Test Nationen på TV2 - er de bange
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 11-09-05 22:52

Jeg fulgte med i Test Nationen i går, og har lige set highlight
programmet her til aften.

For dem som ikke har fulgt med, kan jeg fortælle at man har haft en
online intelligenstest og spurgt deltagerne om diverse parametre, se
mere her:
http://test.tv2.dk/nyheder/article.php%3Fid=2844852.html

Noget som undrer mig, er at man inddeler folk på parametre som alder,
køn og hårfarve. Men hvorfor har man ikke inddelt i f.eks. seksualitet,
hudfarve, oprindelsesland, religion, modersmål med videre?

Og hvorfor har man ikke en gruppe med længere universitetsuddannelser
med i studiet?

Er det bare mig, eller har de bevidst forsøgt at holde programmet
stuerent og "politisk korrekt"?

Jeg er udemærket klar over at nogle emner vil skabe større debat end
andre, men det er vel ikke TV2's ansvar hvad folk har lyst til at debattere?

Folk har jo lige så lidt kontrol over deres køn og alder, som de har
over deres hudfarve og seksualitet.

Diskrimination på baggrund af både alder, køn og ting som seksualitet og
hudfarve, er lige slemt, i henhold til racismeparagraffen - så hvad
siger i, er det ikke lidt smagsdommeragtigt af TV2 at vælge parametre på
den måde de har gjort?

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 12-09-05 13:25

Esben von Buchwald wrote:

> Noget som undrer mig, er at man inddeler folk på parametre som alder,
> køn og hårfarve. Men hvorfor har man ikke inddelt i f.eks. seksualitet,
> hudfarve, oprindelsesland, religion, modersmål med videre?

Et interessant spørgsmål, som dog tager programmet mere seriøst end det
fortjener. Dertil var det alt for fjoget i sin form og indhold.

Der var kun én gang, hvor det var ved at gå galt:

Jeg hørte lige én af direktørerne sige noget om, at hun da ikke ville
have noget imod hvis det blev afsløret, at hun havde en lav IQ, for så
ville hun jo være et eksempel på at man godt kan få succés og blive til
noget, selv om man har lav IQ, hvorimod hun syntes at det var meget
modigt af parkeringsvagterne at stille op, for *de*... - (og her var hun
ved at rydde sig ud i nogle meget uheldige udtalelser, og dele af
publikum begyndte at buh'e!) - *de*... øh... var meget modige, for de
havde jo et arbejde hvor man hver dag risikerede at få hovedet kappet af
pga. vrede bilister. (Hvorefter publikum klappede manisk af hendes
halvklaring og studieværten skyndte sig at udlægge hendes kommentar som
en ros til parkeringsvagterne).

> Er det bare mig, eller har de bevidst forsøgt at holde programmet
> stuerent

Ønsker du da beskidte programmer?

> og "politisk korrekt"?

Det skulle bare være skæg og ballade. Det var jo ikke en videnskabeligt
holdbar test, og derfor måtte der heller ikke komme kontroversielle
resultater ud af det.

> [...]
> hudfarve, er lige slemt, i henhold til racismeparagraffen - så hvad
> siger i, er det ikke lidt smagsdommeragtigt af TV2 at vælge parametre på

Racismeparagraffen siger ikke noget om alder.
"§ 266b
Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af
personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race,
hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år."

Folkepensionen er heller ikke ulovlig.

Mikkel

--
Guatemala travel, Spanish studies, volunteering:
http://lakjer.dk/mikkel/spanish.shtml

Fra : Thomas S

Dato : 12-09-05 16:35

On Mon, 12 Sep 2005 14:25:15 +0200, Mikkel Moldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>Racismeparagraffen siger ikke noget om alder.

Og det er køn heller ikke.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 12-09-05 16:54

Thomas S wrote:

> Og det er køn heller ikke.

Nej, det har du sørme ret i!

Der er andre bestemmelser, der forbyder diskrimination, men $266b
handler udelukkende om trusler og forhånelse, og her er køn ikke med.

Mikkel

Fra : Tim Christensen

Dato : 12-09-05 18:28

Thomas S wrote:

> Og det er køn heller ikke.

Der har vi til gengæld har vi ligelønsloven og ligestillingsloven (ikke
at det er det samme).

Mvh

Tim

Fra : Johansen

Dato : 13-09-05 00:59

Esben von Buchwald wrote:
> Og hvorfor har man ikke en gruppe med længere universitetsuddannelser
> med i studiet?
>
> Er det bare mig, eller har de bevidst forsøgt at holde programmet
> stuerent og "politisk korrekt"?

Jeg sad engang til en forelæsning hvor en klog mand fortalte om IQ-test. Da
han viste, hvordan ingeniører havde højere IQ end ufaglærte, blev han mødt
med nogle ret kritiske spørgsmål fra de studerende, og han måtte - noget
presset - forklare, at der altså også var en uddannelsesmæssig faktor i
spil.

Så der er nok noget om, at IQ kan sætte følelserne i gang, hvis det bliver
omtalt (for) nøgternt og ærligt.

/Johansen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 13-09-05 10:00

Esben von Buchwald <use-net@_reM_Ove-amokk.dk> writes:

> Noget som undrer mig, er at man inddeler folk på parametre som alder,
> køn og hårfarve. Men hvorfor har man ikke inddelt i f.eks. seksualitet,
> hudfarve, oprindelsesland, religion, modersmål med videre?

Fordi at TV2 vil holde det skjult at mørklødede homoseksuelle
arabisktalene muhamedanere fra hulabulaland er dummere end os andre
ariske heteroseksuelle dansktalende kulturkristne efterkommere af
indvandrere fra sidste istid.

Eller også var det fordi det var et underholdningsprogram, ikke et
debatprogram.

Fra : Margit Jensen

Dato : 22-09-05 09:07

In article <4324a6fc$0$94469$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, use-
net@_reM_Ove-amokk.dk says...

> Noget som undrer mig, er at man inddeler folk på parametre som alder,
> køn og hårfarve. Men hvorfor har man ikke inddelt i f.eks. seksualitet,
> hudfarve, oprindelsesland, religion, modersmål med videre?

Fordi det er interessant, om "IQ" tallet varierer med alder og køn, hvad
man jo forventer, at det gør. Og så er det sjovt at se om det afhænger
af hårfarve pga. af de myter, der f.eks. er om blondiner.

Det er derimod ikke nogen grund til at forvente, at IQ korrelerer med
f.eks. seksualitet, og det er ikke specielt "morsomt" at undersøge det.

Men jeg er synes nu også, at nogle af kategorierne var fjollede. F.eks.
kan jeg ikke se, at det er spor interessant at spørge om, hvordan ens
forhold til chefen er. Det interessante spørgsmål ville være: Hvad er
din månedsløn? Jeg gætter på, at der er en sammenhæng mellem høj IQ og
høj løn.

- MJ -