Konkurrence og ensomhed
Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-05 21:42

" Every man, as long as he does not violate the laws of
justice, is left perfectly free to pursue his own interest in his own way,
and to bring both his industry and capital into competition with those of
any other man, or order of men. Adam Smith

" Vi vil ophæve radiomonopolet og hermed indfrre fri konkurrence. Samtidig
vil vi indføre døgn-TV og radio, hvad angår alle tre nuværende programmer -
vel at mærke uden at det skal koste en krone mere. Vi vil i vid udstrækning
benytte os af genudsendelser. Samtidig vil vi afskaffe det skidne vand
radiorådet - og samtidig give plads for en minoritet som Erhardt Jakobsens
aktive lytterkomite. Den skal naturligvis til orde i æteren. Glistrup

Alene på en øde ø - hvad vil en mand savne?

Damers smigrende ord og bryster og hede elskovsgrotte bl.a.

Men allermest KONKURRENCENS UDFORDRINGER

Ensomhed er også sejt, når man har det godt med sig selv. De store
epokeskabende ideer er næsten altid undfanget i ensomhed

KONKURRENCE
" It is not best that we should all think alike; it is
difference of opinion which makes horse races.Mark Twain

"Hvis man bare ville være lykkelig, var det nemt at ordne. Men man vil være
lykkeligere end andre, og det er nasten altid svært, fordi vi tror andre er
lykkeligere end vi er. Montesquieu

Jeg gør oprør, altså er vi til. Albert Camus

Må Gud bevare mig i smult vand, i stormfuldt klarer jeg mig
selv. Spansk ordsprog

Ondskabsfuldhed er som et spil poker eller tennis; du spiller
ikke med nogen som er dig klart underlegen. Hilde Spiel

Rockne wanted nothing but "bad losers". Good losers get into
the habity of losing. George E. Allen

ENSOMHED

"Stig kun ned i ensomhed, måske kommer du - hvem hved - gennem ensomhedens
port ud til noget frit og stort, og det fælles - store fund - lå på
ensomhedens bund. Otto Gelsted.

" Ethvert mennesker, der har lidenskab, er noget
ensom. Det er kun savlehovederne, der altid går op i det selskabelige. Søren
Kierkegaard

" Man kan leve nok så tilbagetrukket, man bliver
dog, før man får set sig for, en skyldner eller en troende. Goethe

"Blev sorgens ord udvekslet mellem to mennesker, blev de kun til buldrene
lyd, der ødelagde den bitre trøst, der måske kan findes, når man søger
tilflugt i tavsheden. Vilhelm Moberg

Den, som ikke synes som ensomhed, vil ikke elske friheden. Arthur
Schopenhauer

Det er vanskeligt at affinde sig med tidens fejltagelser: stritter man imod
den, står man alene; lader man sig indfange af dem, så får man heller ikke
hverken ære eller glæde deraf. Goethe

Det, som knuger mig, er det min sjæl, der forsøger at komme ud i det fri,
eller verdens sjæl, der banker på mit hjerte for at blive indladt?
Tagore, Rabindranath, Indisk Nobelpristager i litteratur 1861-1941

The strongest man in the world, is he who stands most alone.
Henril Ibsen

Who knows what true loneliness is - not the conventional word, but the naked
terror? To the lonely themselves, it wears a mask. The most miserable
outcast hugs some memory or some illusion. Joseph
Conrad

" I ensomhed æder man sig selv op, i samvær ædes man op af andre" In
solitude the lonely man is eaten up by himself, in crowds by the many.
Nietzsche

Den, som ikke synes om ensomhed, vil ikke elske friheden. Arthur
Schopenhauer