baby i båden
Fra : Susanne & Claus

Dato : 07-06-01 10:12

endelig er det snart ferie og vores nye enearvning på 6 mdr. skal
selvfølgelig med på ferie.
Vi er selvfølgelig meget spændte på vejret, om hun kan lide det osv.

Jeg håber på godr råd/erfaringer/anekdoter fra dem der har prøvet det.

Men helt konkret især noget om
Hvad med mad? Er det nødvendigt med køleskab, hvordan laver man hurtigst
varme flasker?
Hvor er baby under havnemanøvre, vi er kun os to og sejler helst for sejl.
(så vi håber på en medvindsferie i 6 m/s)
Hvad med solen, de kloge siger at babyer ikke må være i solen, det kan da
ikke helt undgås i en sejlbåd.
Hvor sover baby om natten/under sejlads. - hvor lang tid kunne I sejle?,

Susanne

Fra : Henrik Henriiksen

Dato : 07-06-01 17:52

Hej Susanne,

Det er efterhånden nogle år siden vi gjorde vores erfaringer med helt små
børn om bord, men de er vel stadig relevante.

Et køleskab er selvfølgeligt rart men vi klarede os med en stor køletaske og
gik hver aften tiggergang til diverse havnekiosker for at få et sæt
køleelementer i fyseren til næste dag. Husk to sæt så der altid er et sæt i
tasken og et sæt i kioskens fryser om natten. Varme flasker blev lavet i ved
at stille den i et litermål der blev fyldt med kogede vand. Forsøg med
vandmængden så temteraturen kommer til at passe.

Vi indrettede bagbords køje i hovedkahytten (Maxi 77) som søkøje. Et stykke
lærred med en løbegang til en rundstok som blev fastgjort til et beslag i
hver ende ca 40 cm over køjen. Den anden side af lærredet blev fastgjort i
køjebunden. Det passer lige til en lift eller en barnevognsoverdel. Fint
sted under havnemanøvre og det er rart at have barnevognen med. I
klapvognsalderen valgte vi en klavogn hvor overdelen kunne tages af.
Overdelen blev fastgjort på en krydsfinersplade med et par vingemøtrikker så
den hurtig kan demonteres og bruges sammen med understellet. Kistebænken i
BB side åbnes og en gjord eller to lægges om lugen som lukkes igen. Vha
gjordene spændes pladen med klapvognsoverdelen fast. Fint sted at iagttage
og kommentere havnemanøvrer.

En "altanparasol" kan sættes fast mange steder og skygger fint. I havn er et
lagen (ikke hvidt) fint at rigge til i agterstag, bom, søgelænder etc så der
er skygge i cockpittet.

Lav en søkøje som ovenfor beskrevet. Lav den så høj at barnet til sin tid
kan stå op og holde fast i rundstokken uden at kunne komme ud. Babyer sover
fint i en båd. Hvis det kniber har motoren ofte et meget søvndyssende
virkning. Undlad dog at anvende denne metode i havn om natten . Vi
planlagde dagssejladsen til 3 - 5 timer, men prøv jer frem.

God fornøjelse.

mvh

Henrik