Islam er den mest krigeriske religion
Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-05 03:50

I dagens Jyllandsposten kan man på:

læse en artikel om den danske sprogforsker Tina Magaard, PhD. Jeg
citerer:

==
På fire års-dagen for terrorangrebet på World Trade Center fremlægger
den danske sprogforsker Tina Magaard en analyse, der sætter
spørgsmålstegn ved islams forhold til terror, vold og hellig krig.

Islams tekster opfordrer i langt højere grad end andre religioners
grundtekster til terror og kamp, konkluderer Tina Magaard, der er
uddannet fra Sorbonne i Paris som ph.d. i tekstanalyse og interkulturel
kommunikation, og som i et treårigt forskningsprojekt har sammenlignet
10 religioners grundtekster.

»Teksterne i islam adskiller sig klart fra de øvrige religioners tekster
ved i højere grad at opfordre til vold og aggression over for anderledes
troende. Der findes også direkte opfordringer til terror. Det har længe
været et tabu i islam-forskningen, men det er et faktum, som man er nødt
til at forholde sig til,« siger Tina Magaard.

Desuden er der i Koranen hundredvis af opfordringer til kamp mod
anderledes troende.

»Hvis det er rigtigt, at mange muslimer opfatter Koranen som guds egne
ord, der ikke kan fortolkes eller omformuleres, har vi et problem. Det
er indiskutabelt, at teksterne opfordrer til vold og terror. Derfor må
det være legitimt at spørge muslimerne selv, hvordan de forholder sig
til teksten, hvis de tager den for pålydende,« siger Tina Magaard.
==

Som forventet er imamerne stærkt fortørnede - men vi kender vel også
alle taqiyah-begrebet.

FUT dk.politik {som naturligvis kan overrules, så nyhedsgruppe-specifik
debat kan foregå}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-09-05 09:02

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]
> ==
>
> Som forventet er imamerne stærkt fortørnede - men vi kender vel også

Det behøver man jo ikke bruge taqiyya for at forklare, muslimer har et stort
problem med at forklare, hvordan de krigeriske vers skal forstås, de vil
ikke gå med til, at de kun var gyldige mens Profeten levede, for hvorfor
skal vi så læse dem i al evighed, men alligevel forsøger man at bortforklare
versene. Indtil de sidste årtier, vidste muslimer jo ikke mere om og af
Koranen end hvad deres mullaer fortalte dem, men nu kan millioner af
muslimer selv læse Koranen på Internettet, og tager selv stilling til hvad
de skal tænke om versene om os vantro. Bin Laden har man ikke kunnet tage
afstand fra, fordi han jo forklarer sine synspunkter med ægte Koran-citater.

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-09-05 09:31

""Per Rønne"" >
> Islams tekster opfordrer i langt højere grad end andre religioners
> grundtekster til terror og kamp, konkluderer Tina Magaard...

Man maa saa forvente, at hun konkluderer, at kristendommen er den mest
fredelige religion, idet kristne ikke maa slaa ihjel men skal vende den
anden kind til, ligesom den erklærede kristne G W Bush gør

Aage

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-09-05 09:40

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message

> [...]
> fredelige religion, idet kristne ikke maa slaa ihjel men skal vende den
> anden kind til, ligesom den erklærede kristne G W Bush gør

Og hvad har det med teksterne at gøre?

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-09-05 09:59

"Knud Larsen"

> Og hvad har det med teksterne at gøre?

Det viser at tekster er et, politik er noget andet.

Aage

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-09-05 11:08

> "Knud Larsen"

> Det viser at tekster er et, politik er noget andet.

Det er jo klart, men desværre mener muslimer jo, at Koranen er Guds evige
ord til menneskeheden, og vi ser mennesker som handler derefter over alt i
verden.

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-09-05 11:52

"Knud Larsen" >
> [...]
> ord til menneskeheden, og vi ser mennesker som handler derefter over alt i

Hvis man tror at de vantro skal bekæmpes er det saa ikke rimeligt at man gør
det? Hvis man tror, at man ikke maa dræbe, er det saa rimeligt, at man gør
det?

Fra : morten sorensen

Dato : 11-09-05 11:59

Aage Andersen wrote:
> "Knud Larsen" >

> Hvis man tror at de vantro skal bekæmpes er det saa ikke rimeligt at man gør
> det?

Nej - ikke et civiliseret - og helst sekulært - samfund.

> Hvis man tror, at man ikke maa dræbe, er det saa rimeligt, at man gør
> det?

Naturligvis ikke.

------

Jeg tror pointen er at de fleste opfatter religiøse skrifter som et
tag-selv-bord af retningslinier, mens mange muslimer opfatter koranen,
m.m. som indiskutabelt.

Et af de mere fantastiske eksempler er professoren i Pakistan der fik en
dødsdom (ikke eksekveret) for blasfemi for at sige at Muhammed ikke blev
muslim før hans første åbenbaring.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-09-05 18:14

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> [...]
>
> Et af de mere fantastiske eksempler er professoren i Pakistan der fik en
> dødsdom (ikke eksekveret) for blasfemi for at sige at Muhammed ikke blev

Det var nu også et rystende udsagn, når vi nu ved at alle mennesker fødes
som muslimer, selv Adam var muslim ved fødslen, iflg islam, - og han vidste
allerede, at der skulle komme en stor hærfører og profet i Arabien nogle
tusind år senere. Gud har gjort alting flot.

Flere er jo forresten blevet anklaget i Pakistan for at sige noget forkert
om profetens skæg.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-05 12:10

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> I dagens Jyllandsposten kan man på:
>
> læse en artikel om den danske sprogforsker Tina Magaard, PhD. Jeg
> citerer:

Jeg er blevet gjort opmærksom på at jeg har glemt linket, som så kommer
her:

<http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3255368/>
--
Per Erik Rønne