Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Bi og blomst
Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 11-09-05 22:17

Hejsa

Jeg har været igang med at fotografere insekter og blomster og kunne godt
tænke mig lidt kritk på medenstående billede

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1604475

På forhånd tak.

Mvh Jørn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-09-05 07:59

> Jeg har været igang med at fotografere insekter og blomster og kunne
> godt tænke mig lidt kritk på medenstående billede
>
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1604475

For mig ser det ud som om du har fået fokuseret lidt for højt oppe, så
hovedmotivet (bien) er flyttet for langt væk ifht skarphedsfeltet. Således
er det kronbladene, der fanger opmærkasomheden gennem skarpheden.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 12-09-05 23:42

Hej Jan.

Tak for kritikken.

Jeg forsøgte at fokusere på biens hovede. Sådan nogle små bæster er meget
aktive så det er åbenbart smuttet lidt.

Hvad fokuserer man egentlig på når man fotograferer insekter og andet
småkravl. Hovedet/øjnene ligesom når man fotograferer mennesker ?

Mvh Jørn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-09-05 07:25

Jorn Ostergaard wrote:

> Jeg forsøgte at fokusere på biens hovede. Sådan nogle små bæster er
> meget aktive så det er åbenbart smuttet lidt.

Jeg gør normalt det, at jeg tager bunker af billeder. Selvom diskussionen i
en anden tråd indikerer, at der er nogle, der mener at det er finere kun at
tage et skud, så vil jeg hellere have gode billeder. Og det gøres IMO
lettest ved at man ligesom fugleskytterne tager et hav af skud og så vælger
ud. Typisk ville jeg have taget en 10-20 billeder af hvert motiv - i hvert
fald, når jeg laver makro on location.

> Hvad fokuserer man egentlig på når man fotograferer insekter og andet
> småkravl. Hovedet/øjnene ligesom når man fotograferer mennesker ?

Hmmm. Det er der sikkkert delte meninger om, men jeg vil som grundregel
holde fast i det gode gamle princip om at øjnene skal være skarpe. Og så
foretrækker jeg billeder hvor man ser kræene forfra i stedet for bagfra. Men
regler er jo til for at blive brudt .

vh

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.