CSS: Absolut positionering og centrering
Fra : René Poulsen

Dato : 10-09-05 15:38

Hey!

Jeg har, for at optimere en side til søgemaskiner, forsøgt at få
placeret indholdet af en side først i koden, selvom det i selve
layoutet er under f.eks. menuen.

Det virker også fint nok i Mozilla, Netscape og IE, men ikke i
Opera.

Jeg har lavet 2 stylesheets - et til IE og det andet til andre
browsere.

Problemet er så at Opera i forbindelse med et javascript bliver
opfattet som IE - og derfor får det forkerte stylesheet - og
dermed er indholdet ikke centreret...

Så mit spørgsmål er - er der andre måder at sørge for at mit
indhold står først i koden, er centreret og er placeret på samme
måde i layoutet som det er nu:
www.renepoulsen.dk/workingsolutions

stylesheets kan ses her:
www.renepoulsen.dk/workingsolutions/style1.css
www.renepoulsen.dk/workingsolutions/style1_ie.css

På forhånd tak!

// René

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : René Lønstrup

Dato : 10-09-05 17:02

René Poulsen wrote:
> [...]
>
> Så mit spørgsmål er - er der andre måder at sørge for at mit
> indhold står først i koden, er centreret og er placeret på samme

En måde at gøre det på er ved at bruge conditional comments:
http://www.quirksmode.org/css/condcom.html

Behold dit style1.css og link til det som normalt, og nøjes med at have
det der skal ændres for at IE viser siden korrekt i dit style1_ie.css
(alt hvad der er ens i de to er der ingen grund til at downloade 2
gange).

Altså noget i retning af:
<head>
<link rel="stylesheet" href="style1.css" type="text/css" />
<!--[if IE]>
<link rel="stylesheet" href="style1_ie.css" type="text/css" />
<![endif]-->
</head>

Det er kun IE 5.0+ til Windows der forstår conditional comments, alle
andre opfatter det bare som en almindelig html-kommentar og henter
derved ikke css-arket.
Ulempen er jo så at det ikke er understøttet af IE til Mac og først fra
version 5.0 til Windows. Men hvorvidt Mac-IE overhovedet har behov for
speciel styling, skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har adgang til en
æble-maskine.. Og IE4, - tjah, død og begravet for mit vedkommende ;)

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-05 21:18

René Poulsen wrote:

> [...]
> dermed er indholdet ikke centreret...
>
> Så mit spørgsmål er - er der andre måder at sørge for at mit

Det kan klares med kun et css-ark. Det kræver, at du lægger hele din side -
menu og indhold - ind i en stor fælles div, som du i css giver disse
definitioner:

#wrapper {
width: 750px; /* tilpas selv */
margin: auto;
position: relative;
}

Menuen giver du i css disse definitioner:

#menu {
position: absolute;
top: 0;
left: 0;
height: 30px; /* tilpas selv */
}

Endelig giver du indholdets egen div disse definitioner:

#indhold {
margin-top: 30px; /* samme værdi som menuens højde */
}

Så mangler du kun at nulstille margin og padding på html og body, så det
bliver ens i alle browsere:

html, body {
margin: 0;
padding: 0;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-09-05 20:12

In news:<4322efd1$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>
René Poulsen typed:
> [...]
>
> Så mit spørgsmål er - er der andre måder at sørge for at mit
> indhold står først i koden, er centreret og er placeret på samme

Giv os lige en god forklaring på at dit indhold skal være øverst i
koden, mens menuen skal stå i bunden.

Men inden du fortæller os hvor vigtigt det er af hensyn til søgemaskiner
så prøv lige at se siden i en browser du aldrig selv bruger, nemlig
lynx.

Her ser vi siden http://www.renepoulsen.dk/workingsolutions/ som den ser
ud i lynx.

http://80.62.61.212/test/workingsolutions1.jpg
http://80.62.61.212/test/workingsolutions2.jpg

Jeg spørger selvfølgelig dumt, men hvorfor skal svagtseende, blinde,
mfl. absolut ned i bunden af siden for at se menuen?

Det har i mange år været en "standard" at menuer står øverst på siden.
Jeg har svært ved at se den funktionelle løsning i, at den står nederst

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-09-05 20:40

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Giv os lige en god forklaring på at dit indhold skal
> være øverst i koden, mens menuen skal stå i bunden.

Hvad er der galt i det? Her er <title> og <h1> som det
første - er det ikke det vi alle efterlyser?

> Det har i mange år været en "standard" at menuer
> står øverst på siden.

Så finder søgemaskinerne den tekst der står i menuen
i stedet for det væsentlige.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-09-05 22:38

In news:<43248805$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>
Allan Vebel typed:

> Hvad er der galt i det? Her er <title> og <h1> som det
> første - er det ikke det vi alle efterlyser?

> Så finder søgemaskinerne den tekst der står i menuen
> i stedet for det væsentlige.

Og svagtseende, blinde og linuxnørder må så gennemlæse hele siden før de
finder det link de søger Meget effektivt.

