Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fedt på linse
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 12-09-05 04:51

Jeg har et ca. 2 måneder gammelt D70s mde 18-70 objektiv. Jeg fik
"selvfølgelig" et filter på linsen ved købet. Og nu er det kommet et
fedtet fingeraftryk på filtret. Jeg har søgt med google og kan forstå,
at det bedste er at købe en specielt klud til at rengøre filtret.
Alternativt en brillepudseklud.

Men: kan man bruge et engangslommetørklæde til forsiktigt at fjerne
aftrykket?

Eller hvad med en nyvasket stykke stof, som f.eks. en t-shirt?

Jeg har også nogle servietter til rensning af sår.

(Jeg ved godt at emnet har været oppe før)

Mvh. Hans

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 12-09-05 06:03

Du kan i princippet bruge hvad som helst.

men smut nu ned til den lokale brille pusher og få en pudseklud af
microfiber, det er det samme som dem du får til kameralinser hos
fotohandleren, den koster vel en 20er

Fra : Max

Dato : 12-09-05 07:19

Hej Hans

> Men: kan man bruge et engangslommetørklæde til forsiktigt at fjerne
> aftrykket?

Egentlig ikke, papir skal være fremstillet til optik før det er godt til
det,
papir kan indeholde cellulosefibre der kan ridse dine linser.
Ud i køkkenet og hugge din kones ældste viskestykke og så snup
Ajax vinduesrens ved samme lejlighed og så er du godt rustet
til at gøre den linse ren.

Mvh Max

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 12-09-05 12:38

Jeg er ikke så øm over mit UV-filter, det kan jo skiftes. Jeg bruger hvad
jeg har ved hånden når jeg er "ude", trøje, lommetørklæde... osv. Jeg har
mest mit UV-filter for at beskytte min linse..

Jeg har indtil nu ikke haft synlige ridser....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 12-09-05 13:42

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> mest mit UV-filter for at beskytte min linse..
>
> Jeg har indtil nu ikke haft synlige ridser....

Helt enig, eller kan man jo blive ved - et filter mere til at beskytte
filteret osv
Ånd på det en gang, og fisk skjorten op af bukserne, så er pletten væk....