Undgå Favicon
Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 12-09-05 21:26

Hej,

jeg ville gerne undgå at min side konstant får browsere såsom Firefox
til at spørge efter /favicon.ico når nu jeg ikke har noget ikon.

Jeg er klar over at jeg med passende <link> kan angive en alternativ
filplacering af ikonet, men på denne side er jeg interesseret i at slå
Favicon-funktionen helt fra.

Er det mon muligt?

(Det har ingen interesse at slå funktionen fra i browseren; det
hjælper jo kun for mig personligt -- og går ud over flere sider end
denne ene.)

Anders.

--
Min adresse er gyldig i en uge.
Derefter skal (kun) delen '.dJJJ-YY' fjernes.

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 12-09-05 21:35

Anders Melchiorsen wrote:
> jeg ville gerne undgå at min side konstant får browsere såsom Firefox
> til at spørge efter /favicon.ico når nu jeg ikke har noget ikon.

Jeg mener bestemt ikke det er din side, som gør det. Så vidt jeg husker
bliver requesten på favicon'et sendt før browseren overhovedet har fået
svar fra serveren.
Så jeg tror ikke du kan slå det fra.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-09-05 21:48

Anders Melchiorsen skrev:

> jeg ville gerne undgå at min side konstant får browsere
> såsom Firefox til at spørge efter /favicon.ico når nu jeg
> ikke har noget ikon.

Jeg forstår ikke hvad du mener. Når jeg vælger

<http://google.dk>

kommer deres ikon, og når jeg vælger

<http://dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet/>

kommer browserens standardikon, fordi der ikke findes en
favicon.ico på Dansk Sprognævns side.

Det samme sker når jeg går ind på <http://kalibalik.dk> - der
kommer standardikonet også.

Opfører din Firefox sig anderledes?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 12-09-05 21:57

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> Jeg forstår ikke hvad du mener.

[...]

> kommer browserens standardikon, fordi der ikke findes en
> favicon.ico på Dansk Sprognævns side.

Måske var det lidt uklart, men jeg ville gerne undgå at halvdelen af
min server-log er fejl 404 på /favicon.ico. Det er altså selve den
unødige trafik jeg vil undgå, ikke noget synligt i browseren.

Til Jens Peter, jeg er klar over at det er browserens initiativ, men
håbede at noget passende HTML kunne få den til at ændre opførsel.
Ligesom noget passende HTML (<link rel="shortcut icon" ...>) kan få
den til at spørge efter noget andet end /favicon.ico

Hygge,
Anders.

Fra : Kristian Thy

Dato : 12-09-05 22:42

Quoth Anders Melchiorsen:
> Måske var det lidt uklart, men jeg ville gerne undgå at halvdelen af
> min server-log er fejl 404 på /favicon.ico. Det er altså selve den
> unødige trafik jeg vil undgå, ikke noget synligt i browseren.

Du kunne lave et favicon og lægge ind, evt? Medmindre du betaler for
båndbredde på din server - og selv da tror jeg ret sikkert et 1x1 hvidt
favicon.ico bruger mindre båndbredde end din 404-side.

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-09-05 22:48

Kristian Thy wrote:
> Quoth Anders Melchiorsen:

> lægge ind, evt? Medmindre du betaler for
> båndbredde på din server - og selv da tror jeg ret sikkert et 1x1
> hvidt favicon.ico bruger mindre båndbredde end din 404-side.

Der sendes da ikke en 404-side ved manglende favicon.ico. Der noteres bare i
loggen, at der har været spurgt efter den.

Har du nogensinde fået en 404-side fra et site, som ikke ejede et favicon -
bare fordi iconet manglede?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 12-09-05 22:56

Erik Ginnerskov wrote:
> Der sendes da ikke en 404-side ved manglende favicon.ico. Der noteres bare i
> loggen, at der har været spurgt efter den.

Browseren modtager en 404, hvis der ikk findes et favicon. Så serveren
må sende det.

> Har du nogensinde fået en 404-side fra et site, som ikke ejede et favicon -
> bare fordi iconet manglede?

Det er standard.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-09-05 22:58

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> Det er standard.

Hvor bliver den så af? Den vises ikke nogen steder?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-09-05 12:27

Erik Ginnerskov explained :

> Hvor bliver den så af? Den vises ikke nogen steder?

Præcis - ligesom du heller ikke får en 404 side fordi der mangler et
billede på en side. Browseren bestemmer jo selv hvordan den reagerer på
de forskellige fejl.

Fra : Kristian Thy

Dato : 12-09-05 22:59

Quoth Erik Ginnerskov:
> Der sendes da ikke en 404-side ved manglende favicon.ico. Der noteres bare i
> loggen, at der har været spurgt efter den.

Jo da. Hvordan skulle serveren vide der ikke skulle sendes en 404?
Favicon.ico er ikke noget magisk navn; det er en helt almindelig
http-request. Det er bare din browser der gør noget specielt ved den.

> Har du nogensinde fået en 404-side fra et site, som ikke ejede et favicon -
> bare fordi iconet manglede?

Ja, hver gang. Min browser viser mig den bare ikke.

Installer evt. ethereal og kig på din netværkstrafik hvis du ikke tror
på det.

\\kristian

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-09-05 22:57

Anders Melchiorsen skrev:

> Måske var det lidt uklart, men jeg ville gerne undgå at
> halvdelen af min server-log er fejl 404 på /favicon.ico

Jamen, så lægger du bare en favicon.ico ud på serveren,
så er det løst

Skal det være helt tomt, kan du hente

http://vebel.dk/test/favicon/favicon.ico

og lægge det ud på din egen side.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 12-09-05 21:57

Allan Vebel wrote:

> Jeg forstår ikke hvad du mener. Når jeg vælger

Jeg forstod spørgsmålet, som hvorfor browseren sender en forespørgsel
efter favicon.ico objektet. Hvilket nogle browsere gør af sig selv.

> [...]
>
> kommer deres ikon, og når jeg vælger
>
> <http://dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet/>
>
> kommer browserens standardikon, fordi der ikke findes en

I alle tilfældene har din browser sendt en forespørgsel efter det - også
selvom det ikke findes på den pågældende side/server.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-05 22:04

Allan Vebel skrev:

> <http://dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet/>
>
> kommer browserens standardikon, fordi der ikke findes en
> favicon.ico på Dansk Sprognævns side.

- men din browser spørger stadig efter favicon.ico

Anders vil gerne spare sin webserver for besværet med at melde 404
Not Found når der spørges efter et favicon.

Det kan bare ikke lade sig gøre - der er kun en måde at fortælle at
man ikke har en favicon-fil - og det er ved at melde tilbage med en
404-fejl når den efterspørges.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 00:03

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> - men din browser spørger stadig efter favicon.ico

Spørger browseren selv om der ikke er en linje i <head> der
specificerer et ikon?

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-09-05 10:37

Bertel Lund Hansen skrev:

> Spørger browseren selv om der ikke er en linje i <head> der
> specificerer et ikon?

Ja, det gør de fleste browsere. Det har også tit irriteret mig, da jeg
simpelthen ikke kan se fornuften i det. Hvis folk manuelt har uploadet
et favicon.ico på deres webserver, må man også kunne formode at de har
kompetance til at indsætte et link til det i <head> på deres sider.

Specielt Firefox er slem, fordi den spørger efter favicon.ico _hver_
gang man klikker rundt på webstedet. Safari (Apples browser) og Opera
spørger kun første gang, og husker så resultatet fremover. Derved får
man kun én 404 fejl på favicon.ico for hver besøgende, og ikke tonsvis
som ved Firefox.

Men det mest rigtige ville nu være slet ikke at spørge, medmindre der
specifikt er angivet et link til favicon.ico i <head>. Antallet af sider
der indholder et favicon.ico uden samtidig link til filen, må givetvis
være betydeligt mindre end antallet af sider helt uden denne fil.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-09-05 08:23

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote in news:43269da9$0$167
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Specielt Firefox er slem, fordi den spørger efter favicon.ico _hver_
> gang man klikker rundt på webstedet.

