Brintpille og ammoniak
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-09-05 20:32

Hvis jeg ikke har misforstået det, skulle pillen afgive ammoniak. Så var det
vel nærliggende at man brugte en ammoniaktank i stedet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-05 04:06

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Hvis jeg ikke har misforstået det, skulle pillen afgive ammoniak. Så var
> det
> vel nærliggende at man brugte en ammoniaktank i stedet?

Helt ligesom at tyskerne var geniale at suge HCN op i infusoriejord(zyklonb
til luse-desinfektion) er det klogt at suge ammoniak op i en
magnesiumkloridpille - især hvis man er bange for udslip der ku gi lidt
værre-end-gylle stank

De er så sippede at de forsikrer os at hvis nogen spiser brintpille, så
smager den ikke meget mere stærkt end en piratos!

Fra : Tim Christensen

Dato : 10-09-05 14:56

Preben Riis Sørensen wrote:
> Hvis jeg ikke har misforstået det, skulle pillen afgive ammoniak. Så var det
> vel nærliggende at man brugte en ammoniaktank i stedet?

Ammoniak(NH3)er en giftig ætsende gasart, man vil for det første ikke
kunne have nok i tank til køre ret langt - derudover vil der være en vis
fare ved en sådan tank. Jeg tror du tænker på NH4+ som man får Ved
opløsning i vand eller ved reaktion med en syre.

Mvh

Tim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-05 15:20

Tim Christensen skrev:

> [...]
> fare ved en sådan tank. Jeg tror du tænker på NH4+ som man får Ved
> opløsning i vand eller ved reaktion med en syre.

.... og det kalder man også ammoniak. På samme måde omtaler man
også en flaske med saltsyre som "saltsyre" selv om saltsyre
egentlig er en farveløs luftart, og flasken næsten ingen saltsyre
indeholder (i streng forstand).

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-09-05 17:58

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse

> Ammoniak(NH3)er en giftig ætsende gasart, man vil for det første ikke
> kunne have nok i tank til køre ret langt

Flydende kan vist ikke være mere koncentreret, det er den rene vare.

>- derudover vil der være en vis
> fare ved en sådan tank. Jeg tror du tænker på NH4+ som man får Ved
> opløsning i vand

Det hedder ikke ammoniak, men salmispikarrigtuds.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-05 19:02

> [...]
> det

> Flydende kan vist ikke være mere koncentreret, det er den rene vare.
Men man opnår da INGEN PLADS ELLER VÆGTBESPARELSE VED AT SUGE DET OP I ET
SALT, som man gør i den ny "brintpille"

> Det hedder ikke ammoniak, men salmispikarrigtuds.

sjov stavemåde
NH4+ Cl- er salmiak
og gad vide hvordan man kaldte NH3 mættet i vand for salmiakspiritus

Fra : Jan Pedersen

Dato : 10-09-05 21:41

> Det hedder ikke ammoniak, men salmispikarrigtuds.

say what ???? sal mis pik arrig tuds ?????

salmiakspiritus ikke ? :)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-09-05 22:28

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> say what ???? sal mis pik arrig tuds ?????
>
> salmiakspiritus ikke ? :)

Jo, jeg troede ikke den tuds var så svær at fange
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen