De er sgu lige lovligt kreative hos VW.
Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 10:16

Hej.

Kiggede vinduer hos VW i Silkeborg i torsdags. Kom til at læse "det med
småt" på prisskiltet:

Leveringsomkostninger: Kr. 3.980,- + Miljøtillæg 20,-

Hvad %#)¤%#(#" er miljøtillæg, ud over en tyver i kassen til sælgeren? Og
hvorfor "&%#(%#%" står det seperat, det må selvfølgelig høre ind under den
samlede post der hedder Leveringsomkostninger, og som iøvrigt tilfælde er
højere end hvad jeg ser andre steder!

Nogle der kan forklare?

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 12-09-05 10:26

> [...]
> samlede post der hedder Leveringsomkostninger, og som iøvrigt tilfælde er

Det var dælme mange penge for at levere en bil - som man garanteret selv
skal afhente

Jeg ville under ingen omstændigheder betale 4.000,- for det !

Det er jo udelukkende et beløb som er skruet kunstigt op for at forbedre
indtjeningen

Leveringsomkostninger bør dække : nummerplader, en tur på motorkontoret
for at afhente nummerplader samt at foretage (om)-registrering og så en 50,-
til den mekaniker som skruer pladerne på - kan umuligt løbe op i 4K !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 10:51

"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ville under ingen omstændigheder betale 4.000,- for det !

Det er ikke kun VW, alle forhandlere forlanger penge for klargøring,
papirarb., afhentning af plader. Men så er der noget at "handle" med ;).

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 12-09-05 11:06

> Det er ikke kun VW, alle forhandlere forlanger penge for klargøring,
> papirarb., afhentning af plader. Men så er der noget at "handle" med ;).

Tja, hvis forhandleren havde lagt denne indtjening ind i deres avance skulle
du jo betale registreringsafgift osv af den, hvilken ville gøre din udgift
til denne post 3 gange større. Så for min skyld må de gerne kræve en absurd
leveringsomkostning, hvis det kan spare mig for noget registreringsafgift

Jacob

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 11:15

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udgift til denne post 3 gange større. Så for min skyld må de gerne kræve
> en absurd leveringsomkostning, hvis det kan spare mig for noget

Man betaler ikke afgift af levringsomkostninger - kun moms.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 12-09-05 11:24

> Man betaler ikke afgift af levringsomkostninger - kun moms.

Er det ikke også det Jacob skriver?

Mvh

Brian

Fra : JS

Dato : 12-09-05 12:11

> Man betaler ikke afgift af levringsomkostninger - kun moms.

Det er lige præcis det manden skriver

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 11:15

> Det var dælme mange penge for at levere en bil - som man garanteret selv
> skal afhente
>
> Jeg ville under ingen omstændigheder betale 4.000,- for det !

Nej, det er også det højeste jeg har set. Men havd hulen er "miljøtillæg"?

Fra : Non-Desperado

Dato : 12-09-05 14:42

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev:

>"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Nej, det er også det højeste jeg har set. Men havd hulen er "miljøtillæg"?

Tryksværten/tuschen på prisskiltet er sikkert
miljøbelastende.....

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 15:25

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:vb1bi1hb22flt4rmgqv0gmlti7h75nrp4u@4ax.com...

> Tryksværten/tuschen på prisskiltet er sikkert
> miljøbelastende.....

*ROFL*

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 16:05

De tyve kroner ryger lige i statskassen, det er svjv et afgiftsfri tillæg
for bly i akkumulatoren.

> [...]
>
> Jeg ville under ingen omstændigheder betale 4.000,- for det !
>
> Det er jo udelukkende et beløb som er skruet kunstigt op for at forbedre

Næh! Det er vel fastsat for at være et beløb som dækker omkostninger
iforbindelse med klargøring af bilen.
Og som der dermed ikke skal betales reg.afgift af.

> [...]
> 50,-
> til den mekaniker som skruer pladerne på - kan umuligt løbe op i 4K !

Leveringsomkostninger skal vel også dække transporten til forhandleren for
en ny bil, samt klargøringen af bilen, der er faktisk en del ting der skal
laves på en ny bil inden den kan leveres - f.eks er de ofte fedtet ind i et
eller andet konserveringsmiddel under transporten.
Havde man ikke haft de statsgodkendte leveringsomkostninger, var man jo nok
kommet til at betale afgift af den avance som forhandleren skulle opkræve
for at holde sig økonomisk dækket ind.

Jeg synes det er OK for en fabriksny (eller brugt import) bil.

