Åbne links i celle
Fra : Henrik Sahl

Dato : 10-09-05 20:22

Jeg har lavet et design der ser nogenlunde sådanne her ud ->
http://www.nui.adsl.dk/test.html

Mit problem er dog at jeg ikke ved hvordan jeg får åbnet linkene op i det
grønne felt.

Kan det gøres med tabeller som jeg har brugt her eller skal man bruge noget
andet ?

Mvh
Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-05 21:24

Henrik Sahl skrev:

> Jeg har lavet et design der ser nogenlunde sådanne her ud ->
> http://www.nui.adsl.dk/test.html

> Mit problem er dog at jeg ikke ved hvordan jeg får åbnet linkene op i det
> grønne felt.

Der er tre muligheder: en dårlig og to gode.

Den dårlige er frames.

De første gode er SSI (Server Side Include) hvor man inkluderer
et indhold i et skelet. Når der klikkes på et link gendannes hele
siden, men blot med et nyt indhold. Det ser ud som om kun
indholdet skifter.

Den anden gode er næsten magen til. Der er det bare et
programmeringssprog (PHP, ASP eller lignende) der styrer
dannelsen af siderne.

> Kan det gøres med tabeller som jeg har brugt her eller skal man
> bruge noget andet ?

Tabeller gør hverken fra eller til i den forbindelse.

Xpostet til: dk.edb.internet.webdesign,dk.edb.internet.webdesign.html
--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-05 21:24

Henrik Sahl wrote:
> Jeg har lavet et design der ser nogenlunde sådanne her ud ->
> http://www.nui.adsl.dk/test.html
>
> Mit problem er dog at jeg ikke ved hvordan jeg får åbnet linkene op i
> det grønne felt.

Skal det gøres med ren html, skal du i det grønne felt lægge en iframe,
hvortil du adresserer alle links:

http://hjemmesideskolen.dk/html/frameset.asp#iframe

Men frames - og iframes - giver en hel masse problemer:

http://html-faq.dk/2009.asp

Derfor vil jeg anbefale dig at undersøge muligheden for at bruge eks. ssi:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-09-05 18:10

> http://html-faq.dk/2009.asp
>
> Derfor vil jeg anbefale dig at undersøge muligheden for at bruge eks. ssi:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Ser smart ud med ssi, men jeg har lige et par spørgsmål desangående:
Du skriver at "Alle de af dine sider, der skal have menufilen
inkluderet, skal have extension ændret til *.shtml", men senere at det
også kan være .asp-sider. Mit spørgsmål:
Kan siderne være .JSP, hvis jeg vil bruge ssi?
/Henrik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-09-05 22:25

Henrik Hartig wrote:

> Ser smart ud med ssi, men jeg har lige et par spørgsmål desangående:

> Kan siderne være .JSP, hvis jeg vil bruge ssi?

Det kan jeg ikke svare dig på. Jeg ved ikke rigtig hvad .jsp går ud på, så
jeg kan end ikke henvise dig til en gruppe, hvor de måske bedre ved det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-09-05 22:41

Erik Ginnerskov wrote:

> Det kan jeg ikke svare dig på. Jeg ved ikke rigtig hvad .jsp går ud på, så
> jeg kan end ikke henvise dig til en gruppe, hvor de måske bedre ved det.

ok, jeg prøver bare. Forskellen på asp og jsp er vist den at asp er
noget Microsoft-skrammel, medens jsp ikke er Microsoft. Idéen med asp og
jsp er - vistnok - den samme.
/henrik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-09-05 23:37

Henrik Hartig wrote:

> ok, jeg prøver bare. Forskellen på asp og jsp er vist den at asp er
> noget Microsoft-skrammel, medens jsp ikke er Microsoft. Idéen med asp
> og jsp er - vistnok - den samme.

Jeg får gerne en tilbagemelding.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Hartig

Dato : 12-09-05 14:03

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg får gerne en tilbagemelding.

Det får du

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-05 23:36

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]

SSI bliver i dette forum mest brugt som generel betegnelse for
serverbaseret inkludering. Det er en helt banal funktion i et
serverbaseret sprog, og findes derfor både i asp, php, asp.net og
(også i) jsp.

Hvis man ser på SSI-tutorialen på html.dk[1], skal man dog være
opmærksom på at det ikke er alle serversprog der benytter den.

Syntaksen for inkludering i jsp-sider kan ses her:
http://javaalmanac.com/egs/javax.servlet.jsp/include.jsp.html?l=new
(fundet via google - jeg har ikke erfaringer med jsp selv).

> Det kan jeg ikke svare dig på. Jeg ved ikke rigtig hvad .jsp
> går ud på,

JSP = JavaServer Pages Technology - et serverbaseret sprog til
websider - svarende til asp, php og asp.net.

Den officielle hjemmeside er <http://java.sun.com/products/jsp/>.

> så jeg kan end ikke henvise dig til en gruppe, hvor
> de måske bedre ved det.

Den rigtige gruppe vil være dk.edb.internet.webdesign.serverside -
hvor emner om serversidesprog der ikke har deres egen gruppe, hører
hjemme.

Noter:
======

[1] <http://html.dk/tutorials/ssi/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 12-09-05 21:07

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Den rigtige gruppe vil være dk.edb.internet.webdesign.serverside -
> hvor emner om serversidesprog der ikke har deres egen gruppe, hører
> hjemme.

Jeg har da ellers set flere spørgsmål om JSP i
dk.edb.programmering.java, hvor jeg nu også synes det hører til, da det
jo stort set bare er en omgang Java med mulighed for at skrive til en
browser.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-05 21:45

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Jeg har da ellers set flere spørgsmål om JSP i
> dk.edb.programmering.java, hvor jeg nu også synes det hører
> til, da det jo stort set bare er en omgang Java med mulighed
> for at skrive til en browser.

Det kan du have ret i - jeg tog bare udgangspunkt i at jsp er et
serversidesprog, men den nære tilknytning til java gør selvfølgelig
også javagruppen anvendelig.

En googling viser at begge grupper bliver brugt til jsp-spørgsmål,
men blandt de nyere indlæg om jsp er langt hovedparten i java-
gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen