Link i CSS
Fra : Ulrik Chr.

Dato : 12-09-05 23:47

Jeg har lavet en side der styres med CSS
- derved styre jeg også mine link-style (farve, understregning o.s.v). via
min CSS-fil.

Men nu skulle jeg gerne bruge link i sort nogen steder på min side og på
samme side hvide link andre steder - kan det lade sig gøre at lave flere
link-styles på samme side ved hjælp af CSS ???

Ligne bruger jeg: følgende CCS-koder:

a:link
a:visited
a:active
a:hover

--
MvH
Ulrik Chr.

Fjern xx efter uac ved svar via mail.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 00:11

Ulrik Chr. skrev:

> Men nu skulle jeg gerne bruge link i sort nogen steder på min side og på
> samme side hvide link andre steder - kan det lade sig gøre at lave flere
> link-styles på samme side ved hjælp af CSS ???

Sagtens. Du kan bare lave forskellige klasser. Det kan i hvert
fald gøres på to måder:

1. Du kan specificere en klasse ved hvert link der skal styles.

2. Du kan specificere en link-style for en klasse, og så kan du
lave en div om den blok hvor linkene skal styles på den måde.

Løsning 1 (link-klassen er 'ekstern'):
a.ekstern:link { color: #f00; }
a.ekstern:visited { color: #24c; }
a.ekstern:hover { background-color: #c00; color: #ffe; }

HTML:
<a class='ekstern' href='#rendoghop'>Rend og hop</a>

Løsning 2:
..menu a { text-decoration: none; }
..menu a:visited { color: #a00; }
..menu a:hover { background: #fffcf0; }
..menu a:link { color: #f00; }

HTML:

De to metoder ændrer ikke på de øvrige links.

--
Bertel