Langkøl for begyndere ?
Fra : Steen Elm

Dato : 11-09-05 12:49

Jeg har set flere steder den både jeg har købt, en Magnifik Midget, blive
anbefalet som en god begynder båd, hvilket jeg synes er fuldkommen tåbeligt,
da det er en langkølet båd og derfor ret svær at styre. Jeg er derfor lidt
irriteret over disse useriøse sider. Er der noget der kender nogle internet
sider hvor man kan få ordentligt information som nybegynder ?

Steen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-09-05 14:01

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i

> [...]
internet
> sider hvor man kan få ordentligt information som nybegynder ?

Det er en myte, at langkølede både er svære at styre...

Så længe propellen og roret er placeret rigtigt i forhold til kølen, så er
en langkølet båd ligeså nem at styre. Problemet er bare, at ofte er
propellen dårligt placeret i forhold til roret, fordi båden ikke var
designet til indenbordsmotor.

Min gamle langkølede spidsgatter kunne eksempelvis vende på en tallerken og
selv et barn kunne bakke den ind på plads.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Steen Elm

Dato : 11-09-05 14:03

> Det er en myte, at langkølede både er svære at styre...

Så er det nok bare min der er noget galt med, for jeg får aldrig
den båd ud af havnen. Pudsigt at den gamle ejer netop sagde at
den var svært at styre fordi den var langkølet. Med hvad ved jeg ?
Jeg er begyndt at forstå at jeg aldrig skulle have begyndt på
det sejle halløj.

Steen

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-09-05 14:28

Steen Elm wrote:

> [...]
> den var svært at styre fordi den var langkølet. Med hvad ved jeg ?
> Jeg er begyndt at forstå at jeg aldrig skulle have begyndt på

Hej,
Jeg tror der er tre ting du skal have fat i: Øvelse, Øvelse og sidst
Øvelse. Og helst i den rækkefølge

Og at en langkølet skulle være specielt svær at styre, er da vist lidt
overdrevet, min første sejlbåd var en Juncker 22 og den erindre jeg ikke
at der var nogen der havde problemer med at styre, at den var meget hård
på roret i hårdt vejr var mere et spørgsmål om rigningen, men det havde
ikke noget med køltypen at gøre.
Glem de negative meldinger og se så at komme ud og øve dig, evt få en
routineret med til give dig nogle tips hvis du ikke synes at du kommer
nogen vegne - der må være nogen der godt vil have en sejltur.

/carsten

Fra : Steen Elm

Dato : 11-09-05 14:42

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> routineret med til give dig nogle tips hvis du ikke synes at du kommer
> nogen vegne - der må være nogen der godt vil have en sejltur.

Tja, jeg kan kun sige at på sejlerskolen prøvede jeg 3 forskellige både og
sejlede ind og ud af havnen alle dage incl. en tur til en fremmed havn, uden
nævneværdige besværligheder. En af dagene var jeg med i kapsejlads. De var
helt anderledes at styre. Denne båd føles lidt som at sejle Oslo færgen
rundt i en havedam.

Steen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-09-05 15:29

> [...]

> helt anderledes at styre. Denne båd føles lidt som at sejle Oslo færgen

Alle både opfører sig vidt forskelligt i vandet, og kræver masser af
øvelse, erfaring og tålmodighed.

Umiddelbart er det mit indtryk, at du ikke i nævneværdig grad er i
besiddelse af ovennævnte...

Claus

Fra : Jan

Dato : 11-09-05 18:24

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> wrote in message

> [...]
> helt anderledes at styre. Denne båd føles lidt som at sejle Oslo færgen

Du har helt rett, en langkjølet båt er mer retningstabil enn en kortkjølet.
I tillegg er et ror påhengt kjøl eller med en skeg mindre effektiv enn et
fullspaderor.
Båten skulle normalt ikke være vanskelig å styre dvs. holde en forholdsvis
rett kurs, men kan være vanskeligere å manøvrere.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-09-05 15:25

> [...]

> den var svært at styre fordi den var langkølet. Med hvad ved jeg ?
> Jeg er begyndt at forstå at jeg aldrig skulle have begyndt på

Så kan man jo undre sig over, at du har købt en langkølet båd?

