/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
run length encoding
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 12-09-05 08:48

At kode en ens sekvens som element gange antal er RLE
1,1,1,1,1,1 = 6*1

men hvad med en sekvens som ikke indeholder identiske elementer men istedet
et simpelt mønster?
1,2,3,4,5,6,7 = 1-7
Er det også RLE eller findes der en anden betegnelse for den kodning?



 
 
Henrik Madsen (12-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 12-09-05 09:07

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no> writes:

> At kode en ens sekvens som element gange antal er RLE
> 1,1,1,1,1,1 = 6*1
>
> men hvad med en sekvens som ikke indeholder identiske elementer men istedet
> et simpelt mønster?
> 1,2,3,4,5,6,7 = 1-7
> Er det også RLE eller findes der en anden betegnelse for den kodning?

Det er vel i princippet ordbog kodning.

--
Højt Skum
Henrik Madsen

Jakob Moll (12-09-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Moll


Dato : 12-09-05 10:08

Henrik Madsen wrote:
> "Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no> writes:
>
>
>>At kode en ens sekvens som element gange antal er RLE
>>1,1,1,1,1,1 = 6*1
>>
>>men hvad med en sekvens som ikke indeholder identiske elementer men istedet
>>et simpelt mønster?
>>1,2,3,4,5,6,7 = 1-7
>>Er det også RLE eller findes der en anden betegnelse for den kodning?
>
>
> Det er vel i princippet ordbog kodning.
>

ja, hvis der stod i den medfølgende ordbog at "1-7" svarede til
sekvensen "1,2,3,4,5,6,7".

/Jakob

Jakob Nielsen (12-09-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 12-09-05 11:27

> ja, hvis der stod i den medfølgende ordbog at "1-7" svarede til sekvensen
> "1,2,3,4,5,6,7".

Der er ingen ordbog. Som med 7*1 gælder det for 1-7 at den der skal læse det
skal vide hvordan det tolkes.




Henrik Madsen (12-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 12-09-05 11:56

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no> writes:

>> ja, hvis der stod i den medfølgende ordbog at "1-7" svarede til sekvensen
>> "1,2,3,4,5,6,7".
>
> Der er ingen ordbog. Som med 7*1 gælder det for 1-7 at den der skal læse det
> skal vide hvordan det tolkes.

Ja og det kan stå i den indbygget ordbog. Men du har ret. Det er på
grænsen. Jeg kan dog ikke huske om der er et bedre navn.

--
Højt Skum
Henrik Madsen

Henning Makholm (12-09-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 12-09-05 12:11

Scripsit "Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no>

> men hvad med en sekvens som ikke indeholder identiske elementer men istedet
> et simpelt mønster?
> 1,2,3,4,5,6,7 = 1-7
> Er det også RLE eller findes der en anden betegnelse for den kodning?

Mon ikke man normalt ville implementere det som en differentialkodning
efterfulgt af RLE?

--
Henning Makholm "My fate? Servitude to the Embodiment of Whoops."

Jakob Nielsen (12-09-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 12-09-05 12:58

> Mon ikke man normalt ville implementere det som en differentialkodning
> efterfulgt af RLE?

Måske. Pointen er at jeg har implementeret det som beskrevet. Jeg søger
matches og da et match generelt efterfølges af et match med et højere nummer
eller et miss, så har jeg blokke beskrevet som 5-10 etc. Naturligvis i et
mere kompakt format, men det er sådan det skal tolkes.

Jeg er ved at dokumentere det og ville egentlig bare beskrive det som RLE,
men kom så i tvivl om hvorvidt ordet dækkede.



Ole Laursen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Ole Laursen


Dato : 16-09-05 22:15

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no> writes:

> Jeg er ved at dokumentere det og ville egentlig bare beskrive det som RLE,
> men kom så i tvivl om hvorvidt ordet dækkede.

RLE er det i hvert fald ikke. Jeg ville kalde det et interval.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Jakob Nielsen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 17-09-05 10:26

> RLE er det i hvert fald ikke. Jeg ville kalde det et interval.

Ja, det er vel egentlig et passende ord. Grunden til at jeg tænkte i
RLE-baner var at jeg tolker "run length" som et forløb over en vis længde.
Hvis forløbet er konstant kan man vel derfor sige at det netop er et forløb
en distance. At man kan argumentere for den på den måde hjælper bare ikke
meget når ingen ved hvad man mener.

Jeg tror jeg bare snupper det borlige ord, interval.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste