iq-test: hvilken rute føljer en pakke kast~
Fra : Bjarne Laursen

Dato : 10-09-05 22:11

Hej.
Jeg har lige de 'rigtige' besvarelser for tv2 iq test.

En opgave går på hvilken rute en nødhjælpspakke udkastet fra et fly
følger. Jeg synes bestemt de sagde at pakke skulle følge en ret linie
skråt fremad.

Det mener jeg må være forkert. Pakken vil have flyets hastighed + den
hastighed den får ved accelerationen mod jorden.
Det giver en krum kurve der starter med at følge flyet og til sidst
går næsten lodret.

Er I ikke enige i det?

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 10-09-05 22:19

Bjarne Laursen <bl@pyramidedata.dk> wrote:

>Hej.
>Jeg har lige de 'rigtige' besvarelser for tv2 iq test.
Jeg har lige set dem mener jeg.

PS: Hvor har vi et tårn uden atmosfære? Med andre ord: Man kan ikke
vide hvilken kugle der kommer først ned.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 10-09-05 22:19

"Bjarne Laursen" <bl@pyramidedata.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige set dem mener jeg.
>>

> PS: Hvor har vi et tårn uden atmosfære? Med andre ord: Man kan ikke
> vide hvilken kugle der kommer først ned.
enig

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Kent Nielsen

Dato : 10-09-05 23:47

"Bjarne Laursen" <bl@pyramidedata.dk> wrote in message

> Jeg har lige set dem mener jeg.
>>

> PS: Hvor har vi et tårn uden atmosfære? Med andre ord: Man kan ikke
> vide hvilken kugle der kommer først ned.

Hvorfor vil du have et tårn uden atmosfære?

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-05 08:02

Kent Nielsen wrote:

> Hvorfor vil du have et tårn uden atmosfære?

Man ønsker vel at slippe for at regne på luftmodstand.

mvh
Peter

Fra : JH

Dato : 11-09-05 18:35

> PS: Hvor har vi et tårn uden atmosfære? Med andre ord: Man kan ikke
> vide hvilken kugle der kommer først ned.

Svarede selv D, da det faktisk heller ikke blev oplyst om de blev kastet
SAMTIDIGT...

JH

Fra : Mikkel Lund

Dato : 10-09-05 22:19

> [...]
> hastighed den får ved accelerationen mod jorden.
> Det giver en krum kurve der starter med at følge flyet og til sidst

Jo, lige det spørgsmål også den med menneskerne der kigger over det lille
hus og så en bestemt etage på et højhus, var helt ude i skoven. Ligesom de
konklusioner der blive draget i studiet til slut.

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 10-09-05 22:52

On Sat, 10 Sep 2005 23:18:42 +0200, "Mikkel Lund"
<mmlu03FJERN@control.auc.dk> wrote:

> Ligesom de konklusioner der blive draget i studiet til slut.

Ja et begreb som "konfidensintervaller" ville da have været på sin
plads. Er 107 signifikant forskelligt fra 105? Det kan jeg sgu ikke
afgøre uden at kende noget til fordelingerne.

Kasper

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-09-05 23:25

Kasper Heftholm Kristensen wrote:
> Ja et begreb som "konfidensintervaller" ville da have været på sin
> plads. Er 107 signifikant forskelligt fra 105? Det kan jeg sgu ikke
> afgøre uden at kende noget til fordelingerne.

Intelligenstest har normalt en standardafvigelse på 15 eller 16, selv om
der findes en meget god og populær test der tidligere havde 24 (nu er
den osse gået over til 15 eller 16).

Testen som TV2 brugte, udarbejdet (til lejligheden) af en Mercuri
Uval(sp?)-psykolog, kan dog godt vise sig at have en anden
standardafvigelse. TV2 siger at de vil offentliggøre standardafvigelsen
(eller i hvert fald en såkaldt "spreding", hvad det så end er) på deres
website når de kender den.

Umiddelbart vil jeg dog gerne sige, helt roligt, at forskelle på 2-3
points er fuldstændig ignorérbare.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-09-05 00:12

"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> skrev
> Jo, lige det spørgsmål også den med menneskerne der kigger over det lille
> hus og så en bestemt etage på et højhus, var helt ude i skoven.

Den var nu korrekt nok.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikkel Lund

Dato : 11-09-05 10:14

> "Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> skrev
>
> Den var nu korrekt nok.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Er der nogen der kan forklare det???

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 11-09-05 10:45

"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> wrote:

>"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

>Er der nogen der kan forklare det???

Personen kan se et højhus, men ind imellem ligger der et mindre hus.
Derfor kan personen kun se de øverste etager af højhuset.
Man tegner en linie fra personens øje til toppen af det lille hus og
fortsætter over på højhuset. Personen kan se de etager der ligger over
det sted hvor linien møder højhuset.

Hvis man har opgaven på papir og sidder med en blyant, så er det let
nok. Man bruger bare blyanten som linial.
På skærmen bliver det mere et spørgsmål om øjemål.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 11-09-05 12:51

> [...]
> nok. Man bruger bare blyanten som linial.
> På skærmen bliver det mere et spørgsmål om øjemål.

Okay, det var det jeg regende med, men syntes ikke svarmulighederne
passe(!), der er 1 til 4 etager som muligheder, men der er mange flere
vinduer på højhuset. Det er godt nok en fesen opgave.

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Tim Christensen

Dato : 12-09-05 14:02

Mikkel Lund wrote:

> Okay, det var det jeg regende med, men syntes ikke svarmulighederne
> passe(!), der er 1 til 4 etager som muligheder, men der er mange flere
> vinduer på højhuset. Det er godt nok en fesen opgave.

Ja og man kan se de øverste 3 etager - jeg kan ikke se dit problem.

Mvh

Tim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-09-05 14:09

"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Okay, det var det jeg regende med, men syntes ikke svarmulighederne
> passe(!), der er 1 til 4 etager som muligheder, men der er mange flere
> vinduer på højhuset. Det er godt nok en fesen opgave.

Du skulle kun fortælle hvor mange du kunne se fra der hvor du stod.

--
Per, Esbjerg

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-09-05 00:58

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Testen som TV2 brugte, udarbejdet (til lejligheden) af en Mercuri
> Uval(sp?)-psykolog, kan dog godt vise sig at have en anden
> standardafvigelse.

Sikkert 20. De siger "En såkaldt normal IQ ligger mellem 80 og 120"
<URL:http://test.tv2.dk/iq/>
Det lyder forholdsvis arbitrært hvis det ikke har noget med
spredningen at gøre.

/L 'husk, halvdelen af verdens befolkning er under gennemsnit!'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-05 01:03

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> /L 'husk, halvdelen af verdens befolkning er under gennemsnit!'

Hvis der ikke er tale om en normalfordeling, kan det godt være 90
% der er under gennemsnittet.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-09-05 02:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis der ikke er tale om en normalfordeling, kan det godt være 90
> % der er under gennemsnittet.

Intelligenskvotienter er per definition normalfordelt.

Men der er absolut ingen grund til at antage at TV2s resultater er det.
Man kan med stor rimelighed formode at mange fra venstresiden af
normalfordelingskurven har undladt at tage testen, mens mange fra
højresiden (især mænd) er strømmet til.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carsten Holck

Dato : 10-09-05 22:19

Bjarne Laursen said the following on 10-09-2005 23:11:
> [...]
> hastighed den får ved accelerationen mod jorden.
> Det giver en krum kurve der starter med at følge flyet og til sidst

Jo, pinligt....

/carsten

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-09-05 22:24

Bjarne Laursen wrote:

> En opgave går på hvilken rute en nødhjælpspakke udkastet fra et fly
> følger. Jeg synes bestemt de sagde at pakke skulle følge en ret linie
> skråt fremad.

Det undrede også mig.

> [...]
> hastighed den får ved accelerationen mod jorden.
> Det giver en krum kurve der starter med at følge flyet og til sidst

Skal pakken følge en ret linie, må hastigheden både lod- og vandret vel
være konstant. Vindmodstand og tyngdeacceleration... hva' med det?

--
Mvh. Lars

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-09-05 23:26

Lars Jørgensen wrote:
> Skal pakken følge en ret linie, må hastigheden både lod- og vandret vel
> være konstant. Vindmodstand og tyngdeacceleration... hva' med det?

Flyet flyver selvfølgelig i vakuum, og der er vakuum hele vejen ned til
Jordens overflade.

Man kan heraf konkludere at der må være tale om et raketfly, da jetfly
(og propelfly) ikke kan flyve i vakuum...

(Den med de to kugler synes jeg dog er i orden. Luftmodstanden *er*
næsten den samme).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-05 00:49

Peter Knutsen (usenet) skrev:

> Flyet flyver selvfølgelig i vakuum, og der er vakuum hele vejen ned til
> Jordens overflade.

Det ændrer desværre ikke på at tyngdeaccelerationen accelererer
pakken lodret nedad og derfor får banen til at blive en parabel.

> (Den med de to kugler synes jeg dog er i orden. Luftmodstanden *er*
> næsten den samme).

Den er *helt* den samme hvis de har samme størrelse - men
luftmodstanden påvirker en tung kugle mindre end en let.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-09-05 02:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det ændrer desværre ikke på at tyngdeaccelerationen accelererer
> pakken lodret nedad og derfor får banen til at blive en parabel.

I det hele taget kan den tegning, som TV2 brugte, vel ikke undgå at
skabe forvirring. De burde have vist en animation, af flyet samt pakken
i bevægelse. Eller rettere fire animationer: én for hver svarmulighed.

> Den er *helt* den samme hvis de har samme størrelse - men
> luftmodstanden påvirker en tung kugle mindre end en let.

Ja. Påvirkningsforskellen er bare meget lille.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-05 01:18

Peter Knutsen (usenet) skrev:

> Ja. Påvirkningsforskellen er bare meget lille.

Ja, og derfor er det umuligt at gætte på hvilket svarniveau
spørgeren forventer - og scorer efter.

--
Bertel

Fra : Brian Lund

Dato : 11-09-05 14:40

> Det ændrer desværre ikke på at tyngdeaccelerationen accelererer
> pakken lodret nedad og derfor får banen til at blive en parabel.

Uanset om der skal regnes med luftmodstand eller ej, må svaret have været A
(parabelbuen fremad)!

Hvis der ikke er luftmodstand vil den blive ved med at øge farten nedad!
Hvis der ER luftmodstand, vil den opnå en konstant fart nedad, men til
gengæld vil dens bevægelse fremad også blive bremset!

Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-05 01:52

Brian Lund skrev:

> Uanset om der skal regnes med luftmodstand eller ej, må svaret have været A
> (parabelbuen fremad)!

Hvis jeg forstår dig ret, er det forkert. Parabelbuen skal vende
åbningen nedad, og den bliver trukket lidt skæv hvis
luftmodstanden skal regnes med.

> Hvis der ikke er luftmodstand vil den blive ved med at øge farten nedad!
> Hvis der ER luftmodstand, vil den opnå en konstant fart nedad, men til
> gengæld vil dens bevægelse fremad også blive bremset!

Korrekt.

--
Bertel

Fra : Brian Lund

Dato : 12-09-05 14:16

> Hvis jeg forstår dig ret, er det forkert. Parabelbuen skal vende
> åbningen nedad, og den bliver trukket lidt skæv hvis
> luftmodstanden skal regnes med.

Ja, men det er tættere på en parabelbue end en lige skrå linie ned :)

Brian

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-09-05 17:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det ændrer desværre ikke på at tyngdeaccelerationen accelererer
> pakken lodret nedad og derfor får banen til at blive en parabel.

Jeg forstår altså ikke, hvordan en Boeing 747, som den der var
tegnet i opgavens grafik, overhovedet kan *flyve* - *i vakuum*
- i få hundrede meters højde; og så endda kaste pakker ned på
jorden - *i vakuum*.

Sådan formulerer man altså ikke opgaver til en IQ-test.

--
'rluf :·) *om-igen*!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-05 17:52

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> jorden - *i vakuum*.
> Sådan formulerer man altså ikke opgaver til en IQ-test.

Og slet ikke når man ikke nævner det i opgaven.
Uoplyste forudsætninger følger naturlovene. punktum slut finale.

Ivar Madsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-09-05 18:57

Ivar Madsen skrev:

> Og slet ikke når man ikke nævner det i opgaven.
> Uoplyste forudsætninger følger naturlovene. punktum slut
> finale.

Yes!
Og den anden opgave med en grafik, som forestiller en
/skæv/ udgave af RCA-building i New York (Ja, jeg kender
skam mine skyskrabere; har selv stået på toppen af WTC
South og Empire State Building i 1987). Når man nævner
to størrelser af kugler, som skal falde til jorden, så er
"default" altså at *naturlovene* gælder. Det vil sige at
den store kugle rammer jorden først.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-09-05 08:58

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev

> Og den anden opgave med en grafik, som forestiller en
> /skæv/ udgave af RCA-building i New York

Og du tænkte ikke på de skæve tårn i Pisa ?

> (Ja, jeg kender
> skam mine skyskrabere; har selv stået på toppen af WTC

Jeg gættere på at det er mere end 4 år siden?

> Når man nævner
> to størrelser af kugler, som skal falde til jorden, så er
> "default" altså at *naturlovene* gælder. Det vil sige at
> den store kugle rammer jorden først.

Når man ser det skæve tårn i Pisa, forveneter man at Newtons eksperiment
skal gentages.

Altså, de lander samtidigt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-09-05 09:13

Uffe Ravn wrote:>

> Når man ser det skæve tårn i Pisa, forveneter man at Newtons eksperiment
> skal gentages.

Newtons?

--
Guatemala travel, Spanish studies, volunteering:
http://lakjer.dk/mikkel/spanish.shtml

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-09-05 09:35

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev

> Newtons?

Var det ikke Newton der kastede 2 blykugler ud fra det skæve tårn i Pisa?

Jeg skal indrømme jeg ikke er så god til navne.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-09-05 09:42

Uffe Ravn wrote:
> "Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev

> Var det ikke Newton der kastede 2 blykugler ud fra det skæve tårn i Pisa?
>
> Jeg skal indrømme jeg ikke er så god til navne.
>
> Mvh. Uffe Ravn

Galileo. Newton var englænder, og det skæve tårn af pizza ligger i
Italien

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-09-05 09:54

Uffe Ravn skrev:

> Og du tænkte ikke på de skæve tårn i Pisa ?

Jo.

> Jeg gættere på at det er mere end 4 år siden?

Ja, som jeg skrev var det i 1987

P.s. I mine unge dage (i 1960-erne) morede jeg mig med
at stå i Ribe Domkirkes store Borgertårn (ca. 40 m højt),
og hænge ud over gelænderet og slippe nogle småmønter
(to- og femører). De fløj som efterårsblade i vinden, og det
varede meget længe inden de nåede helt ned. Desværre gik
jeg ikke med jernkugler (af forskellig vægt) i lommen dengang.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-09-05 01:29

> [...]

> varede meget længe inden de nåede helt ned. Desværre gik
> jeg ikke med jernkugler (af forskellig vægt) i lommen dengang.

Sjovt, jeg har gjort nøagtigt det samme, blot med 10 og 5 ører.

Flot udsigt i øvrigt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-09-05 10:07

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> writes:

> Når man ser det skæve tårn i Pisa, forveneter man at Newtons eksperiment
> skal gentages.

Var det ikke Gallileo Gallilei?

> Altså, de lander samtidigt.

Ja, det svarede jeg også, men primært fordi jeg gættede på, at det var
det svar, de gerne ville have, fremfor at det var det entydigt eneste
svar.

Torben

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-09-05 10:23

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Ja, det svarede jeg også, men primært fordi jeg gættede på, at det var
> det svar, de gerne ville have, fremfor at det var det entydigt eneste
> svar.

Samme her. Men hvad det spørgsmål har med intelligens at gøre, er jeg
åbenbart ikke intelligent nok til at regne ud.

Mikkel

Fra : René Løweneck

Dato : 12-09-05 06:07

Hej Lars !

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Skal pakken følge en ret linie, må hastigheden både lod- og vandret vel
> være konstant. Vindmodstand og tyngdeacceleration... hva' med det?

Pakken blev selvfølgelig smidt ud fra en Harrier, der lavede en "Hover"
))

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-09-05 09:38

Scripsit Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk>

> Newtons?

Legenden siger at _Galilei_ (ikke Newton) udførte eksperimenter med at
lade forskellige legemer falde fra det Skæve Tårn. I hans egne
skrifter står der dog kun noget om at lade kugler rulle på
skrå underlag.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-05 10:24

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> [...]
> lade forskellige legemer falde fra det Skæve Tårn. I hans egne
> skrifter står der dog kun noget om at lade kugler rulle på

Og SÅ skråt er det skæve tårn heller ikke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-09-05 01:27

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev

> Og SÅ skråt er det skæve tårn heller ikke.

Han kunne jo faktisk have ladet kuglerne rulle ned af den udvendige skrå
flade at tårnet.

Mvh. Uffe RAvn

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-09-05 18:40

> [...]

> lade forskellige legemer falde fra det Skæve Tårn. I hans egne
> skrifter står der dog kun noget om at lade kugler rulle på

Jamen, jeg har jo selv læst i "Fedtmule Galilei" at ....

/L

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 10-09-05 22:38

Bjarne Laursen wrote:
> Jeg har lige de 'rigtige' besvarelser for tv2 iq test.

Apropos - ved en af talrækkeopgaverne blev der råbt
får publikum, at der var to løsninger. Er der er en,
der kan huske talrækken?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Carsten Holck

Dato : 10-09-05 22:39

Jens Axel Søgaard said the following on 10-09-2005 23:37:

> Apropos - ved en af talrækkeopgaverne blev der råbt
> får publikum, at der var to løsninger. Er der er en,
> der kan huske talrækken?

Det er noget IQ-test kategorisk benægter eksisterer, hvilket IMO siger
mere om IQ-testen end om klienten...

/carsten

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-09-05 23:28

Jens Axel Søgaard wrote:

> Apropos - ved en af talrækkeopgaverne blev der råbt
> får publikum, at der var to løsninger. Er der er en,

Ja. Det burde værterne have reageret på.

> der kan huske talrækken?

Jeg kan ikke, men testen er stadig tilgængelig på TV2s website, og vil
formodentlig være det i mange dage fremover. Så der skal nok være én
der, på et eller andet tidspunkt, får taget sig sammen til det.

Og så kan vi diskutere det herinde...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 10-09-05 23:03

On Sat, 10 Sep 2005 23:11:13 +0200, Bjarne Laursen
<bl@pyramidedata.dk> wrote:

> [...]
>hastighed den får ved accelerationen mod jorden.
>Det giver en krum kurve der starter med at følge flyet og til sidst

På den skala flyet og kurven blev vist på kunne man godt argumentere
for, at det var en ret linje hvis man glemmer luftmodstanden og
antager at flyet bevæger sig meget hurtigt. Men der er jo så en
indbyrdes modstrid mellem høj fart og lav luftmodstand med mindre
pakken er punktformig. Men set på en stor skala må kurven naturligvis
være en slags omvendt kastekurve.

Så jo, spørgsmålet var enten meget vagt stillet eller også var svaret
forkert (eller begge dele).

Kasper

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 10-09-05 23:18

Kasper Heftholm Kristensen <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>indbyrdes modstrid mellem høj fart og lav luftmodstand med mindre
>pakken er punktformig. Men set på en stor skala må kurven naturligvis
Ja, nu ved jo ikke hvad man mener med at kaste en pakke, men hvis den
blot slippes og får lov at falde frit, så vil den starte med at have
samme retning som flyet. Det er uanset luftmodstand.

Hvis man derimod skyder pakken mod jorden med en fart der er i samme
størrelsesorden som flyets fart, så vil tyngdeaccelerationen få mindre
betydning, især hvis afstanden er kort.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-09-05 23:27

Kasper Heftholm Kristensen <nospam@nospam.invalid> writes:

[Fly-udkast]

> Så jo, spørgsmålet var enten meget vagt stillet eller også var svaret
> forkert (eller begge dele).

En ting der manglede i spørgsmålet var hvorfra faldet skulle
observeres. Hvis det var inde fra flyet, så ville det give et andet
svar end hvis det ses udefra. Begge ville dog være parabler hvis
flyets hastighed er konstant.

Men jeg kunne heller ikke forstå den rette linje på nogen måde. En
ret linje (ud over rent lodret) kræver en vandret acceleration i
bevægelseretningen (når der jo er en lodret acceleration).

Man kunne argumentere for at den lodrette hastighed flader ud ved
"terminal velocity" efter et stykke tid (der er sikker faldskærm på),
.... men så tager vi jo højde for luftmodstand, og så skal vi nok også
regne med at den vandrette hastighed er tæt på nul på det tidspunkt

/L

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-09-05 12:10

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Kasper Heftholm Kristensen <nospam@nospam.invalid> writes:
-snip-
-snip-
> Men jeg kunne heller ikke forstå den rette linje på nogen måde. En
> ret linje (ud over rent lodret) kræver en vandret acceleration i
> bevægelseretningen (når der jo er en lodret acceleration).

Man kan vist sige at når noget kastes ud fra et fly (jeg har ikke set
TV-programmet) så har det flyets begyndelseshastighed i x-retningen og
til tiden t_0, en y-hastighed på 0:

vektor v(t) = (x_prik, y_prik) = (V_fly, 0)

Acceleration til tiden t: vektor a(t) = (V_fly_prik, -9,82 m/s^2) = (0,
-9,82 m/s^2), idet v_fly er konstant (set "indefra" flyets synspunkt).

Nu kigger vi "udefra" flyets synspunkt:

v(t) = ∫a(t)dt = (V_fly, -9,82m/s^2 * t + k_1) =>

x(t) = ∫v(t)dt = (t*V_fly, -4,91 m/s^2 * t^2 + k_2)

SÃ¥dan ca. frit fra hukommelsen... Det er lang tid siden jeg havde
"dynamik". Ret lige hvis det er forkert, hvis jeg har glemt noget?

Hvis nogen gider at plotte det og poste det i dk.binaer eller lignende?
HÃ¥ber ikke jeg har overset noget.

> Man kunne argumentere for at den lodrette hastighed flader ud ved
> "terminal velocity" efter et stykke tid (der er sikker faldskærm på),

Det er fuldstændigt korrekt. Jeg mener at luftmodstand (drag) kan
opgives som noget med: k*v^2 og skal man altså lægge til i ovenstående
udtryk således:

v(t) = ∫a(t)dt = (V_fly, -9,82m/s^2 * t + k_1 + k*v^2), fordi
tyngde-acc. og luftmodstand trækker hver sin retning.

På et tidspunkt vil man så opnå at v når en tophastighed og så bliver
accelerationen 0 => konstant hastg.

> ... men så tager vi jo højde for luftmodstand, og så skal vi nok også
> regne med at den vandrette hastighed er tæt på nul på det tidspunkt

Den bliver ihvertfald lynhurtigt 0.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-09-05 16:16

Martin Jørgensen wrote:
-snip-

Der indsneg sig vist en fejl, kom jeg i tanke om:

> Nu kigger vi "udefra" flyets synspunkt:
>
> v(t) = ∫a(t)dt = (V_fly, -9,82m/s^2 * t + k_1) =>
>
> x(t) = ∫v(t)dt = (t*V_fly, -4,91 m/s^2 * t^2 + k_2)

Sidste linje ændres til:

x(t) = ∫v(t)dt = (t*V_fly, -4,91 m/s^2 * t^2 +t*k_1 + k_2), altså en
2.gradsligning.

Plot på TI-lommeregner:

1) Indstil i mode til parametrisk plot
2) Lad os sige v=700 km/t og objektet kastes ud fra 10 km højde =>

x1(t) = t*700/3,6
y1(t) = -4,91 m/s^2 * t^2 + 10000

3) Indstil zoom (window), rod selv med det...

Voila! Det syntes jeg ser fantastisk rigtigt ud

Vi ser nu at objektet lander på x-aksen efter ca. 8,8 km fra
nedkastningsstedet...

Hvis man ser på det indefra flyets synspunkt og ikke regner med at
objektet bremses af luftmodstanden, så vil flyet og objektet hele tiden
have samme x-koordinat og flyet vil derfor hele tiden befinde sig
ovenover objektet (medmindre det ændrer retning).

SÃ¥ set fra flyet, vil man kun se at objektet falder lige (lodret) ned og
nedfaldstiden er 0=10000 - 4,91*t^2 => t = 45 sek, fra 10 km højde.

Jeg kan derfor ikke på nogen måder se hvordan det skulle blive en skrå
lige linje, som nogen vist snakkede om at løsningen var i tv-programmet?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-05 16:28

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg kan derfor ikke på nogen måder se hvordan det skulle blive en skrå
> lige linje, som nogen vist snakkede om at løsningen var i tv-programmet?

Jeg har skrevet til TV2 Danmark -> Tv2/Programafdelingen.

Emne : test.tv2.dk den med flyet og nødhjælps pakken

,----
| Kan i ikke godt forklart mig, og andre på usenet, dk.videnskab gruppen,
| hvorledes at nødhjælps pakken kan få overhale flyet?
| Det må nødvendigvis blive bræmset ned af luftmodstanden, og komme længer
| og længer bagud iforhold til flyet.
|
| Med venlig hilsen
|
| Ivar Madsen
`----

Nu får vi så og se, om de gider svare. Hvis jeg husker det på onsdag når jeg
kommer hjem fra arbejde, og de ikke har svaret, så ryger der er rykker
afsted,,,

Ivar Madsen

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 11-09-05 18:33

Du har galt fat i den del der - godt nok er jeg enig i parablen, men opgaven
handler om at angive hvilken bane pakken tager fra flyet, og derudfra må man
vel gå udfra at flyet har rykket sig fremad når pakken når nedslagspunktet.

Mvh Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-05 18:45

Thomas Smedebøl wrote:

> [...]
> opgaven handler om at angive hvilken bane pakken tager fra flyet, og
> derudfra må man vel gå udfra at flyet har rykket sig fremad når pakken når

Ja, flyet flytter sig fremad med samme hastighed, mens pakken bremses af
luftmodstanden, altså kan pakken ikke komme foran flyet.

Ivar Madsen

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 11-09-05 18:55

> Ja, flyet flytter sig fremad med samme hastighed, mens pakken bremses af
> luftmodstanden, altså kan pakken ikke komme foran flyet.

Nej - men du skal angive "hvilken bane pakken vil følge" - altså skal man
(efter min mening) forudsætte at flyet vil fortsætte fremad hvorfor
svarmulighed A ikke angiver at pakken vil komme foran flyet nogensinde, men
vil ramme længere fremme end flyet er på nedkastningstidspunktet.

Se iøvrigt
http://i2-images.tv2.dk/s/29/558729-da553e42cb1156b65f897eeb31bcef96.jpeg

Mvh Thomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-09-05 10:37

Thomas Smedebøl skrev:

[link til TV 2 om pakkenedkastningen]

<
http://i2-images.tv2.dk/s/29/558729-da553e42cb1156b65f897eeb31bcef96.jpeg

Sidespring:
Er der nogen der har et link til den opgave med de to kugler,
som slippes fra toppen af et højhus? - Jeg tror nok at det var
opgave nr. 55.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-09-05 17:34

On 11 sep 2005, =?UTF-8?B?TWFydGluIErDuHJnZW5zZW4=?= wrote in
dk.videnskab:

> Martin Jørgensen wrote:
> -snip-

En sidebemærkning:

Kan du ikke sætte din tordenfugl til ikke at sende i UTF-8? Det
ligner en kode slagmark

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-09-05 19:11

Palle Jensen wrote:
> [...]
> dk.videnskab:

> En sidebemærkning:
>
> Kan du ikke sætte din tordenfugl til ikke at sende i UTF-8? Det

Er der andre der har det problem med
news://43241050$0$94412$edfadb0f@dread15.news.tele.dk ?

Dvs. det du ser på i din news-reader ser ikke således ud?:

http://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/841af1a3317c4a83?hl=en

Jeg syntes ellers det så så godt ud med integral-tegn...

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-09-05 19:25

Martin Jørgensen skrev:

>Er der andre der har det problem med
>news://43241050$0$94412$edfadb0f@dread15.news.tele.dk ?

Den _newsserver_ kan jeg ikke hente grupper fra

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-05 19:40

Martin Jørgensen wrote:

> Er der andre der har det problem med
> news://43241050$0$94412$edfadb0f@dread15.news.tele.dk ?

Det kan min newsklient KNode ikke klare, google kan heller ikke, men
news:43241050$0$94412$edfadb0f@dread15.news.tele.dk går meget beder.

Nej, jeg har ikke problemmer med indlæg skrevet med utf-8, så længe bare den
rette header linje er tilstede.

> Dvs. det du ser på i din news-reader ser ikke således ud?:
> http://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/841af1a3317c4a83?hl=en

Ja, det ser ud sådan som det skal.
Hvis ikke det ser fornuftigt ud, så mangler du sikkert utf-8 tegnsættet.

Ivar Madsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-09-05 21:24

Ivar Madsen wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Nej, jeg har ikke problemmer med indlæg skrevet med utf-8, så længe bare den
> rette header linje er tilstede.

Det var den vel her, ikke?

> Ja, det ser ud sådan som det skal.
> Hvis ikke det ser fornuftigt ud, så mangler du sikkert utf-8 tegnsættet.

Jeg kan ikke se nogen problemer, hvis du skriver til mig... Det virker
fint her.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-05 01:54

Palle Jensen skrev:

> Kan du ikke sætte din tordenfugl til ikke at sende i UTF-8? Det
> ligner en kode slagmark

Hvordan skal vi nogensinde få indført en ny standard hvis den
ikke må bruges før *alle* har fået opgraderet/udskiftet deres
læseprogram?

--
Bertel
som sendte indlæg i ISO-8859-1 længe før det var 'tilladt'.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-09-05 20:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan skal vi nogensinde få indført en ny standard hvis den
> ikke må bruges før *alle* har fået opgraderet/udskiftet deres
> læseprogram?

Jeg tror egentligt også jeg vil fortsætte med at poste i UTF-8 og så kan
mindretallet med problemer selv bøvle med problemet og opgradere deres
newsreader... Årsag: Jeg har erkendt at det vist er et fåtal der har
problemer...

Det er skide-smart med de ekstra symboler i uft-8 og i en gruppe som
denne, øger det læsbarheden når man kan læse tingene med de rigtige
symboler istedet for besværlige wanna-be syntakser skrevet med ord.

Og man kan vist ikke lave integral-tegn i alm. tegnsæt (western 8???
eller hvad det nu hedder). Det samme med bløde/hårde d'er til
differentiation/differential-ligninger. Skide-smart med utf-8...

Fra : Tim Christensen

Dato : 12-09-05 14:08

Martin Jørgensen wrote:

> Man kan vist sige at når noget kastes ud fra et fly (jeg har ikke set
> TV-programmet) så har det flyets begyndelseshastighed i x-retningen og
> til tiden t_0, en y-hastighed på 0:

Hvis du vil se hvorledes opgaven så ud så se her:

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-09-05 20:44

Tim Christensen wrote:

> Hvis du vil se hvorledes opgaven så ud så se her:
>
> http://i2-images.tv2.dk/s/29/558729-da553e42cb1156b65f897eeb31bcef96.jpeg

Jo, tak... Det det der billede de viser, det kan jeg slet ikke få til at
passe oven i hovedet...

Enhver ved at når g = 9,82 m/s^2, så vil hastigheden lodret nedad
(y-aksen) vokse og vokse med tiden. Det er ligesom hvis man taber noget
ned fra 1 meters højde, så er faldhastigheden ved gulvet lavere end hvis
man kaster det ud fra 10 meters højde.

Alene fordi g = 9,82 m/s^2, så kan det ikke blive en ret linje på nogen
som helst måde (jo, uden tyngdekraft - dvs. så befinder vi os slet ikke
på jorden længere og så er det jo nærmere et rumskib de skulle tegne)...

Jeg glæder mig til at høre hvad tv2 skriver tilbage og om de erkender at
have lavet en brøler

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 12-09-05 21:33

Martin Jørgensen wrote:
> Enhver ved at når g = 9,82 m/s^2, så vil hastigheden lodret nedad
> (y-aksen) vokse og vokse med tiden.

Siden de har lavet fejl er det ikke noget enhver ved. ;)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-09-05 22:56

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> Siden de har lavet fejl er det ikke noget enhver ved. ;)

Det må være en praktikant de har sat til at lave opgaverne

Fra : Tim Christensen

Dato : 13-09-05 16:42

Martin Jørgensen wrote:

> Det må være en praktikant de har sat til at lave opgaverne

Så er TV2 svar på kritikken kommet, de nægter naturligvis at de har
lavat fejl.

http://test.tv2.dk/nyheder/article.php%3Fid=2855378.html

Mvh

Tim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 17:45

Tim Christensen skrev:

> Så er TV2 svar på kritikken kommet, de nægter naturligvis at de har
> lavat fejl.

Jeg foreslår at vi udnævner TV2 til den mest underholdende kanal
i år 2005. Jeg afventer med spænding deres næste initiativ.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-09-05 19:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg foreslår at vi udnævner TV2 til den mest underholdende kanal
> i år 2005. Jeg afventer med spænding deres næste initiativ.

Ja, LOL... Jeg er enig. Selvom jeg ikke så programmet, så er det
virkeligt en underholdende kanal som kan skabe opsigtsskabende offentlig
debat i flere dage ser det ud til... Og ham filosoffens forklaringer er
lige til dk.snak.vittigheder

Dem kunne jeg godt tænke mig at høre nogle flere af, sådan bare for
underholdningens skyld. ROTFLOL

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-09-05 18:02

Tim Christensen wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Så er TV2 svar på kritikken kommet, de nægter naturligvis at de har
> lavat fejl.
>
> http://test.tv2.dk/nyheder/article.php%3Fid=2855378.html

HAHA, rotflol. Hvem er ham gutten de skriver der er kommet med "det
rigtige svar"? Er ham John MacFarlane ham gutten her
http://philosophy.berkeley.edu/macfarlane/ ?

Han lyder ihvertfald ikke som en dansker. Men tænk engang... Professor i
filosofi. Han må have overvurderet sine egne evner

Men ok... Lad os da så for sjovs skyld tage hans svar for gode varer:
Nemlig at:

TV2 påstand 1) Der er altså tale om en tung genstand, som falder fra lav
højde og med lav udgangshastighed.

Svar 1a: Hvis genstanden er tung, må det betyde at vi bedre kan se bort
fra luftmodstand (friktion), hvilket gør beregningerne meget lettere...

Svar 1b: x(t) = ∫v(t)dt = (t*V_fly, -4,91 m/s2 * t2 +t*k_1 + k_2), som
tidligere.

Vi siger nu at flyet flyver i 10 meters højde og med 50 km/t, blot for
at se om TV2's (filosofi?)-ekspert får mere ret af den grund (vi kan
også godt lege at det er en helikopter for min skyld, hvis TV2 bliver
mere glade af den grund):

Plot på TI-lommeregner: Indstil først i mode til parametrisk plot og
derefter:

x1(t) = t*50/3,6 (altså: 50 km/t omregnet til SI-enheden m/s)
y1(t) = -4,91 m/s^2 * t^2 + 10 (altså: start v.10 m og fald derefter)

Hovsa... Der skete sørme det samme... Tyngdekraften forsvandt ikke...
Det var da mærkeligt at den ikke gjorde det selvom flyet fløj lavt og
langsomt. Kurven er stadigt ikke lige...

TV2 påstand 2)
Rent aerodynamisk er der en svag bevægelse fremad inden pakken begynder
sin nedtur - men den vil typisk være så kort, at kun beregninger på
computer kan vise det.

Svar 2: Haha. ROTFLOL... Helt til grin. Jeg vil tro at TV2/filosoffen
mener at luft-modstanden bremser pakken. Eller hvad tror i han mener med
ovenstående? Problemet med udsagnet er blot at på deres graf, bliver
pakken ikke bremset i x-retningen (farten er konst i x-retningen,
proportional m.tiden for en ret linje), så jeg forstår ikke TV2's svar.

TV2 påstand 3)
I praktiske termer begynder "nedturen" øjeblikkelig, men ikke lige ned.
pakken har en del af inertien fra flyets bevægelse i sig. Da
nødhjælpspakken ikke når at møde nogen stor mængde luftmodstand på sin
korte tur, vil kurven, som nødhjælpspakken følger, ligne en lige linie.

Med andre ord, er det rigtige svar B.

Svar 3: ROTFLOL! Og tyngdekraft er en by i Rusland som måske ifølge TV2
slet ikke når at fungere på så lav en højde som pakken kastes ud fra?

Men nu har jeg skrevet en forklaring og instruktion til TV2/programafd.
i hvordan de selv kan lave et plot af kurven med en TI-lommeregner og så
håber jeg de snart kommer med et bedre svar. Vi er vel allesammen
herinde enige om at TV2 tager fejl, såvidt jeg lige kunne se....

Fra : Tim Christensen

Dato : 13-09-05 18:37

Martin Jørgensen wrote:

> HAHA, rotflol. Hvem er ham gutten de skriver der er kommet med "det
> rigtige svar"? Er ham John MacFarlane ham gutten her
> http://philosophy.berkeley.edu/macfarlane/ ?

Nej det er ikke ham, den John Macfarlane som stod for TV2 testen er
chefpsykolog hos Mercuri Urval, Danmark og er dansker.

Resten af det du skriver er naturligvis helt korrekt.

Mvh

Tim

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-09-05 17:01

> Hvis du vil se hvorledes opgaven så ud så se her:
> http://i2-images.tv2.dk/s/29/558729-da553e42cb1156b65f897eeb31bcef96.jpeg

Hvis banen er tegnet i forhold til jorden, så er A mest korrekt, og hvis det
er tegnet i forhold til flyet, så er D umiddelbart mest korrekt. Hvis man
blot har en gymnasiel uddannelse eller tilsvarende, så vil man udmærket være
klar over at B er forkert. Den kan ikke passe, lige meget hvordan man ser på
opgaven.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas S

Dato : 13-09-05 20:38

On Tue, 13 Sep 2005 18:01:09 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

> [...]
>klar over at B er forkert. Den kan ikke passe, lige meget hvordan man ser på

Og hvis flyet ikke er i fart (kan ikke huske, om det decideret var
oplyst) er den rette linje nedad mest korrekt. Men B er virkelig svær
at forstå.