Claus

Fra : Steen Elm

Dato : 11-09-05 16:19

> Så kan man jo undre sig over, at du har købt en langkølet båd?
>
> Claus

Jeg ved jo ikke bedre da jeg ikke har haft en båd før, hvilket er derfor jeg
efterlyser steder hvor man kan bliver klogere. Sig mig, Claus, har du bare
noget imod nybegyndere eller hvad ?

Steen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-09-05 23:30

> [...]

jeg
> efterlyser steder hvor man kan bliver klogere. Sig mig, Claus, har du bare

På ingen måde, jeg undrer mig blot over, at man køber en langkølet båd, når
man har den opfattelse, at man ikke kan styre den?

Du skriver selv, at den får du aldrig ud af havnen?

Du må da erkende, at det er lidt sent at blive klogere på en båds egenskaber
efter man har købt den...

Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 12-09-05 00:08

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in

> [...]
>
> Min gamle langkølede spidsgatter kunne eksempelvis vende på en
> tallerken og selv et barn kunne bakke den ind på plads.

Jeg er uenig i at langkølede er ligeså nemme at styre som finnekølede.

Et af de helt store handicap på de langkølede er at de fleste først
reagerer meget sent på styreudslag i bakgear.
Hvis så ovenikøbet propellen er placeret forkert i forhold til roret, som
f.eks på en Albin Vega, så kan du kun gætte hvor du havner i bakgear.
Her er det vigtigt at kende reaktionerne i forhold til hvor meget vind,
strøm og gasgivning der er til stede i en given situation.

Hvis jeg sammenligner vores X99 med en hvilken som helst langkølet så er
det to forskellige verdener.
X'eren er som en jolle på rorkorrektioner. Vega'en skal styres som en
stor fuld indkøbsvogn.

Men om jeg vil anbefale en langkølet eller en finnekølet til en begynder
er et helt andet spørgsmål.

Jeg vil i hvert fald ikke anbefale en X99 eller anden racer type.
Der er for mange justeringer der forvirrer for en ikke rutineret.

Så hellere en langkølet hvor man vænner sig til rorreaktionerne.

Er man til hurtige sejlbåde er en H-båd lige sagen for en ny sejler.

--
Lars Holst

Fra : Lasse

Dato : 11-09-05 17:12

Hej Steen.

Det er da ærgerligt, ikke at ville sejle pga. havnemanøvrer. - For det er
jo ikke dem der gir glæden, det er jo sejladsen på åbent hav
Nu ved jeg ikke om din har indenbords eller udenbords motor, men jeg går ud
fra, at det er udenbords.
- Så er mit gode råd til dig, at fokusere mindre på rorpinden, og mere på
motoren. Brug den til at styre med. Dvs. drej på påhængsmotoren, mere end på
roret. Hvis du f.eks. drejer påhængsmotoren helt på tværs, kan du jo vende
båden på en tallerken. Og altså uden styrefart. For det er netop tit
problemet med kølbåde: De skal have ret høj fart, for at reagere på
rorudslag. Også når man bakker. Og så render man hurtigt ind i, at rorpinden
bliver helt umulig at holde fast i pga. vandpresset.

Men altså: BRUG PÅHÆNGSMOTOREN I HAVNEMANØVRER! På den måde vil jeg mene, at
man kan have fuldstændig kontrol over selv den mest ugidelige kølbåd!

Rigtig god vind med projektet!
Lasse

Fra : Steen Elm

Dato : 11-09-05 17:42

Tak Lasse

Det var jeg faktisk slet ikke klar over at man kunne. Det er først gang jeg
prøver at sejle med motor, da der ikke er motor på skole-bådene. Jeg sad
bare og hev febrilsk i roret uden at der skete noget som helst. Til sidst
måtte jeg slukke for motoren for ikke at ramme bådene på den anden side. Der
er nok et par clauser der har stået og more sig over "nybegynderen"

Tak for tippet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-09-05 23:32

> [...]

Der
> er nok et par clauser der har stået og more sig over "nybegynderen"

Jeg tvivler på, at nogen morer sig over nybegyndere, men der er nok mange
som trækker på skulderen af folk, som kaster sig ud i ting, de
tilsyneladende ikke har styr på!

Claus

Fra : Lasse

Dato : 12-09-05 19:16

.....Ja man skulle jo nødigt opleve noget nyt i sit liv...

