Hvordan kan en ting kastet ud fra et fly, ~
Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-05 12:57

På test.tv2.dk testen skulle det regtige svar på kassen der kastes ned fra
flyet følge en lige linie FRAMAD i forhold til flyet, hvordan kan den det?

Jeg svarede at den ville følge en buet linie bagud, da den vil tabe i
vandret-fart. og vil tiltage i lodret-fart.
Det er godtnok det modsatte af hvad jeg svarede, men man har jo ikke mange
sekunder til at svare i, og som ordblind er jeg ikke nogen hurtig læser, så
jeg svarede bare den eneste med buede linie.

BTW hvorfor er det svar ikke med i deres fasitliste på nettet? Har lige
været dem igennem to gange

Ivar Madsen

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-09-05 13:11

Ivar Madsen wrote:

> På test.tv2.dk testen skulle det regtige svar på kassen der kastes ned fra
> flyet følge en lige linie FRAMAD i forhold til flyet, hvordan kan den det?

Den overhaler ikke flyet, da flyet også bevæger sig. Pakken
vil overhale det punkt hvor flyet befandt sig da pakken blev
sluppet.

Martin.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-05 13:25

Martin Andersen wrote:

> Den overhaler ikke flyet, da flyet også bevæger sig. Pakken
> vil overhale det punkt hvor flyet befandt sig da pakken blev
> sluppet.

Ja, det er klart, pakken har jo samme fart som flyet i det øjeblik, hvor
den bliver droppet, og vil så blive bræmset ned af vindmodstanden, mens
flyet forsætter med samme hastighed

Ivar Madsen

Fra : Holst

Dato : 11-09-05 13:17

Ivar Madsen wrote:

> På test.tv2.dk testen skulle det regtige svar på kassen der kastes ned fra
> flyet følge en lige linie FRAMAD i forhold til flyet, hvordan kan den det?

Vel kun fremad i forhold til det sted, hvor flyet var, da kassen blev
kastet.

Den lige linje har de vist snakket om i en anden tråd.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 11-09-05 13:35

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message
> På test.tv2.dk testen skulle det regtige svar på kassen der kastes ned fra
> flyet følge en lige linie FRAMAD i forhold til flyet, hvordan kan den det?

Det er det ene problem i opgaven. De siger ikke om det er i forhold til
Jorden (Svar A) eller i forhold til flyet (svar D)

Svar B (og C) gælder kun hvis man ignorerer Tyngdekraft OG luftmodstand.

Fra : Jesper

Dato : 11-09-05 14:25

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message
>
> Det er det ene problem i opgaven. De siger ikke om det er i forhold til
> Jorden (Svar A) eller i forhold til flyet (svar D)

Så vidt jeg husker står der "hvilken bane følger kassen". Det er altså
kassens bane man skal finde. Hvor flyet er i forhold til kassen er sagen
uvedkommende.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-09-05 14:31

"Jesper" <1@2.3> writes:

> Så vidt jeg husker står der "hvilken bane følger kassen". Det er altså
> kassens bane man skal finde.

Ja, men en bane er jo i forhold til et eller andet. Du vælger så at
jorden er det mest åbenlyse referencepunkt.

/L

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 14-09-05 07:23

SoftMan Brian wrote:
> [...]
> Jorden (Svar A) eller i forhold til flyet (svar D)
>
> Svar B (og C) gælder kun hvis man ignorerer Tyngdekraft OG luftmodstand.

Men vist der ikke var luftmodstand, hvordan var flyet så kommet der op? :)

Fra : SoftMan Brian

Dato : 15-09-05 20:08

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> wrote in message

> Men vist der ikke var luftmodstand, hvordan var flyet så kommet der op? :)

well, hvis flyet først er kommet derop hvor der ikke er tyngdekraft, betyder
mangel på luftmodstand ikke at det vil falde ned, det bliver fint oppe uden