Thomas S

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-09-05 21:27

Thomas S wrote:
> On Tue, 13 Sep 2005 18:01:09 +0200, "Martin Sørensen"
> <mos@laxity.invalid> wrote:
-snip-

> Og hvis flyet ikke er i fart (kan ikke huske, om det decideret var
> oplyst) er den rette linje nedad mest korrekt. Men B er virkelig svær
> at forstå.

Ork, nej.

Har i endnu ikke indset at nødhjælpspakken naturligvis har indbyggede
brændstoftank og tilhørende raketmotorer der kan dreje den i alle
retninger og som sikrer en lineær nedadgående bevægelse?

Så i starten bliver den skudt ud af en stor kanon med afgangshastigheden
v_1 og derefter bremser den mere og mere op med raketterne, indtil
jorden rammes (for at få konstant hastighed kompenseres nemlig, dvs.
accelerationen = 0 m/s^2)...

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-09-05 01:02

Bjarne Laursen <bl@pyramidedata.dk> writes:

> Hvis man derimod skyder pakken mod jorden med en fart der er i samme
> størrelsesorden som flyets fart, så vil tyngdeaccelerationen få mindre
> betydning, især hvis afstanden er kort.

Ja, tyngdeaccelerationens påvirkning afhænger jo kun af hvor længe den
får lov til at virke, så man kan lave mange forskellige opstillinger
hvor det er kort tid.

Men(!) når man stiller sådan et spørgsmål, hvor så mange ting er
uspecificerede, i en sammenhæng hvor spørgsmål generelt handlede om
fysiske naturlove, så synes jeg (naturligvis) at svaret skal være
en almindelig kaste-parabel (for det svarede jeg :). Der var jo
generelt ikke nogen trick-spørgsmål.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-05 20:41

Ivar Madsen skrev:

> Hvis nu alle skiftede til UTF, så var det meget letter at lave
> hjemmesider med f.eks. de danske bogstaver æøå,

Det er da ikke noget problem i dag. Man kan lave websider i såvel
latin 1 (iso-8859-1) som utf-8 - begge dele er glimrende
understøttet af alle gængse browsere.

> eller de mere eksotiske tegn japansk, kinisiske tegn,

Så vidt jeg ved er det heller ikke noget problem i dag (men jeg har
dog aldrig lavet sider på japansk eller kinesisk).

> Dem der har æø eller å i deres domæne, de kunne også bruge det
> i mail. Vi kunne alle også bruge tegn der ikke lige passer med
> det armikanske i delen af mail adr før @'et.

Jo - det kunne vi godt, men det er ikke sikkert at det er en god
ide. Hvis en udlænding (eller en dansker på rejse i udlandet) skal
skrive til "æblegården@økologi.invalid", er det ikke så let hvis æ,
ø og å ikke findes på det tastatur der bliver brugt. Man kan
selvfølgelig klikke på et link - hvis et sådant kan findes - og man
kan bruge en talkode til at frembringe tegnet, men det er ikke
noget man skal forvente at hvem som helst vil kunne klare.

Det kan være udmærket med en adresse med special-tegn, men jeg
ville ikke benytte en sådan adresse uden at have et alias der kan
skrives alene med ascii-tegn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-09-05 22:14

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er da ikke noget problem i dag. Man kan lave websider i såvel
> latin 1 (iso-8859-1) som utf-8 - begge dele er glimrende
> understøttet af alle gængse browsere.

Jeg taler ikke om selve siden, men om URL'en.

> Så vidt jeg ved er det heller ikke noget problem i dag (men jeg har
> dog aldrig lavet sider på japansk eller kinesisk).

Jeg har da set sider på østaiske tegn, min browser viser dem ganske fint.
Men det var nu URL delen jeg havde i tankerne.

> [...]
> skrive til "æblegården@økologi.invalid", er det ikke så let hvis æ,
> ø og å ikke findes på det tastatur der bliver brugt.

Der findes nu ganske udmærket værktøjer, til at skrive med musen, et vindue
på skærmen viser et tastertur, så er det bare deri at vælge hvilket alfabet
der skal vises.

Ivar Madsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-05 22:57

Ivar Madsen skrev:

> Jeg taler ikke om selve siden, men om URL'en.

Ah - så forstår jeg bedre. Her skal man nok vente lidt endnu - i
første omgang indtil IE får implementeret IDN - og til der er
kommet en fornuftig løsning på phishingproblemet med IDN-navne.

> Der findes nu ganske udmærket værktøjer, til at skrive med
> musen, et vindue på skærmen viser et tastertur, så er det bare
> deri at vælge hvilket alfabet der skal vises.

a) Det er en hel del langsommere at skrive et tegn via mus og
tegnoversigt i forhold til bare at skrive det via tastaturet.

b) Mange brugere er ikke klar over at de kan bruge en tegnoversigt
(og nogle af dem der ved det, kan måske ikke lige finde den). Hvis
det er på en udenlandsk computer, hedder programmerne sikkert også
noget andet.

c) Det er forholdsvist let at finde tegn man kender i forvejen i en
tegnoversigt - men det er straks meget sværere at finde tegn fra et
fremmed tegnsæt (prøv fx at finde det russiske tegn zhe).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-09-05 05:19

> Ah - så forstår jeg bedre. Her skal man nok vente lidt endnu - i
> første omgang indtil IE får implementeret IDN - og til der er
> kommet en fornuftig løsning på phishingproblemet med IDN-navne.

Løsningen udenom IDN er UTF.
Løsningen udenom phishing er UTF.

> a) Det er en hel del langsommere at skrive et tegn via mus og
> tegnoversigt i forhold til bare at skrive det via tastaturet.

Ja, men et enkelt hist og et enkelt pist, det går nok.
Dem der har jævnligt brug for at kunne skrive f.eks. de danske bogstaver i
udlandet, det kan også let lave så de har flere tasterturudlæg de kan
skifte mellem.

> [...]
> (og nogle af dem der ved det, kan måske ikke lige finde den). Hvis
> det er på en udenlandsk computer, hedder programmerne sikkert også

Mange bruger kan ikke findeudaf at udnytte deres computer til fulde. Mange
har regneark som OpenOffice's eller Excel m.fl. men de kender ikke mere end
måske 10% af deres funktioner, sådan er det med mange andre programmer
også.

> c) Det er forholdsvist let at finde tegn man kender i forvejen i en
> tegnoversigt - men det er straks meget sværere at finde tegn fra et
> fremmed tegnsæt (prøv fx at finde det russiske tegn zhe).

Og hvor ofte har du lige brug for at besøge et russisk site, skrevet på
russisk, med russisk domæne?
Altså når du ikke selv er russer.

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-09-05 05:49

> [...]

> tegnoversigt - men det er straks meget sværere at finde tegn fra et
> fremmed tegnsæt (prøv fx at finde det russiske tegn zhe).

Jeg kommer lige til at tænke på engang jeg var i Tyskland, og havde behov
for at besøge en internetcafe, det tog mig lang tid at finde udaf at de har
byttet om på øhe y og z, i forhold til et dansk tastertur.

Det var først da en på usenet gjorde mig opmærksom på at jeg konsikvent
skrev z istædet for y, at jeg fandt udaf hvorfor jeg ikke kunne checke
mail,,, (behøves jeg at sige at et af bogstaverne i mit PW dengang var et y
eller z,,,)

Ivar Madsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-05 14:05

Ivar Madsen skrev:

> Løsningen udenom IDN er UTF.
> Løsningen udenom phishing er UTF.

Hvordan kan brugen af utf løse problemet med phishing via lignende
udvidede tegn?

På min skærm er det komplet umuligt at se forskel på ascii-tegnet p
og det kyrilliske lille r (utf 0440). Tilsvarende ligheder er der
mellem y og kyrillisk u (0443), c og kyrillisk s (0441) og mange
flere. Det kan udnyttes til phishing, fordi to adresser der ser
fuldstændig ens ud, kan føre til to forskellige domæner.

> Ja, men et enkelt hist og et enkelt pist, det går nok.

Tjo - hvis den person der skal skrive er en potentiel kunde, kan
det jo tænkes at han prøver hos konkurrenten i stedet.

> Mange bruger kan ikke findeudaf at udnytte deres computer til
> fulde.

Så derfor skal vi gøre det sværere at bruge computeren?

> Og hvor ofte har du lige brug for at besøge et russisk site,
> skrevet på russisk, med russisk domæne?
> Altså når du ikke selv er russer.

Hvis jeg var russer på rejse i udlandet, kunne det være ganske
ofte. Det er samme situation man kan komme i som dansker hvis man
rejser til udlandet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-05 14:07

Ivar Madsen skrev:

> [...]
> jeg ikke kunne checke mail,,, (behøves jeg at sige at et af
> bogstaverne i mit PW dengang var et y eller z,,,)

Af netop den grund holder jeg mig langt fra at benytte non-ascii-
tegn i adgangskoder - det kan blive pokkers svært at logge på hvis
man ikke kan få frembragt et æ.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-09-05 17:40

> Af netop den grund holder jeg mig langt fra at benytte non-ascii-
> tegn i adgangskoder - det kan blive pokkers svært at logge på hvis
> man ikke kan få frembragt et æ.

Der er da så ide mindeste et punkt hvor vi er enige

Ivar Madsen

Fra : Leif Neland

Dato : 11-09-05 08:12

Bjarne Laursen wrote:
> [...]
> hastighed den får ved accelerationen mod jorden.
> Det giver en krum kurve der starter med at følge flyet og til sidst

I morges manglede dette spørgsmål fra facitlisten.
I skrivende stund er hele facitlisten væk.
Mon der kommer en revideret udgave?

Leif

Fra : Brian Lund

Dato : 11-09-05 14:43

> I morges manglede dette spørgsmål fra facitlisten.
> I skrivende stund er hele facitlisten væk.
> Mon der kommer en revideret udgave?

Facitlisten er tilbage, men netop det spørgsmål mangler stadigt!

Brian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-09-05 16:19

Brian Lund wrote:

> Facitlisten er tilbage, men netop det spørgsmål mangler stadigt!

LOL... TV2 er helt til grin

Der er vel ikke nogen der blev vraget for at komme med den rigtige løsning?

Måske man skulle maile TV2 en løsning

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 11-09-05 18:34

Jeg forstår ikke I siger det svar mangler - jeg får det fint frem her...
Billede 60.

Mvh Thomas

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-09-05 16:00

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> writes:

> Facitlisten er tilbage, men netop det spørgsmål mangler stadigt!

Nej, det er spørgsmål 59, slide nummer 60. De holder fast på at
det er svar B, den skrå linjs.

/L

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 11-09-05 11:57

Bjarne Laursen <bl@pyramidedata.dk> writes:

> PS: Hvor har vi et tårn uden atmosfære? Med andre ord: Man kan ikke
> vide hvilken kugle der kommer først ned.

Det er en fjollet test.

1) Hvis man ikke har fulgt med i skolen men observeret hvordan
genstande opfører sig i dagligdagen, svare at den tunge kugle rammer
først.

2) Hvis man har lyttet efter i timen, men aldrig tænkt over hvad der blev
sagt, vil man svare at de to rammer på samme tid.

3) Hvis man har tænkt over hvad der blev sagt, vil man vide at
luftmodstanden skal indregnes for at få dagligdagen og fysikken til at
stemme, og at den tunge kugle så vil ramme først.

4) Hvis man har set den slags spørgsmål før, vil man vide at et højt
testresultatet kræver at man korrekt gætter forfatterens
forudsætninger. I dette tilfælde var forfatteren psykolog, og da det
hører til sjældenhederne at humanister aktivt tænker over fysiske
problemer, vil det "korrekte" resultat være at de rammer på samme tid.

I tilfælde 1, 3 og 4 udviser man en form for intelligens, i form af
evnen til at foretage observationer og uddrage konklusioner fra
disse.

I tilfælde 2 viser man blot at man har kendskab til et stykke trivia.

Man kan ikke ud fra svaret uddrage hvilken tankerække der ligger bag.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-05 01:18

Per Abrahamsen skrev:

> Det er en fjollet test.

.... og din gennemgang viser en af de faldgruber der er ved at
lave en test.

<kæphest>
Pisatestene havde f.eks. flere af den slags fejl.
</kæphest>

--
Bertel

Fra : Carl Drud

Dato : 11-09-05 19:23

Martin Jørgensen wrote:

> Er der andre der har det problem med
> news://43241050$0$94412$edfadb0f@dread15.news.tele.dk ?

Næ.

> Dvs. det du ser på i din news-reader ser ikke således ud?:

Xnews kan ikke klare utf-8 uden brug af hjælpeværktøjer.

http://groups.google.dk/group/de.comm.software.newsreader/msg/8c69642d24e304fc?hl=da&

"Xnews kann nicht mit utf-8. Auch die Dekodierung von 8859-1 ist
fehlerhaft."

Hjælpeværktøjer:

http://www.morver.de/

eller

http://www.lamaiziere.net/mp_pagen.html

Carl

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-09-05 21:23

Carl Drud wrote:

> Næ.

Godt

> Xnews kan ikke klare utf-8 uden brug af hjælpeværktøjer.

Hvor udpræget problem er det, at newsreadere ikke kan utf-8? Jeg troede
at det var indbygget i alle seriøse newsreadere?

Betyder det, at jeg fremover ikke skal lave integral-tegn med utf-8
eller at det bare er synd for dem som ikke kan læse utf-8?

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 11-09-05 20:04

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> writes:

> Når der intet står om størrelsen (så man kan regne på massefylden), man man
> nærmest intuitivt gå ud fra at der ikke skal regnes på luftmodstanden...
> Desuden står der jo heller ikke noget om det!

Man skal vist have løst rigtig mange fysikopgaver før det bliver en
"intuitiv" antagelse at et tårn er placeret på Månen.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 11-09-05 20:07

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> writes:

> 5) Hvis man ikke betragter den tegnede kuglestørrelse, tænker man at man
> ikke ved hvad massefylden og dermed størrelsen og dermed luftmodstanden af
> de 2 kugler er, svarer man D, da der ikke ligger komplet information
> (gæt hvad jeg svarede )

Så vidt jeg husker var formuleringen "det kan man ikke vide", og det
syntes jeg nu godt man kunne. Man skulle bare have nogen flere
oplysninger end vi var givet

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 12-09-05 15:46

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Hvordan skal vi nogensinde få indført en ny standard hvis den
> ikke må bruges før *alle* har fået opgraderet/udskiftet deres
> læseprogram?

Enig. UTF-8 er det nærmeste vi kommer på en anbefalet afløser for
ASCII i news. Xnews (som Palle bruger) er ikke velegnet til brug
udenfor den engelsktalende verden på grund af dens pinlige mangel på
support for andre tegnsæt. 40tude/Dialog som Bertel bruger er i
øvrigt pudsigt nok den newsreader som man normalt anbefaler Xnews
brugere at skifte til.

FUT: væk

Fra : Carl Drud

Dato : 12-09-05 17:19

Martin Jørgensen wrote:

> Hvor udpræget problem er det, at newsreadere ikke kan utf-8? Jeg troede
> at det var indbygget i alle seriøse newsreadere?

Nogen kalder utf-8 den fremtidige standard.

> Betyder det, at jeg fremover ikke skal lave integral-tegn med utf-8

Gerne for min skyld.

> eller at det bare er synd for dem som ikke kan læse utf-8?

Efter min mening ja.

Carl

Fra : Palle Jensen

Dato : 12-09-05 18:08

On 12 sep 2005, Carl Drud wrote in
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Efter min mening ja.

Ja hvis man dedikerer sit liv til at sætte mail/news proxier og
servere imellem klient og usenettet og hvad ved jeg så har man
sikkert den holdning.