- Har du i øvrigt nogensinde prøvet at skrive et indlæg der på een og samme
tid var klogt og venligt? Prøv noget nyt - Også selvom du ikke ved hvordan
man gør...

Lasse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-09-05 09:23

"Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> skrev

> [...]
samme
> tid var klogt og venligt? Prøv noget nyt - Også selvom du ikke ved hvordan

Hvis du har problemer med min indlæg, så lad være med at læse dem!

Hvem tvinger dig til det?

Iøvrig bør du nok ikke begynde at kommentere andres indlæg, når du
tilsyneladende ikke selv kan finde ud af at efterleve reglerne på usenettet!
Sæt dig gerne ind i, hvordan man citerer korrekt.

Claus

FUT dk.admin.netikette

Fra : Steen Elm

Dato : 13-09-05 19:45

> [...]
at
> man kan have fuldstændig kontrol over selv den mest ugidelige kølbåd!

Jeg prøvede det med påhægsmotoren idag og det virkede fint. Jeg tog en lille
tur fra Råå til Espergærde og jeg må sige at det virkelig hjalp at dreje på
motoren istedet.
Tak for det.

Steen

Fra : Torben Bach

Dato : 13-09-05 22:01

"Steen Elm" <post@steenelm.com> wrote in message

> [...]
> lille
> tur fra Råå til Espergærde og jeg må sige at det virkelig hjalp at dreje

Jeg har selv en langkølet båd og har tidligere haft påhængsmotor på den. Nu
har jeg en indenbords motor og i den forbindelse kræver det en del øvelse at
håndtere båden i forhold til tidligere.

Bare lige et lille råd mere.
Lad være med at standse motoren, når du skal ind imellem pælene - vær klar
til at sætte påhængsmotoren i bak og at give tilpas gas til at stoppe båden.
Det er langt lettere end at hænge ud over siden på båden og klamre sig til
en pæl for at undgå at hamre ind mod bådebroen
Har selv prøvet det, inden jeg fandt ud af, at det *ikke* er smart at
standse motoren for tidligt.

Mvh
Torben

Fra : MAXI-87

Dato : 11-09-05 18:01

> [...]
> internet
> sider hvor man kan få ordentligt information som nybegynder ?
Hej
nu skriver du ikke om det er ved havnemanøvre eller altid, men
i tråden kan jeg gætte mig til det mest i havn.
Fortvivl ikke, jeg har haft flere "umulige" både - en fladbundet
kabinebåd driver/styrer lige der hen det passer den bedst
Jeg har haft en 11 tons kutter, den var ikke sjov i en lille havn, uha
hvor jeg måtte sende tonsvis af vand rundt for at styre de første gange.
I år har vi haft den første "rigtige" sejlbåd - en Maxi 87, nøj for
noget gøjemøj at styre - men som jeg har lært - øvelse gør mester.
Så jeg gav ikke op, fandt hurtig ud af at den skulle have fuld skrue ud
fra pladsen de første 5 meter - så i frigear, og bruge farten til at styre
med, så
nu går det faktisk rigtig godt.
Så moralen er - ØVELSE - så kommer det, Fortvivl ikke nu, det kommer.
Fik en lille griner forleden dag, der var en som skulle bakke ud fra
pladsen, det
skulle se ud som det bare var noget manden havde gjort mange gange, men som
så ofte, så var det skruens omdrejnings retning der bestemte hvor båden
skulle hen.
Med roret drejet til styrbord, sejlede båden elegant til bagbord, og for
ikke at lave
ravage eller lave underlige havnemanøvre, bakkede manden hele vejen ud af
havnen
Så bare på med vanten, og lav nogle øvelser, så kommer det.
MVH
Hans Olsen

Fra : Steen Elm

Dato : 11-09-05 19:24

Tak for det, Hans

Jeg er ikke i tvivl om at man sagtens kan blive god til at styre en Midget
ud af havnen. Der er jo trods alt masser af begejstrede Midget ejere derude.
Det jeg synes der er forkert er at den så mange steder bliver betegnet som
en "god begynder båd". Det synes jeg er forkert.

Steen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-09-05 19:45

Ja, det har du muligvis ret i.

Jeg anbefaler altid nybegynder at vælge en båd der ikke er for let,
kortkølet og "dyb" (ej X79 fladbundet) i bunden. Enten med skrueaksel eller
påhængsmotor.

Jeg tror problemet er at folk elsker deres både og ikke er særligt objektive
når de skal anbefale netop *deres* model.

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-09-05 19:38

Ja, Steen, jeg er enig med "maxi87" og "Lasse".

Iøvrigt har jeg *altid* fundet at netop havne manøvre er det sværeste når
man kommer i en ny båd. At få "taget" på båden og kende dens opskud, manøvre
evne til den ene og anden side og fremad og bak er noget der tager lidt tid
at komme overens med. Så bare klø på og glæd dig over at en langkølet båd så
er lidt nemmere ude på åbent vand, da man ikke skal være over rorpinden "som
en høg" (hvilket er nødvendigt på de fladbundede og kortkølede modeller).

Tricket med at dreje motoren er (en af...) vejen frem. Det bruger jeg såmænd
også nogle gange på min kortkølede, hvis jeg skal rundt et besværligt sted
eller hvis vinden driller.

Bare for at illustrere hvor underfundigt emnet er, så kan jeg fx fortælle at
min båd styrer bedre baglæns en forlæns, når jeg går for motor med lav
hastighed. Måske det er mig "Maxi87" har set? Jeg kan sagtens finde på at
bakke ud af en havn og nyder at se folks forbløffede (og skeptiske)
ansigtsudtryk.

Du må ikke give op. Jeg svedte også meget i starten (det var faktisk en Maxi
87), men nu er der styr på det og sejladserne er som en gave fra himlen. Men
det ændrer aldrig det faktum, at det er i trange sommerhavne og anløb i
kuling der sætter ens evner på prøve.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-09-05 23:36

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Iøvrigt har jeg *altid* fundet at netop havne manøvre er det sværeste når
> man kommer i en ny båd. At få "taget" på båden og kende dens opskud,
manøvre

Derfor er det også vigtigt at blive dus med sin båd. Det første man gør, er
naturligvis at finde nogle små bøjer, så man kan ligge et par timer og
bakke/sejle rundt om dem i ottetaller og frem og tilbage, indtil man har
fornemmelse for skivet.

Den øvelse er *guld* værd!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-09-05 06:45

Enig.

Steen, lad din båd ligge i vandet 2 måneder endnu. I slutningen af oktober,
hvor bådene er ved at være taget op, så sejler du ud i havnen og lægger til
ved alle pladserne med samme endetal, fx 2 (12,22,32,43 osv). På den måde
får du en masse ind/ud; også på pladser der ikke lige er "yndlingspladser".

Det løser problemet. Sørg for at fortøje helt hver gang. Det er ikke altid
nemt, hvis der er lidt vind og kan gå "skævt" i fasen fra "stop" til du er
tøjret at tingen kan gå galt.

Det tager en week-end og så er den fikset.

Bjarke

Fra : Per Nordahl

Dato : 12-09-05 08:25

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:432515e2$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
du er
> tøjret at tingen kan gå galt.
>
> Det tager en week-end og så er den fikset.

Smart nok Bjarke
Så lærer man samtidig også at bedømme afstanden ml. pælene.
Man kunne også starte med dem hvor der er indhalerline (fra pæl til
kaj).
Dernæst kan man, med mindre det er faste agterfortøjninger; markere
tovværket med noget snor/takling. Således at man altid ved at
agtertrosserne er fastgjort på klampen i den rigtige længde,
selvfølgelig kun til sin egen plads

Har godt nok ingen erfaring med påhængsmotor, men kun med langkølede
både (indenbords motor). Det er altså ikke mere svært end man gør det
til.
Først og fremmest øvelse, tage det stille og roligt, sejl ind når man
har taget beslutningen og ikke begynde at bakke i alle mulige andre
retninger.
Ellers ud igen og start forfra. Som beskrevet i andet indlæg, ER
langkølet længere tid om at reagere. En af de største fejl er at folk
kører roret helt i borde, så roret nærmest er tværstillet. Og lige til
sidst bakker / drejer stort set alle bedre til din ene side frem for den
anden pgr.a. skruens omdrejningsretn. (Marker evntl. med touch el. lign
i den "gode" side.

