Omdirigering af trafik
Fra : Jens Pedersen

Dato : 10-09-05 16:57

Hej Ng,

Findes der et stykke software (gerne gratis), der kan omdirigere tcp/ip
trafik for et bestemt program, således at det benytter en anden port?

På forhånd tak.

--
Jens Mølgaard Pedersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-09-05 17:37

"Jens Pedersen" <s042388fjern@student.dtu.dk> wrote:

>Findes der et stykke software (gerne gratis), der kan omdirigere tcp/ip
>trafik for et bestemt program, således at det benytter en anden port?

Alt kan for så vidt lade sig gøre

Men prøv lige at komme med en detaljeret beskrivelse af dit problem...

<mlr>

Fra : Jens Pedersen

Dato : 10-09-05 18:02

> Alt kan for så vidt lade sig gøre
>
> Men prøv lige at komme med en detaljeret beskrivelse af dit problem...

Jeg sidder på et netværk, hvor utroligt mange mennesker voldtager linjen med
diverse p2p-programmer. For at undgå frustrerende høj forsinkelse på alm.
internet-browsing, onlinespil osv. er der lavet et prioriteringssystem af
portene, så de fornuftige ting kommer i første række. Jeg sidder nu med et
onlinespil, der benytter en port, der falder i samme gruppe som
p2p-trafikken, hvorfor der er en forsinkelse på omkring 4 sekunder. Dette
vil jeg gerne have reduceret ved at route spillets trafik ind på en af de
porte, der har højere prioritet. Jeg går ud fra, det kan lade sig gøre, men
jeg ved bare ikke hvordan.

--
Jens Pedersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-09-05 18:30

> [...]

>porte, der har højere prioritet. Jeg går ud fra, det kan lade sig gøre, men

Her har du et problem. Prioriteringen af trafikken sker i en central
router/switch som du næppe kan pille ved.

Det er ikke et problem du selv kan løse. Som jeg ser det, har du to
muligheder:

* Kontakte den netværksansvarlige og bede ham sikre din trafik høj
prioritet.

* Kontakte spil-serveren i 'den anden ende' og få den til at anvende en
alternativ port.

<mlr>

Fra : Steen Suder

Dato : 11-09-05 19:03

Jens Pedersen wrote:

> [...]
> spillets trafik ind på en af de porte, der har højere prioritet. Jeg
> går ud fra, det kan lade sig gøre, men jeg ved bare ikke hvordan.

At forsøge at styre P2P på enkelte, statiske porte er idag ikke regnet
for at være sønderligt effektivt, da de fleste nyere P2P-programmer har
forskellige mekanismer til netop at undgå denne begrænsning.
Som oftest gør de det helt automatisk.

Skal du ramme problemet med P2P, kan man lave klassificering (altså
genkendelse) af trafikken og så styre den derfra.
Du kan også vælge at lave båndbreddefordeling således at folk kan gøre
hvad de vil, uden at det går udover naboen.

Mht. dit forslag om at redirigere trafik ud til en anden port... hvordan
vil du sikre at den trafik "rammer hvor den skal", når du vil sende den
til en anden port? Understøttes dette nummer i det aktuelle tilfælde?

Mit forslag dig er at du kontakter din netadm og beder ham lave en lidt
smartere styring af båndbredden.

* Jeg udvikler og sælger trafikstyringsløsninger kommercielt.

--
Steen Suder