Det er ikke korrekt. FireFox spørger kun første gang (reelt dog to næsten
identiske requests) efter favicon. Herefter husker den svaret. Hvis du
installeret LiveHttpHeaders extension, så kan du se opførslen.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Japo stole sælges - http://japoarmstole.stocholm.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-05 21:53

Jesper Stocholm skrev:

> Det er ikke korrekt. FireFox spørger kun første gang (reelt dog to næsten
> identiske requests) efter favicon. Herefter husker den svaret. Hvis du
> installeret LiveHttpHeaders extension, så kan du se opførslen.

Inden jeg skrev det oprindelige indlæg, tjekkede jeg en ekstra gang ved
at overvåge min Apache's logfil og klikke rundt på et par tilfældige
lokale sites. Min Firefox 1.0.6 spørger altså _hver_ gang jeg klikker
rundt på webstedet, endda når jeg klikker tilbage på allerede besøgte links.

Jeg har ikke prøvet LiveHttpHeaders, og jeg har ingen specielle
indstillinger eller extensions der skulle bevirke dette :-/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-05 23:14

Erik Ginnerskov skrev:

> Der sendes da ikke en 404-side ved manglende favicon.ico.

Jo - som Jens Peter har nævnt, sendes der en 404-side hvis
favicon.ico ikke findes (lige som der sendes en 404-side hvis en
vilkårlig anden efterspurgt fil ikke findes).

Browseren skal have et svar på alle de forespørgsler (requests) den
sender til serveren. Svaret for en ikke-eksisterende fil er en 404-
side.

> Har du nogensinde fået en 404-side fra et site, som ikke ejede
> et favicon - bare fordi iconet manglede?

Det sker hele tiden - men man lægger ikke mærke til det, fordi 404-
siden ikke har noget sted at blive vist (den skulle i givet fald
vises i stedet for browserens standardikon). Hvis du prøver at bede
om en favicon-fil direkte i browseren, kan du se den fejl der
sendes tilbage (se fx <http://gyros.dk/favicon.ico>).

Fejlen er uafhængig af om browseren selv har bedt om filen, eller
om du har indtastet favicon.ico i adresselinjen. Men når browseren
selv beder om en favicon-fil, vil den ikke behandle et 404-svar som
en egentlig fejl - den viser bare standardikonet i stedet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 12-09-05 23:21

Kristian Thy <thy@itu.dk> skrev den 12-Sep-05:

> Du kunne lave et favicon og lægge ind, evt? Medmindre du betaler for
> båndbredde på din server - og selv da tror jeg ret sikkert et 1x1
> hvidt favicon.ico bruger mindre båndbredde end din 404-side.

Mit primære problem er at halvdelen af min statistik-side angår 404,
og så det æstetisk grimme i at browseren på den måde unødigt laver
trafik.

Som en foreløbig løsning er jeg kommet frem til denne,

<link rel='shortcut icon' href='data:'>

som fjerner HTTP forespørgslen, men til gengæld også fjerner det ikon,
som Firefox sætter ind, når der ikke er noget ikon. Så jeg får som
ikon en helt blank plads, hvor jeg uden overstående får et ark papir.

Anders.

Fra : Kristian Thy

Dato : 13-09-05 00:51

Quoth Anders Melchiorsen:
> Mit primære problem er at halvdelen af min statistik-side angår 404,

Lav et script til at fjerne linierne :)

> og så det æstetisk grimme i at browseren på den måde unødigt laver
> trafik.

Har du adgang til serveropsætningen? Jeg vil næsten tro det er muligt at
sætte Apache op til at servere fx "204 No Content" eller "410 Gone" på
bestemte url'er - fx alle der ender på .ico. Så kan du i hvert fald
sortere bedre i din statistik.

\\kristian