Steen, der må da være nogen på havnen der vil være behjælpelig med at
lære fra sig, og sejl med dig på nogle øvelser.
Det er ingen skam at være begynder, det har vi vist alle prøvet.
En fordel ved langkølet er også, at når du uværgeligt på et el. andet
tidspunkt "kysser" bunden, så sker der så at sige aldrig noget -
hvorimod finnekøl m.m. er noget mere ømfindtlig.
Altså: øve, øve, øve.
Og så brug 3 aftener på radiocertifikat til vinter. (Jeg behøver vel
ikke nævne duelighedsbevis).

Mvh. Per Nordahl "THULFEN"

Fra : Per Nordahl

Dato : 12-09-05 08:51

"Per Nordahl" <nordahl_/)MASCOT28_/)@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> anden pgr.a. skruens omdrejningsretn. (Marker evntl. med touch el.

Øh, gik vist lidt stærkt - svarede ud fra Bjarke indlæg.
Det er de færeste der BAKKER ind på pæleplads her i DK.
Det jeg mente var at: Øvelse gør at man lærer båden at kende, ved div.
havnemanøvre - uanset hvor man ligger til. Prøv at ligge ind i mellem to
andre både, langskibs, hvor begge besætninger er om bord men af en el.
grund er travlt beskæftiget med alt muligt andet end lige netop hjælpe
dig (feriehavne).
De har "næsten" ikke opdaget at du fabrilsk leder efter
fortøjningsmulighed. Det sker iøvrigt heldigvis sjældent. men det
forekommer. Udlagte gummibåde på siden er fortrinlige fendere, det skal
man bare forklare besætningen, så sker der en hel masse - og du for
altid plads

Mvh. Per Nordahl "THULFEN"

Fra : Herman Persson

Dato : 12-09-05 13:54

"Per Nordahl" <nordahl_/)MASCOT28_/)@image.dk> skrev i en meddelelse

(Jeg behøver vel ikke nævne duelighedsbevis).

Nej

Steen har nemlig tidligere skrevet: 'Jeg har være på en uge sejlskole, men
har aldrig sejlet alene før.'

Hilsen Herman.

Fra : Per Nordahl

Dato : 12-09-05 16:05

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nej
>
> Steen har nemlig tidligere skrevet: 'Jeg har være på en uge sejlskole,

Nå ja Herman Persson, det var vist i indlægget d. 1/9-05.

Jeg kunne bare ikke udlede af det skrevne at Steen så også havde aflagt
prøve, både teoretisk + praktisk samt bestået prøven.
Ud fra Steen´s ? kan man vel konkludere at han stadigvæk er en del
usikker.
Kunne det skyldes at en uge´s sejlerskole er for lidt el. for hurtigt???

Det er jo godt at der bliver spurgt herinde, men det er vel på vandet
man får erfaringen med båden

Mvh. "THULFEN"

Fra : Herman Persson

Dato : 13-09-05 00:28

> [...]
>
> Jeg kunne bare ikke udlede af det skrevne at Steen så også havde aflagt
> prøve, både teoretisk + praktisk samt bestået prøven.

Nja...nu fremgår det af trådene, hvor Steen har bedt om hjælp til køb af
båd, den første sejltur (Århusturen og senest langkøl for begyndere,
at
han bor i Sverige. De danske regler på området er derfor ikke relevante.
Jeg har kigget lidt på de svenske, og umiddelbart forekommer de mig bedre.
Man kan starte med meget mindre end den danske duelighedsprøve og så bygge
på efter behov.

http://www.esmeralda.nu/Skepparkurs.htm

> Ud fra Steen´s ? kan man vel konkludere at han stadigvæk er en del
> usikker.
> Kunne det skyldes at en uge´s sejlerskole er for lidt el. for hurtigt???

Selvfølgelig er han usikker, for som begynder skal man da være usikker,
når
man skal manøvrere en nyindkøbt båd i havne. Jeg tror ikke, at nok så
mange
kurser kan fjerne usikkerheden, når man er helt alene om det i en ny båd.
For mit eget vedkommende har det da været en besværlig proces at lære en
ny
båd at kende under forskelige forhold. Det er så ligegyldigt, om det har
været planende motorbåd, deplacementbåd eller kølbåd. Selv med mange års
erfaring vil jeg fx afslå at føre en fremmed båd ind i en fremmed havn i
mørke. Hvis der ikke var andre muligheder, skulle jeg nok klare det - men
jeg ville være godt svedt bag efter.

> Det er jo godt at der bliver spurgt herinde, men det er vel på vandet
> man får erfaringen med båden

Helt enig, men med masser af vand omkring, er der jo grænser for, hvad man
kan lave af skader. Havnemanøvrer er og bliver det sværeste, for det er jo
præcisonssejlads i en grad, som ikke er nødvendig i rum sø. Selv med
masser
af 'tørtræning' ved bøjer, MOB-øvelser og lignnende er havnen det værste.

Et lille hjertesuk i al almindelighed: Der læses altså ind i mellem noget
hurtigt her, eksempelvis er der masser af råd til Steen vedrørende
havnemanøvrer, som han ikke kan bruge til ret meget. Han har jo
påhængsmotor
og ikke fast aksel.

Hilsen Herman.

Fra : Steen Elm

Dato : 13-09-05 19:58

Selvfølgelig lærer man ikke at blive god sejler på en uge, men man lærer de
grundlæggende ting omkring sejlads og hvordan en sejlbåd virker. Resten er
så øvelse,øvelse og øvelse.

Planen var at få lært både at kende og få prøvet at sejle inden jeg glemte
det hele igen, for derefter at bruge vinterpausen til navigationskursus og
vhf-kursus på Folkuniversitetet her i Helsingborg.
Jeg har allerede fundet en del forbedringer, som jeg skal bruge
vinterpausen. Bla. skal den renses grundigt nede under, for hurtig er den
ikke. Den er fyldt med bevoksning nedunder. EL systemet skal lige
opgraderes, vand systemet skal tilkobles ovs. ovs.

Steen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-09-05 14:34

> [...]

> sidst bakker / drejer stort set alle bedre til din ene side frem for den
> anden pgr.a. skruens omdrejningsretn. (Marker evntl. med touch el. lign

Og så er langt de fleste også bange for at give tilstrækkelig gas. Jeg har
set det 100vis af gange, at folk ikke tør give gas, når de skal manøvrere,
og det er altså svært at styre en båd, som ikke har omdrejninger nok på
propellen.

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 12-09-05 15:41

> [...]
> og det er altså svært at styre en båd, som ikke har omdrejninger nok på

Jep, det er også min erfaring.

Styrefart styrefart styrefart, viden om hvilken vej (styrbord/bagbord)
skruen skubber skivet ved hhv. frem og bak og så lige det med vinden.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-09-05 16:06

Men han sejler med U/B motor og så afhænger skruens "skubben" på skibet mere
af hvor motoren er monteret end hvad vej skruen drejer.

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 12-09-05 17:42

> [...]
> Men han sejler med U/B motor og så afhænger skruens "skubben" på skibet
> mere af hvor motoren er monteret end hvad vej skruen drejer.

Ja!

I øvrigt lavede jeg på min IF'er en lille stang, som gik fra roret til
påhængsmotorens håndtag. På den måde drejede motoren med rorets bevægelser
det gav et superdrej. Jeg har set andre lave det med snoretræk.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-09-05 18:09

Hmmm glimrende ide. Har du nogle billeder/skitser man kan blive inspireret
af ?

/Bjarke

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message
snip

Fra : ThomasB

Dato : 13-09-05 10:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse
> Hmmm glimrende ide. Har du nogle billeder/skitser man kan blive
> inspireret af ?

Nææ.. Jeg har ikke nogle billeder jeg kan vise, men jeg blev selv inspireret
af et vindror

Jeg monterede en "tap" på rorpinden - sådan en fra en autopilot - og så
kunne jeg klikke stangen af og på.

Fra : Per Nordahl

Dato : 12-09-05 16:10

> [...]
manøvrere,
> og det er altså svært at styre en båd, som ikke har omdrejninger nok

Det er klart,. man er nødt til at have noget styrefart.
Men stadigvæk, stille og roligt - og ikke "panik-gasse" for så går det
da først i fisk -:)
THULFEN

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 12-09-05 19:06

> Det er klart,. man er nødt til at have noget styrefart.
> Men stadigvæk, stille og roligt - og ikke "panik-gasse" for så går det
> da først i fisk -:)

Hvad hvis man har formeget styrefart, igen motor, vinden agten på tværs,
fok'en rullet ind, storsejlet halet blok mod blok og løjgangen over
center... puuha... 12knob ned forbi pælene
Det blev til 180gr vending og drive til broen
Jeg frygter den dag jeg mister overblikket og planter et skrog på hverside
at broen, alternativet er vel at "pæle" den ind.
Det er prøvet, da motorbåd/trailer-folket tit ligger på "min" side af broen.

Leon
Ps: Dagens tophastighed med uøvet gast og let-vejrstrim var 18,2kn

Ønsker jer alle Hobie-vejr og 20+kn
www.hobieco.com/linked_images/nissan_hobietiger.wmv (48.7knob i en Hobie
Tiger)

Fra : Per Nordahl

Dato : 12-09-05 20:19

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad hvis man har formeget styrefart, igen motor, vinden agten på
tværs,
> fok'en rullet ind, storsejlet halet blok mod blok og løjgangen over
> center... puuha... 12knob ned forbi pælene
Så har du ikke taget storén i tide, således at du udnytter dit opskud

> [...]
> Mvh
> Leon
> Ps: Dagens tophastighed med uøvet gast og let-vejrstrim var 18,2kn

Er selvfølgelig altid parat til at lære af andre, men der er altså en
anelse forskel på div. bådtyper.
Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, kan jeg også opnå de
hastigheder.
Alt hvad der skal til - er bare en større båd foran samt en kraftig
trosse.
Hvor svært kan det være -:)

Fra : Steen Elm

Dato : 13-09-05 20:05

> [...]
> og det er altså svært at styre en båd, som ikke har omdrejninger nok på

Der er vel ikke så underligt at man er lidt forsigtig de første gange man
prøver. Sådan en båd er dælme svær at stoppe hvis den først er kommet på
kollisionskurs. Jeg var idag meget tæt på en ret smuk træsejlbåd, med fik
slået bak og gav fuld skrue og så blev den stoppet, men jeg blev lidt hed om
ørene

Steen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-09-05 10:30

"Steen Elm" <post@steenelm.com> skrev

> [...]
> slået bak og gav fuld skrue og så blev den stoppet, men jeg blev lidt hed

Jeg mener nu folk som har haft båd i flere år.

Men det er da klart, at der er ingen nødbremse på en båd, hvorfor man også
skal være agtpågivende. Det gælder jo om, netop at tænke sig om, så man ikke
kommer i den slags situationer. At sejle og manøvrere en båd er som at
spille skak; man skal hele tiden kunne forudsige "modstanderens" træk.

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 12-09-05 16:04

> [...]
> lægger til ved alle pladserne med samme endetal, fx 2 (12,22,32,43 osv).
Hejsa
Nej - nej - helt forkert, det er nu du skal øve dig.
Find en ledig plads imellem havnens dyreste både, og du skal bare se, du
vil få alt den hjælp der overhovedet findes på de både
Føler du det er ved at gå helt galt - så sigt efter den billigste båd i
havnen

Nej - helt seriøst, så er det nemmere at øve sig imellem to både, da vinden
meget
nemt, og helt sikkert vil drille, MEN have rigelig med fender ude, og min 2
personer i stævnen til at holde fra.
MVH
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-09-05 08:03

> [...]
>har købt, en Magnifik Midget, blive
>anbefalet som en god begynder båd,
>hvilket jeg synes er fuldkommen tåbeligt,

Hej Steen,

Jeg håber du har haft en god sejltur hjem fra Åhus.
Du skal endelig ikke opgive sejlads fordi du ikke er mester i
bådhåndtering, det kommer med øvelse.
Husk på at båden befinder sig i noget flydende (vand) og derfor
ikke er at sammenlighe med kørsel på land med fast underlag.

Prøv at se på dette link:

http://www.friche.dk/junker22/knapper.htm

Her finder du ligestillede som interesserer sig for bådtypen.

Du behøves ikke at høre på "Århussejleren" han er ikke seriøs.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-09-05 14:45

"Harding E. Larsen (slet LT7KD)" <harding@LT7KDlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Du behøves ikke at høre på "Århussejleren" han er ikke seriøs.

Tre eksempler ud af mange, som viser hvor seriøs, du selv er....

Det er tankevækkende, at du tilsyneladende ikke kan holde dig fra
mudderet....

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 12-09-05 15:56

, som viser hvor seriøs, du selv er....