Farum mener godt nok at det giver bedre placeringer på Google, men
dokumentationen mangler stadig.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-09-05 23:16

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Og svagtseende, blinde og linuxnørder må så
> gennemlæse hele siden før de finder det link de
> søger

Hvad har det at gøre med linuxnørder? Deres maskiner
kan da fint tilgå en side med css.

> Farum mener godt nok at det giver bedre placeringer
> på Google

Det mener jeg også. Det vejer nok tungere end at lade
være med at anvende css til at flytte menuen op i toppen.

> men dokumentationen mangler stadig.

Hvilken dokumentation? Du har jo selv fortalt at de fleste
blinde og svagtseende anvender IE, så jeg kan slet ikke
se problemet med at menuen strukturmæssigt befinder
sig i bunden af koden. Det er faktisk det css går ud på -
det er fleksibilitet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 13-09-05 18:35

In news:<4324acb9$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>
Allan Vebel typed:

> Hvad har det at gøre med linuxnørder? Deres maskiner
> kan da fint tilgå en side med css.

Af uransagelige grunde er det tilsyneladende "smart" at bruge lynx.
Sprøg mig ikke hvorfor jeg har aldrig forstået Linuxnørders logik. Og
mens vi er ved pingvin drengene det er faktisk Slug i danmark der står
får videreudviklingen af lynx, så helt død er den altså ikke.

> [...]
> se problemet med at menuen strukturmæssigt befinder
> sig i bunden af koden. Det er faktisk det css går ud på -

Det var også mit indtryk at hovedparten brugte IE, men jeg fik en meget
vred mail på et tidspunkt fra en blind, for at hævde at det kun var
døvblinde der brugte lynx. Hvilket understreger hvor lidt vi regulært
ved om handicappedes faktiske brug af computere. Da jeg skrev tilbage og
beklagede min fejltagelse og bad om flere oplysninger, fik jeg intet
svar jeg havde jo stemplet mig selv som et dumt svin

Man skal huske at selv om noget står på 300 højt profilerede websider så
behøver det ikke være sandt. Og det udgør et stort problem, når man
udforsker tilgængelighed. Det er meget sjældent de handicappede eller
deres pårørende selv der fortæller, det er oftest mennesker, der vil
gøre det politisk korrekte, men som ikke kender de reelle
problemstillinger.

Men jeg bliver klogere hver dag, selv om jeg ikke er vild med hademails
så lærer de mig trods alt noget nyt

Når vi kommer hen på vinteren og vikarerne får lov at sidde på deres
flade vil jeg kontakte forskellige handicap organisationer og prøve at
finde nogle kilder der ved hvor skoen trykker, så jeg kan komme ud over
at være gentagelse nr 301.

Der er intet så godt som regulære fakta.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-09-05 01:14

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> [...]
> skrev tilbage og beklagede min fejltagelse og bad om flere
> oplysninger, fik jeg intet svar jeg havde jo stemplet mig selv som et

Jeg vil nu mene, at det dumme svin er ham, der ikke kan tage imod en
undskyldning. Enhver kan begå en fejl, men dumme svin erkender det ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 12-09-05 09:11

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Og svagtseende, blinde og linuxnørder må så gennemlæse hele siden før de
> finder det link de søger Meget effektivt.

Hvis man øverst i HTML-dokumentet har et link som skipper indhold eller
hopper til menuen, så er der ikke noget problem i at have sin menu i
bunden af HTML-koden.

Men personlig fortrækker jeg også at have HTML'en til menu øverst i
koden. Men det er jo en smagssag.

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-05 10:19

Martin Hintzmann skrev:

> Hvis man øverst i HTML-dokumentet har et link som skipper
> indhold eller hopper til menuen, så er der ikke noget problem
> i at have sin menu i bunden af HTML-koden.

Den model vil i mange tilfælde være god til indholdssider - netop
til små skærme eller tekstbaserede browsere. Det er ikke ret fedt
at prøve at læse 10 nyheder på et site der hver gang fylder de
første to skærmfulde med en menu.

Man kan dog også gå den anden vej rundt - så man øverst i menuen
har et link der hopper direkte til indholdet. Det er bare en god
ide at have sådanne "hop"-links hvis man arbejder med små skærme
eller tekstbrowsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : René Poulsen

Dato : 12-09-05 15:02

René Poulsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Så mit spørgsmål er - er der andre måder at sørge for at mit
> indhold står først i koden, er centreret og er placeret på
> [...]
Tak til alle for hjælpen!
Indholdet kommer stadigvæk til at stå i toppen af selve kode
delen og menuen derefter - så længe jeg bruger title's til mine
links og h1'ere til overskrifter osv... så synes jeg sagtens det
kan forsvares!

Man kan jo få programmer der kan læse selve indholdet af en side
op for en - de søger vel netop efter ovennævnte?!

På min uddannelse har jeg også ladet mig fortælle, som også nævnt
i et svar, at de fleste blinde og svagtseende bruger IE... Dog
fik vi ingen konkret dokumentation, men i denne omgang vælger jeg
at tro på det