Ju-on / The Grudge
Fra : Holst

Dato : 12-09-05 19:46

Asian Vision har udgivet fire dvd, kan jeg se, med titlerne:

The Grudge
The Grudge 2
Ju-on
Ju-on 2

Nu ligger landet bare sådan, at jeg troede, at Ju-on var The Grudge, men
det er vel næppe tilfældet, eftersom de er udgivet som hver sin dvd.
Universal har nok næppe udgivet samme film to gange i samme serie.

IMDb var ikke umiddelbart til megen hjælp. Kan nogen hjælpe? Meget gerne
med link til de respektive film på IMDb. Tak.

Fra : Morten Steen

Dato : 12-09-05 21:01

> IMDb var ikke umiddelbart til megen hjælp. Kan nogen hjælpe? Meget gerne
> med link til de respektive film på IMDb. Tak.

Altid kringlet... oprindeligt lavede man Ju-on, en low-budget TV-gyser.
(http://www.imdb.com/title/tt0330500/)
Den blev så populær, at man skød 30-ish minutter nye scener, genbrugte 40
min. fra den første, og lavede en TV-opfølger, Ju-on 2
(http://www.imdb.com/title/tt0330501/).

Men filmenes popularitet var ikke sådan at komme udenom, så man gav
instruktøren/forfatteren, Takashi Shimizu, en håndfuld penge for at
"re-thinke" filmene, med et langt større budget. Det blev så først til Ju-on
: The Grudge (http://www.imdb.com/title/tt0364385/), som blev efterfulgt af
Ju-on : The Grudge 2 (http://www.imdb.com/title/tt0364385/).

Hvilke der er bedst, vil jeg faktisk ikke udtale mig om. Jeg kan godt lide
den "primitive" stil i den først TV-film, men kan bestemt ikke benægte
gys-værdien i de 2 "high-budget" udgaver også. Gode film allesammen. Mener
jeg bevidst valgte at undgå Ju-on 2, da den jo som sagt mest består af
scener fra 1'eren.

For en god ordens skyld tog Shimizu så lige til USA og instruerede den
amerikanske remake. :]

Så er den ged vist barberet.

Morten

Fra : Holst

Dato : 12-09-05 21:57

Morten Steen wrote:

> [...]
> instruktøren/forfatteren, Takashi Shimizu, en håndfuld penge for at
> "re-thinke" filmene, med et langt større budget. Det blev så først til Ju-on

De to link var vist ens.

> [...]
> gys-værdien i de 2 "high-budget" udgaver også. Gode film allesammen. Mener
> jeg bevidst valgte at undgå Ju-on 2, da den jo som sagt mest består af

Ok. Så forstår jeg bedre. Det er åbenbart derfor, at de to grudger
omtales som Ju-on 3 og 4 her: <http://www.imdb.com/find?q=ju-on;s=all>

Så den jeg fandt billigt må altså være 3'eren. Jeg finder det blot lidt
pudsigt, at Universal vælger at udgive både Ju-on, Ju-on 2, Ju-on: The
Grudge og Ju-on: The Grundge 2 i deres Asian Vision-serie. Asiatiske
film er i forvejen en smal genre i Danmark, men den bliver da ikke
mindre smal af, at man udgiver samme film fire gange i samme serie.

> Så er den ged vist barberet.

Er du fra Århus af?

Men jeg siger i hvert fald tak for svaret. Så blev jeg så meget klogere.