> Det er tankevækkende, at du tilsyneladende ikke kan holde dig fra
> mudderet....
ØV - nu gik det ellers lige så godt - gab - det bliver en lang vinter.
Hans

Fra : Per Nordahl

Dato : 12-09-05 16:23

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
> , som viser hvor seriøs, du selv er....

> ØV - nu gik det ellers lige så godt - gab - det bliver en lang vinter.
> Hans

ØH - blev båden ikke fragtet over land. Så kan man vel bare holde ind
til siden når vinden frisker
Per

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-09-05 21:03

Hvor er det dog synd for dig at jeg ikke vil lege med dig.

Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-09-05 06:33

"Harding E. Larsen (slet VDR1O)" <harding@VDR1Olarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11265555680.115502796107481@dtext.news.tele.dk...
> Hvor er det dog synd for dig at jeg ikke vil lege med dig.
>
> Harding

ØV.
Jeg kommer nok over det
(Det var nu ment med humor).

Per.

Fra : Niels & Astrid

Dato : 12-09-05 19:43

Klip

Hej steen. Din båd, Magnifiken, er det en ca. 20 fod lang båd , sort og
med alumast evt. beliggende i roskilde ved sejlklubbens bro ?. Hvis det er
tilfældet kender jeg den godt. og derom kan jeg sige : den er ligeud
magnifik, ja eminent til at sejle. det undrer mig at flere indslag ikke
før
har nævnt, at du da skal tage din sejlerskolelærer ud på en tur og få
ham/hende til at vise dig nogle fif for der da ikke nogen ben i at sejle
langkølet, det er skolebåde da vist også ( IF´ere ? ). Min erfaring:
Gaffelrigget kragejolle- Juniorbåd-Folkebåd og nu Arietta 31 , alle
langkølede med hver deres små særheder. mvh Niels f.

Fra : Steen Elm

Dato : 13-09-05 20:13

Hej Niels

Nej, jeg kender ikke nævnte båd. Min båd er 23 fod og hvid. Jeg tror såmænd
også det er en god båd, men jeg er bare i tvivl om denne type båd kan kaldes
en begynderbåd.

Steen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-09-05 10:35

"Steen Elm" <post@steenelm.com> skrev i

> [...]
såmænd
> også det er en god båd, men jeg er bare i tvivl om denne type båd kan

Hvad er en begynderbåd?

Problemet er, at langt de fleste både, som har propellen siddende bag roret
er vanskelige at styre, men det har som tidligere nævnt ikke ret meget med
kølens form at gøre.

En begynderbåd er i højeste grad også en båd, som er nem at sejle for sejl,
så der er mange faktorer, som spiller ind.

Claus

Fra : Jim

Dato : 13-09-05 09:52

Steen Elm wrote:
> [...]
> irriteret over disse useriøse sider. Er der noget der kender nogle internet
> sider hvor man kan få ordentligt information som nybegynder ?

Hej Steen

Jeg er sikker på at hvis en masse internet sider og mennesker siger at
en Magnifik Midget er en god begynderbåd, så er den det, jeg kender den
ikke.
Ja den vender ikke "på en tallerken" fordi den er langkølet, du kan
hjælpe til at vende den hurtigere ved at dreje motoren, men det bliver
ikke som at vende en Ylva selv om den sikkert bruger ca det samme plads
Du får med en langkølet sejlbåd nogle andre fordele som du ikke lægger
mærke til fordi du ikke har sejlet en masse i både med kort køl.
Den drejer ikke så godt, men omvendt så sejler den lige ud, når du er på
vandet, og slipper roret fordi du lige skal noget.

Du har ved, havne manøvre ikke problemer med at båden driver, hvis der
er side vind. Det er derfor nogle siger at man skal have mange
omdrejninger på motoren. Det er for at kunne styre de kortkølede både
sikkert ind i før de er drevet af hel... til pga afdrift for vinden.
Du behøver ikke en masse omdrejninger, for at styre din båd, det er jeg
sikker på. HUSK du skal kunne stoppe igen, og det kan være et problem
med en påhængsmotor.

--
/Jim

Fra : Steen Elm

Dato : 13-09-05 20:11

Tak Jim

Der var ikke motorer på de både jeg lærte at sejle i så derfor havde jeg
faktisk aldrig prøvet at bruge en U/B motor før, så jeg kendte ikke til
teknikken med at dreje den. Det prøvede jeg idag og der virkede perfekt.