV2's IQ-test?
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-09-05 08:13

Hvad mener I så om den her:

Snydere løb med kassen:

Mikkel

Fra : Holst

Dato : 13-09-05 12:07

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Hvad mener I så om den her:
>
> Snydere løb med kassen:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/13/043611.htm

Tjah, at du er dårlig til at finde det rette link:

Siden blev ikke fundet - Page not Found (404)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 12:17

Holst skrev:

> Tjah, at du er dårlig til at finde det rette link:

Næ, det er han nu ikke.

> Siden blev ikke fundet - Page not Found (404)

Den findes ikke (lige) nu, men den fandtes tidligere. Det kan man
ikke laste Mikkel Moldrup-Lakjer for.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 13-09-05 12:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den findes ikke (lige) nu, men den fandtes tidligere. Det kan man
> ikke laste Mikkel Moldrup-Lakjer for.

Ja, det kan du have så evig ret i.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-09-05 18:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Næ, det er han nu ikke.

> Den findes ikke (lige) nu, men den fandtes tidligere. Det kan man
> ikke laste Mikkel Moldrup-Lakjer for.

Det er vel fordi at dr er bange for at få en sag ned over halsen med
påstand om at de har overtrådet god presseskik eller lignende, når de
(åbenbart) påstår at "snydere løb med kassen".

Det sidste jeg hørte var nemlig at TV2/(tipstjenesten?) i radioen
vistnok forklarede at det kunne man ikke påvise og så har vi jo set
andre sager hvor medier bliver dømt til at betale erstatning/taber sager
ved pressenævnet. Tror i ikke?

DR har vel fået kolde fødder, vil jeg tro...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-09-05 18:13

Martin Jørgensen wrote:

> Det er vel fordi at dr er bange for at få en sag ned over halsen med
> påstand om at de har overtrådet god presseskik eller lignende, når de
> (åbenbart) påstår at "snydere løb med kassen".

Måske er den nyhed jeg linkede til blevet erstattet af denne:

Guatemala travel, Spanish studies, volunteering:
http://lakjer.dk/mikkel/spanish.shtml

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 20:31

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Måske er den nyhed jeg linkede til blevet erstattet af denne:

Hvad sker der? En artikel fra TV2 der er helt fornuftig? ...

--
Bertel

Fra : Thomas S

Dato : 13-09-05 20:48

On Tue, 13 Sep 2005 21:30:56 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Hvad sker der? En artikel fra TV2 der er helt fornuftig? ...

Hvilken? Mikkel linker til en fra DR ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 20:57

Thomas S skrev:

> Hvilken? Mikkel linker til en fra DR ...

Åh, så forstår jeg det bedre.

--
Bertel

Fra : Nicolai Stig Hansen

Dato : 13-09-05 23:12

"Ifølge TV2 Interaktiv, tv-stationens tekniske afdeling, kunne man ikke tage
testen flere gange fra den samme computer,"

*LOL* Så dét kunne man ikke? Hmm... hvordan FAEN lykkedes det mig så at tage
testen 3 gange? 2 gange fra min stationære og en enkelt gang fra min
bærbare.
Hmm.. tror den tekniske afdeling skal have deres lærepenge tilbage *G*
Hvordan havde de liiige tænkt sig at forhindre folk i at tage testen flere
gange, medmindre de finder frem til mit netkorts nummer. men så kan jeg jo
stadig have flere computere.

AAAAAAAHHH WRONG statement!!!!!!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-09-05 01:39

"Nicolai Stig Hansen" <sprocket@tele2adsl.dk> writes:

> [...]
> gange, medmindre de finder frem til mit netkorts nummer. men så kan jeg jo

Nu står der jo i det du citerer "flere gange fra den samme computer".

Det er jo ikke helt det samme som "flere gange".

Ud fra hvad du beskriver er det nok en cookieløsning.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Søren Mors

Dato : 14-09-05 05:00

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Nu står der jo i det du citerer "flere gange fra den samme computer".
>
> Det er jo ikke helt det samme som "flere gange".
>
> Ud fra hvad du beskriver er det nok en cookieløsning.

To gange fra hans stationære tæller da som flere gange.

Søren Mors

Fra : Nicolai Stig Hansen

Dato : 14-09-05 10:14

Som Søren skrev, 2 gange fra min stationære.

Ved ikke helt hvordan de lavede kontrollen. Prøvede at slette cookies go
tage testen igen med det samme, det kunne jeg ikke, prøvede igen et par
timer efter og kunne uden problemer tage testen igen. indimellem dér havde
jeg taget testen på den bærbare.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-09-05 11:41

Nicolai Stig Hansen wrote:
> [...]
> tage testen igen med det samme, det kunne jeg ikke, prøvede igen et par
> timer efter og kunne uden problemer tage testen igen.

Var anden gang også inden slut på spiltid? (var det ikke kl. 20.30?)