Kæden hopper så af når det drejer sig om en brugt tidliger indreg. bil.
Her kan (og bør) forhandleren indregne det i prisen på bilen, da der jo ikke
skal afregnes afgift.
Her er det IMO kun et spørgsmål om at pynte på prisskiltet, og så lige hive
et par tusinde mere fra kunden ved at kalde det levering. Er bilen afmeldt
og skal have ny plader er det OK at opkræve nr.plade gebyret.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Leonard

Dato : 12-09-05 17:27

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>De tyve kroner ryger lige i statskassen, det er svjv et afgiftsfri tillæg
>for bly i akkumulatoren.

et afgiftsfrit tillæg der ryger lige i statskassen ?
- den skal jeg lige have skåret ud i pap.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 17:34

> et afgiftsfrit tillæg der ryger lige i statskassen ?
> - den skal jeg lige have skåret ud i pap.

Det kommer så her:

Landets myndigheder har bestemt at der skal indkræves et miløjgebyr til at
dække nogle ordninger/omkostninger ifbm. skrotningen af biler, herunder
bortskaffelse af blyet i akkumulattoren.

Der er ikke registrerings afgift på dette tillæg som i øvrigt indkræves til
statskassen.

Hvis du vil have forklaret forskellen på en miljøafgift og et miljgebyr må
du spørge en anden :)

Fra : alexbo

Dato : 12-09-05 10:51

"Henrik B." skrev

> Nogle der kan forklare?

Der er ikke reg afgift på leveringsomkostninger, så det er en fordel for
både køber og sælger at de er så høje som Told/skat tillader.
Det giver mulighed for at sætte selve prisen lavere, for hver 1.000 kr
leveringsomkostninger udover de konkrete omkostninger kan bilprisen
nedsættes med næsten 3.000 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 11:14

> [...]
> Det giver mulighed for at sætte selve prisen lavere, for hver 1.000 kr
> leveringsomkostninger udover de konkrete omkostninger kan bilprisen

Det besvarer ikke mit spørgsmål: Hvad er det for et "miljøtillæg"? Og hvad
dækker det?

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 11:26

> Det besvarer ikke mit spørgsmål: Hvad er det for et "miljøtillæg"? Og hvad
> dækker det?

Den er nok smurt ind i et el. andet fluidum ab fabrik, som skal fjernes ?.
Kvalificeret gæt, jeg har kun hørt om det :).

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 11:29

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Den er nok smurt ind i et el. andet fluidum ab fabrik, som skal fjernes ?.
> Kvalificeret gæt, jeg har kun hørt om det :).

Det skal da stadig være dækket ind under "Leveringsomkostningerne", vil jeg
mene.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 12:04

> Det skal da stadig være dækket ind under "Leveringsomkostningerne", vil
> jeg mene.

Hvis jeg køber et batt. ved en bil-pusher, el får skiftet dæk, bliver der
også faktureret et "miljøtillæg".

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 12:07

> Hvis jeg køber et batt. ved en bil-pusher, el får skiftet dæk, bliver der
> også faktureret et "miljøtillæg".

Ja, men hér har du heller ingen post kaldet "Leveringsomkostninger".

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 12:35

> Ja, men hér har du heller ingen post kaldet "Leveringsomkostninger".

Hvorfor er det ikke indregnet i prisen, som det er i Silvan, H.Nyborg? ;)).

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 16:25

De godkendte leveringsomkostninger er i 2005 "kun" 3380;-
Så de sidste 600,- er røveri ved højlys dag.

> Det skal da stadig være dækket ind under "Leveringsomkostningerne", vil
> jeg mene.

De 20 kr. dækker: citat: "Miljøgebyr for blyakkumulator samt
skrotningsbidrag".
Forhandleren vælger nok et pinne det ud for at gøre opmærksom på at det ikke
er ham der får pengene :)

Fra : Leonard

Dato : 12-09-05 17:31

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>De 20 kr. dækker: citat: "Miljøgebyr for blyakkumulator samt
>skrotningsbidrag".

Men er der ikke også miljøgebyr på motorolie, dæk og en helt masse
andet i en bil?
Hvorfor er alle disse tal så ikke skrevet ud?

Og hvorfor er det kun bilsælgere der slipper fra ikke at skilte med
den samlede pris overfor privatkunder?
På en kassebon fra en benzintank er prisen også delt op i moms,
afgifter og råpris, men det er dog stadig den skiltede pris ude ved
vejen, jeg skal betale i kontanter inde ved kassen.
Sådan burde også være med alle andre produkter, den skiltede pris er
den der skal betales.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 17:47

> Men er der ikke også miljøgebyr på motorolie, dæk og en helt masse
> andet i en bil?
> Hvorfor er alle disse tal så ikke skrevet ud?

Angiveligt fordi at disse først betales når du skifter olien, dækkene og
bremseklodserne og fordi det ganske sikkert er noget værkstedet skriver på
for at dække egne omkostninger ifbm. bortskaffelse af miljøbelastende
genstande. Eller for at trække dig i skægget.

> [...]
> vejen, jeg skal betale i kontanter inde ved kassen.
> Sådan burde også være med alle andre produkter, den skiltede pris er

Er det ikke også det på bilen?
Der hvor jeg har handlet bil de sidste fire gange har de en "pris på gaden"
for neden på skiltet.
Men derfor er det da rart at vide hvem der skal have hvor meget på en ny
bil.

Fra : alexbo

Dato : 12-09-05 11:56

"Henrik B." skrev i

> Det besvarer ikke mit spørgsmål: Hvad er det for et "miljøtillæg"? Og hvad
> dækker det?

Nåh, det skyldes at jeg sprang det stykke over med %#)¤%#(#",
det regnede jeg ikke med havde nogen betydning.

Sandsynligvis dækker det ikke over andet end at de har fået lov af
Told/skat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 15:12

alexbo wrote:
> [...]
> Det giver mulighed for at sætte selve prisen lavere, for hver 1.000 kr
> leveringsomkostninger udover de konkrete omkostninger kan bilprisen

Men bliver den det så?

--
MVH Finn ...og det var så det frankrigseventyr.
Men jeg nåede da at opleve at høre "Alsac'sisk" talt.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-09-05 11:31

> Nogle der kan forklare?

Ja. Der er blot sket det, at du i din evige søgen efter ting at kritisere
ved alle andre bilmærker end Saab og Toyota endnu engang har fundet noget
det kan få dit blodtryk til at stige. Personligt kunne jeg ikke være mere
ligeglad med om en bilforhandler skriver et tillæg på 20kr på et prisskilt.
Bilen koster vel over 200.000kr, så det tillæg du går kold over udgør solide
0.01% af bilens samlede pris. Er det ved at være svært for dig at finde
_reelle_ ting at kritisere ikke-Saab og ikke-Toyota biler for?

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : anders

Dato : 12-09-05 12:06

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> [...]
>
> MVH
>
> Thomas Landberg
> Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG

Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 12:08

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:432558ee$0$181$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> udgør solide 0.01% af bilens samlede pris. Er det ved at være svært for
> dig at finde _reelle_ ting at kritisere ikke-Saab og ikke-Toyota biler

<Hovedrysten.avi> Tsk, tsk...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-09-05 13:26

> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse news:432558ee$0$181$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> <Hovedrysten.avi> Tsk, tsk...

Du besvarede - ikke særlig behændigt - ikke spørgsmålet, der _ikke_ lå gemt
i teksten ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-09-05 13:25

Også skrev Vollert

> [...]
> det ved at være svært for dig at
> finde _reelle_ ting at kritisere ikke-Saab og ikke-Toyota biler for?

LOOL.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Brian

Dato : 12-09-05 13:44

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> det ved at være svært for dig at
> finde _reelle_ ting at kritisere ikke-Saab og ikke-Toyota biler for?

ROFL - skarpt set

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-05 15:27

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> ROFL - skarpt set

Egentlig ikke, da Thomas totalt misser pointen i mit indlæg.

Fra : Brian

Dato : 12-09-05 15:38

Henrik B. wrote:

> Egentlig ikke, da Thomas totalt misser pointen i mit indlæg.

Njaa - hyler du ikke over de 20,- i miljøgebyr og de høje
leveringsomkostninger ?
Eller har du reduceret klagen til, hvad de 20,- dækker ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 17:15

> Njaa - hyler du ikke over de 20,- i miljøgebyr og de høje
> leveringsomkostninger ?
> Eller har du reduceret klagen til, hvad de 20,- dækker ?

Husk det næste gang ungerne spørger efter en is...husk så at din bil
(måske)l har kostet 200.000 Kr og derfor betyder en is ikke noget i denne
sammenligning.
og husk det også 5. gang de spørger efter en is.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 17:20

> [...]
> udgør solide 0.01% af bilens samlede pris. Er det ved at være svært for
> dig at finde _reelle_ ting at kritisere ikke-Saab og ikke-Toyota biler

Nej Thomas er rigtig på den. Det er faktisk i strid med reglerne for god
markedsførsingsskik at skilte med en anden pris end den der reelt skal
betales. Så hvis ikke de 4000+20Kr kan fravælges så SKAL forhandlerne lægge
det oven i totalprisen og ellers holde op med alt deres fis.
Kunderne skal IKKE have lommeregner med for at finde den reelle kontantpris
på en bil, så derfor skal de være incl. moms (hvis den er til privatkørsel)
og med alt andet inclusive.

Jeg synes også det er sådan det skal være, at man let og hurtigt kan se hvad
en bil koster

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 17:40

> [...]
> privatkørsel) og med alt andet inclusive.
>
> Jeg synes også det er sådan det skal være, at man let og hurtigt kan se

Ret enig.
Det kan man da heldigvis også ved de fleste seriøse forhandlere.
Som regel er der forneden en "pris på gaden" angivelse.