Personligt synes jeg holdningen er ignorant og medfører blot at
usenettet bliver fyldt med alt muligt skrammel som kun en lille
procentdel kan læse fordi de tilfældigvis er eksperter i emnet.

Held og lykke

Må lave et UTF filter nu

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-09-05 18:42

Palle Jensen wrote:

> Ja hvis man dedikerer sit liv til at sætte mail/news proxier og
> servere imellem klient og usenettet og hvad ved jeg så har man
> sikkert den holdning.

Mange andre har den samme holdning.

> [...]
> Held og lykke

Hvis nu alle skiftede til UTF, så var det meget letter at lave hjemmesider
med f.eks. de danske bogstaver æøå, eller de mere eksotiske tegn japansk,
kinisiske tegn, og hvad der ellers er af tegn der ikke lige passer bare
noglenlunde med det Armikanske tegnsæt.

Hvorfor ikke bare installere UTF ?

Ivar Madsen

Fra : Palle Jensen

Dato : 12-09-05 19:26

On 12 sep 2005, Ivar Madsen wrote in
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Hvorfor ikke bare installere UTF ?

Fordi jeg ikke kan finde ud af det. De metoder der var beskrevet
krævede vist at man installerede noget software jeg ikke lige kunne
gennemskue, og det har jeg ikke lyst til...

Er det mega let er jeg selvfølgelig åben for inputs...

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-09-05 20:45

Palle Jensen wrote:

> [...]
> gennemskue, og det har jeg ikke lyst til...
> Er det mega let er jeg selvfølgelig åben for inputs...

Jeg ser i din header at du bruger Xnews, den findes vist til både Unix incl.
div afarter deraf, og windows.
Jeg så endvidere i et andet indlæg at den ikke har det så godt med UFT uden
at man installere et eller andet, som der blev henvist til, prøv at kik på
det, og så evt. spørg dig frem på unix, eller windows gruppen.

Eller skift til en newsklient som kan håndtere UTF,,,

Ivar Madsen

Fra : Palle Jensen

Dato : 12-09-05 21:13

On 12 sep 2005, Ivar Madsen wrote in
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Eller skift til en newsklient som kan håndtere UTF,,,

Hvorfor? Jeg ser ingen grund til dette. Men hvis I vil poste
integraltegn og andre specieltegn får i travlt med at oplære
usenettet. Sjovt som I fik vendt det til at JEG havde et problem

Hvor ikke tage skridtet og inføre HTML postings og binært i grupperne
også?

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Bruno Christensen

Dato : 13-09-05 19:50

On 12 Sep 2005 20:13:03 GMT, Palle Jensen wrote:

> Hvor ikke tage skridtet og inføre HTML postings og binært i grupperne
> også?

SÅ stopper vi

De "ikke-binære" NG bør holdes fri for både HTML og andet "binært "flaf"".

HTML er et "sidebeskrivelsessprog" til websider, at nogle mener at de
kan/skal skrive mails i den udformning er lidt forkert. (Efter min mening)

UTF er et "karaktersæt" der dækker internationalt, så hvis din newsreader
kan "det", så kan du læse news på alle sprog.

Hvis din newsreader ikke kan, så vil jeg anbefale at du skifter til en
newsreader som kan.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-09-05 19:58

On 13 sep 2005, Bruno Christensen wrote in
dk.edb.internet.software.mail+news:

> SÅ stopper vi

Vi starter først nu

> [...]
> newsreader kan "det", så kan du læse news på alle sprog.
>
> Hvis din newsreader ikke kan, så vil jeg anbefale at du skifter

Mit mailprogram ikke. Mit newsprogram kan ikke. Jeg føler sgu ikke
for det der UTF. Ikke så meget at jeg gider rode så med det som I
gør.

Men nævn mig et news program som begge understøtter skiftet. Må ikke
være MS, og skal ikke være i beta kun.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-09-05 21:19

Carl Drud wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Efter min mening ja.

Det syntes jeg nu også, efterhånden og det er altså ret smart med
utf-8... Med uft-8 kan jeg skrive indlæg som jeg ikke kunne normalt og
derudover er det mit klare indtryk at dem som ikke kan læse utf-8 er i
mindretal og derfor bør opgradere, hvilket er en så lille opgave at
enhver burde kunne klare det. Tidspunktet til opgradering kommer
alligevel før eller senere.

Her er lidt hjælp til dem som ikke bryder sig om utf-8: Installer
Thunderbird herfra:

http://www.mozilla.org/

Sværere kan det sgu' da ikke være.

Fra : Carl Drud

Dato : 12-09-05 18:48

Palle Jensen wrote:

> Ja hvis man dedikerer sit liv til at sætte mail/news proxier og
> servere imellem klient og usenettet og hvad ved jeg så har man
> sikkert den holdning.

Eller skift til en nyhedslæser der kan klare utf-8 istedet for en der
uden hjælpeværktøjder sender i windows-1252. At nogen så skriver
iso-8859-1 under Custom Headers ændrer ikke ved at det stadig er
windows-1252.

> Personligt synes jeg holdningen er ignorant og medfører blot at
> usenettet bliver fyldt med alt muligt skrammel som kun en lille
> procentdel kan læse fordi de tilfældigvis er eksperter i emnet.

Jeg er ikke ekspert i emnet, men bruger blot en nyhedslæser der kan
klare utf-8.

> Held og lykke

Tak.

> Må lave et UTF filter nu

Du må lave lige de filtre du har lyst til.

Carl

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 13-09-05 18:12

Tim Christensen <nospam@eson.dk> writes:

> Så er TV2 svar på kritikken kommet, de nægter naturligvis at de har
> lavat fejl.

Tjah, han vælger de forkerte forudsætninger for at få svar 55
(tårnprøven) til at passe. Hans svar på 59 (nødhjælpen) er rent ævl.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 13-09-05 18:39

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Svar 2: Haha. ROTFLOL... Helt til grin. Jeg vil tro at TV2/filosoffen
> mener at luft-modstanden bremser pakken.

Hvis luftmodstanden er tilsrækkelig stor i forhold til den
fremadrettede bevægelse, vil pakken ganske rigtig følge en
(tilnærmelsesvis) ret linie ... lodret ned. Desværre var det en af de
andre svarmuligheder.

Den eneste mulighed der får svaret til at være rigtigt er, som
tidligere nævnt, at nødhjælpspakkerne bliver skudt skråt ned/fremad fra
lav højde med en så voldsom hastighed at hverken luftmodstand eller
tyngdeacceleration når at få nogen væsentlig indvirkning.

Det kan for eksempel være tilfældet hvis TV2 med "jumbojet" mener
kamphelikopter og med "nødhjælp" mener maskingeværkugler. Det kan
være et nyt liberalistisk princip indenfor ulandsbistand, motiver
modtagerne til at blive selvhjulpne.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-09-05 20:01

Palle Jensen <palle.jensen.nospam@gmail.com> writes:

> Men nævn mig et news program som begge understøtter skiftet. Må ikke
> være MS, og skal ikke være i beta kun.

Jeg bruger Gnus sammen med GNU Emacs 21.4. Den kan godt finde ud af
UTF8. Jeg bruger den både til mail og news.

Du vil næppe bryde dig om Gnus, hvis du ikke allerede er glad for at
bruge Emacs i din hverdag.

--
Jacob - www.bunk.cc
Every solution breeds new problems.

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-09-05 17:31

On Tue, 13 Sep 2005 21:00:40 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg bruger Gnus sammen med GNU Emacs 21.4. Den kan godt finde ud af
> UTF8. Jeg bruger den både til mail og news.
>
> Du vil næppe bryde dig om Gnus, hvis du ikke allerede er glad for at
> bruge Emacs i din hverdag.

Jeg er ved at teste Dialog. Ser OK ud.

Må lige starte en ny tråd med alle de ting jeg ikke lige kan finde ud af

--
Palle