Fra : Nicolai Stig Hansen

Dato : 14-09-05 11:55

Det var først søndag, jeg tog testen, var ikke hjemme lørdag.
da jeg prøvede igen lige efter første gang, fik jeg at vide at jeg HAVDE
taget testen på min computer og jeg derfor ikke kunne tage den igen. Men jeg
går ikek ud fra de har ændret noget i testen og hvordan man tager den mellem
lørdag aften og søndag eftermiddag

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-09-05 12:04

Nicolai Stig Hansen wrote:
> Det var først søndag, jeg tog testen, var ikke hjemme lørdag.

Så kan dine indvendinger være ligegyldige, for dit resultat er ikke
kommet med i landsresultatet og har ingen indflydelse haft på Dansk Tips
tjenestes opgørelse.

Så du må æde alle dine ha-ha'er i dig igen.

Mikkel

Fra : Nicolai Stig Hansen

Dato : 14-09-05 12:53

Æhmm. har da aldrig påstået det skulle ha indflydelse på landsresultatet som
de viste i fjernsynet, jeg skrev bare at deres påstand om at man ikke KAN
tage testen flere gange fra samme computer, ikke var rigtig.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 14-09-05 12:55

Nicolai Stig Hansen wrote:
> Æhmm. har da aldrig påstået det skulle ha indflydelse på landsresultatet som
> de viste i fjernsynet, jeg skrev bare at deres påstand om at man ikke KAN
> tage testen flere gange fra samme computer, ikke var rigtig.

Men hvorfor skulle de begrænse adgangen til at tage testen flere gange
efter programmet? De laver jo ikke statistik på resultater der er kommet
efter 21.30. Med andre ord, det kan jo være de har haft en begrænsning
på før 21.30 som de fjernede bagefter.

/Andreas

Fra : Nicolai Stig Hansen

Dato : 14-09-05 13:14

Hvorfor skulle de fjerne den?
og som jeg skrev, fik jeg STADIG den besked om at jeg HAVDE taget testen én
gang og jeg derfor ikke kunne tage testen igen, så begrænsningen var der
STADIGVÆK da jeg tog testen søndag.
men jeg skal da gerne gå hjem og teste lidt igen, så jeg kan se om jeg kan
finde ud af hvordan begrænsningen er sat ind.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-09-05 12:56

Nicolai Stig Hansen wrote:
> Æhmm. har da aldrig påstået det skulle ha indflydelse på landsresultatet som
> de viste i fjernsynet, jeg skrev bare at deres påstand om at man ikke KAN
> tage testen flere gange fra samme computer, ikke var rigtig.

Efter spilslut er det jo fuldstændigt ligegyldigt hvor mange gange du
tager testen, det bliver jo ikke talt op. Så er der jo ligesom ikke
noget at grine af.

I øvrigt er det da meget muligt, at de har lettet adgangen efter spilslut.

Mikkel

PS: Du kunne gøre os en tjeneste og skrive *under* det (og kun citere
det), du svarer på.

Fra : Nicolai Stig Hansen

Dato : 14-09-05 13:16

jeg kan da stadig godt grine af at en person siger noget ikek KAN lade sig
gøre, selvom det godt KAN lade sig gøre alligevel. det gik da fint

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-09-05 12:27

> [...]

> timer efter og kunne uden problemer tage testen igen. indimellem dér havde

Jeg ved heller ikke lige, hvordan de havde lavet kontrollen, men det
er problematisk, at den er lavet pr. PC og ikke pr. person. Det
forhindrer jo flere medlemmer af samme familie at deltage, medmindre
de har hver sin computer med netadgang. Og en person med flere PC'er
ville (ligesom dig) ligeledes kunne deltage flere gange. En mere
rimelig kontrolinstans ville være, at folk skulle indtaste CPR-nummer.
Så kunne man også undvære at angive køn og alder, da det er givet i
CPR-nummeret. Selvfølgeligt skulle det gøres klart, at CPR-numrene
ville blive opbevaret uafhængigt af testresultaterne (efter alder og
køn var afledt) og slettet igen efter udsendelsens afslutning. Men de
var måske bange for, at mange ikke ville oplyse CPR-nummer.

Med hensyn til forfalskning af CPR-numre, så er det selvfølgelig
muligt, men sikkert ikke nemmere end andre måder at omgås kontrollen.

Torben

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-09-05 12:44

Torben Ægidius Mogensen wrote:
> En mere rimelig kontrolinstans ville være, at folk skulle
> indtaste CPR-nummer. Så kunne man også undvære at angive køn
> og alder, da det er givet i CPR-nummeret.

Det ville være klart ulovligt.

> Selvfølgeligt skulle det gøres klart, at CPR-numrene
> ville blive opbevaret uafhængigt af testresultaterne (efter alder og
> køn var afledt) og slettet igen efter udsendelsens afslutning.

Og så bare bede en bøn for at TV2 gør som de lover, og ikke lige sender
numrene omkring licensafdelingen til krydskontrol med listen over
ikke-betalere f.eks.?

> Men de var måske bange for, at mange ikke ville oplyse CPR-nummer.

I så fald med rette. Jeg kunne ikke drømme om at oplyse mit CPR-nummer
til TV2.

Mikkel

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-09-05 13:11

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Det ville være klart ulovligt.

Efter hvilken lov? Folk har da lov til at sende deres CPR-nummer over
nettet, hvis de selv ønsker det, og TV2 savidt jeg ved kan godt gemme
numrene, så længe de ikke bruger dem til at sammenholde data fra
forskellige registre (inkl. egen "IQ" test).

> Og så bare bede en bøn for at TV2 gør som de lover, og ikke lige
> sender numrene omkring licensafdelingen til krydskontrol med listen
> over ikke-betalere f.eks.?

Man kan jo sagtens tage testen uden at have TV, så det kan de ikke
bruge til noget. Desuden står der næppe CPR-numre i deres
licensregister.

Men brug af CPR-numrene til indhdentning af oplysninger vil klart være
ulovligt.

> I så fald med rette. Jeg kunne ikke drømme om at oplyse mit CPR-nummer
> til TV2.

Fint nok. Der ville ikke være nogen, der tvang dig til det.

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-05 13:55

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> Efter hvilken lov?

Persondataloven naturligvis.

Jeg ved ikke om det er *klart* ulovligt, men jeg vil vurdere at
det er ulovligt fordi loven har denne bestemmelse i § 5:

Stk. 3.   Oplysninger, som behandles, skal være relevante og
   tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til
   opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de
   formål, hvortil oplysningerne senere behandles.

Jeg vil mene at TV2's formål godt kunne opfyldes uden CPR-numre.

Bortset fra det ville indsamling af dem kræve et noget højere
sikkerhedsniveau end det som de formodentlig har sat i værk.
Alene det kunne være grund nok til at de ikke ville gå den vej.

> Folk har da lov til at sende deres CPR-nummer over
> nettet, hvis de selv ønsker det

Ja.

> og TV2 savidt jeg ved kan godt gemme numrene, så længe de ikke
> bruger dem til at sammenholde data fra forskellige registre
> (inkl. egen "IQ" test).

Nej, så enkelt er det ikke. Der er faktisk ret skrappe krav i
PD-loven til behandling af personhenførbare data.

--
Bertel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-09-05 18:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den findes ikke (lige) nu, men den fandtes tidligere. Det kan man
> ikke laste Mikkel Moldrup-Lakjer for.

Det var godt du var hurtig og kan bevidne, at den var der

Mikkel
PS: Jeg hedder faktisk Møldrup-Lakjer, kan jeg mon trygt skifte o til ø
her på usenet? Tidligere har det givet en del problemer at bruge ø.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-09-05 19:57

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

Næ.

> Det var godt du var hurtig og kan bevidne, at den var der

Jeg er sikker på at det er for ikke at tabe en sag ved pressenævnet...
En eller anden chef syntes nok at journalisten har været lidt for hurtig
på aftrækkeren fordi den nye artikel passer meget godt med det jeg hørte
i radioen.

> Mikkel
> PS: Jeg hedder faktisk Møldrup-Lakjer, kan jeg mon trygt skifte o til ø
> her på usenet? Tidligere har det givet en del problemer at bruge ø.

I mit navn er der da "ø" i og det virker fint som du kan se.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 20:30

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> PS: Jeg hedder faktisk Møldrup-Lakjer, kan jeg mon trygt skifte o til ø
> her på usenet? Tidligere har det givet en del problemer at bruge ø.

Der er mmange andre der bruger ø i deres navn. Prøv det og se
hvad der sker.

--
Bertel

Fra : Thomas S

Dato : 13-09-05 12:48

On Tue, 13 Sep 2005 13:07:26 +0200, Holst <newssep05@shelter.dk>
wrote:

>Tjah, at du er dårlig til at finde det rette link:
>
> Siden blev ikke fundet - Page not Found (404)

Så kan du fx se:

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-09-05 12:44

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/13/043611.htm

Hos mig gav den følgende:
Siden blev ikke fundet - Page not Found (404)

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-09-05 08:47

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
> Hvad mener I så om den her:
>
> Snydere løb med kassen:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/13/043611.htm

Tja.. de kloge narer de mindre kloge :)

Jeg ved dog ikke helt hvad jeg skal sige til nedenstående citat:
***
- Det er meget normalt, at folk i storbyerne har en højere
intelligenskvotient end dem på landet, siger hun ( TV 2's programchef
Christina Buch ) til B.T.
***

Tror Christina Buch er en af dem der tit bliver snydt..

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 09:18

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Hvad mener I så om den her:

> Snydere løb med kassen:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/13/043611.htm

1. Jeg tror at det er rigtigt.

2. Selve testen var amatøragtigt lavet. Nu ved vi at
kontrolforanstaltningerne var på samme niveau.

--
Bertel