Jeg synes det er en god ting at forhandlerne skilter med diverse afgifter og
gebyrer.
Så har men netop en mulighed for at gennemskue hvorfor bilen koster det den
koster.
F.eks er prisen på de par stykker blik med numre på som vi sætter i hver
ende af vores køretøjer da fuldstændig skruet op i pris. Hvis ikke det var
angivet under leveringsomkostninger ville ingen jo skænke det en tanke - men
kun tænke på hvor grisk sælgeren er.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 17:03

> [...]
> samlede post der hedder Leveringsomkostninger, og som iøvrigt tilfælde er

Forbrugerombudsmanden har klart udtalt at hvis man skilter noget ud over
totalprisen, så skal det også være noget man kan fravælge, ellers betegnes
det som dårlig markedsføringsskik.
Så spar den 20'er og sig at den vil du ikke betale-----det samme med lev.
omkostninger.....for f.... de fylder jo ikke engang tanken med så meget
benzin at man kan køre hjem med bilen....
SÅ dyre er nummerplader heller ikke, med mindre at det er direktøren til
1200 Kr i timen der skal hente dem på motorkontoret og så lige tage et smut
på restaurant i kvindeligt selskab.

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-09-05 22:57

On Mon, 12 Sep 2005 18:02:58 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]

>omkostninger.....for f.... de fylder jo ikke engang tanken med så meget
>benzin at man kan køre hjem med bilen....

Hov hov.

Min nyanskaffede Hyundai var påfyldt 15 liter benzin oktan 95, så med
dagens benzinpriser har jeg ikke noget at klage over.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 15:20

> Hov hov.
>
> Min nyanskaffede Hyundai var påfyldt 15 liter benzin oktan 95, så med
> dagens benzinpriser har jeg ikke noget at klage over.

hehe da jeg købte min mondeo var der ikke engang 1 liter i tanken, så jeg
INSISTEREDE på at få mindst 4-5 liter ekstra så den lige kunne krybe sig hen
til nærmeste tankstation. SÅ meget til leveringsomkostninger......jeg
behøver ikke nævne at jeg selv måtte skaffe kørelejlighed og køre 150 Km for
at hente bilen.
Så jeg havde både leveringomkostninger og afhentningsomkostninger ved mit
bilkøb

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 16:43

> [...]
> for at hente bilen.
> Så jeg havde både leveringomkostninger og afhentningsomkostninger ved mit

Jeg havde fundet en anden forhandler.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 06:49

> hehe da jeg købte min mondeo var der ikke engang 1 liter i tanken, så jeg
> INSISTEREDE på at få mindst 4-5 liter ekstra så den lige kunne krybe sig
> hen til nærmeste tankstation.

Smed du ikke en anden bil der?, hvor svært var det så at skaffe benz? ;)).

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 07:16

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Smed du ikke en anden bil der?, hvor svært var det så at skaffe benz? ;)).

*LOL*

Hold kæft de ville glo, hvis man lige fandt én meter slange frem og begyndte
at suge over.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 07:26

> *LOL*
>
> Hold kæft de ville glo, hvis man lige fandt én meter slange frem og
> begyndte at suge over.

Så ka' de lære det.....nærig rø... ;).

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 15:41

> Så ka' de lære det.....nærig rø... ;).

Tja hos Ford i Haderslev blev jeg rigtig tørret i r*ven
Da jeg kom hjem med købskontrakten på min Sierra opdagede jeg at jeg både
havde betalt lev. omkostninger OG 800 Kr for nummerplader......Jeg fatter
ikke hvad der ligger i lev. omkost. når jeg også skulle hente bilen.
Så jeg kan da bestemt IKKE anbefale Ford i Haderslev........de får derfor
heller ingen billige point fra mig når jeg kan komme efter det.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 15:36

> Smed du ikke en anden bil der?, hvor svært var det så at skaffe benz? ;)).

Bilen før mondeo'en var TOTAL tørlagt for benzin. Ikke så meget som 1 ml
benzin var der tilbage.

Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-09-05 17:44

Ikke så meget som 1 ml
> benzin var der tilbage.

Sån' skal det være, så kan de lære det, nærig rø... ;). Hvad Fård i Har'slev
angår, var jeg røget liiiige retur til geschäften, og havde "hanket" op i

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 18:10

> Ikke så meget som 1 ml
>>
> Sån' skal det være, så kan de lære det, nærig rø... ;). Hvad Fård i
> Har'slev angår, var jeg røget liiiige retur til geschäften, og havde
> "hanket" op i mester, så han sagde be-be :(.

"desværre Tom, jeg tror vi stopper her". Grunden til dette var at de efter 5
værkstedsbesøg ikke kunne tætne/fjerne lugten af udstødningsgasser og så
mente at det måtte jeg bare leve med.

--
Tom