Træning og holdopdeling
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-06-01 10:17

Hej

Jeg har nogle spørgsmål angående holddelingen til forskellige former for
træning. Jeg træner i DKK, hvilket jeg grundlæggende er glad for, søde
trænere, masser af dejlige hunde og glade mennesker. Dog generer det mig, at
hele sæsonen er der næsten hver gang kommet nye hunde til, ligesom folk
kommer op til en halv time for sent. Dette forstyrrer en hel del.... Alle
hundene kan dog nogenlunde sammen på nær to ( en rottweiler- han, som er
MEGET aggressiv overfor de andre hanhunde og en RR-tæve som dog accepterer
Robin pga. hans lille størrelse)

Indtil videre har der dog ikke været de store problemer, men i tirsdags
(anden sidste gang), kom en mand med hans rottweilertæve og skulle lige være
med og øve hans LP2 program igennem (det er unghundemotivation, jeg går på)
Denne tæve var meget sur på Robin fra starten. De ikke så meget som snusede
og Robin bemærkede den nærmest ikke, men tæven knurrede af Robin det meste
af timen. Jeg troede dog ikke at Robin lod sig påvirke og lod ham glad gå
fri ved fod osv. uden problemer. Manden lod dog ikke sin hund være løs, da
den før havde haft problemer med små, hvide hunde! Så kom vi til indkald,
jeg tænkte ikke over at noget kunne gå galt, da Robin altid kommer - bare
ikke den dag. Han løb ud til mig, men drejede så af og løb over til tæven -
ikke aggressivt, men nærmere hvalpeagtigt fjollet (han er 9 måneder).
Rottweileren gik nærmest amok! Manden var ved at hale hovedet af den og
kunne næsten ikke holde den (kvæl). Jeg fik fat i Robin og alle bandede over
ham, og han måtte ikke være uden line mere den dag, mens alle havde ondt af
den stakkels rottweiler.

Jeg ved selvfølgelig, at det er min fejl, at han ikke kom, men syntes
samtidig, at det var meget forkert at lade en så aggressiv hund være med på
at unghundehold, når den egentlig ikke hører til der. Har jeg ret, eller er
det sådan alle steder? Robin er så glad for alle hunde og dette vil jeg
meget nødigt have ødelagt!

Trine

Fra : Heidi Høegh

Dato : 07-06-01 11:49

Trine Dyrgaard <trine@startnettet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9fnfq6$ouc$1@news.cybercity.dk...
> [...]

er
> det sådan alle steder? Robin er så glad for alle hunde og dette vil jeg

Hej Trine

Jeg forstår godt din frustration, men kan nok ikke rigtig komme med en
løsning på problemet, men jeg vil hellere end gerne fortælle om hvordan
forholdene var der hvor jeg og min hund Tilde gik til træning.
Det var til at starte med en forholdsvis lille klub, men efterhånden voksede
antallet af medlemmer utrolig hurtigt, hvilket medførte at den meget
strukturerede opdeling mere eller mindre forsvandt. Og vi blev stuvet sammen
på et forholdsvist lille areal i forhold til antallet af hunde.

Vi gik til agility for det sociale samvær og for Tildes skyld, men det blev
mere og mere anstrengende fordi man hele tiden skulle se efter de aggresive
hunde som ejerne gerne slap løs, hvilket jeg syntes er uansvarligt. Der var
flere unghunde som blev overfaldet af de aggresive der i blandt også Tilde
der en dag var ved at studere en forhindring og lige pludselig kommer der en
stor hund flyvende og bider hende i ryggen, heldigvis skete der ikke noget
alvorligt. Men det var stensikkert hver gang den store hund blev sluppet løs
farede den over den første og den bedste hund den nu fik øje på og BED. Jeg
klagede over den hund, fordi den havde været skyld i utrolig mange slagsmål,
ejeren slog den oven i hovedet med remmen, og gjorde ikke noget for at
arbejde med det egentlige problem. Klubben vidste godt der var et problem
med hunden, men kunne ikke rigtig gøre noget da ejeren var en forholdsvis
anerkendt dommer som klubben nok var lidt stolte over.
Det var så en ting, men noget andet var så alle de der indbyrdes kampe der
var blandt alle de dominerende hanhunde hvilket selvfølgelig ikke gik
direkte ud over de andre, og dog alligevel, for Tilde var utryg ved at være
der, specielt efter hun blev bidt i ryggen. Til sidst var det ingen
fornøjelse og være der og vi stoppede. Nu får vi de "søde" venner fra holdet
på besøg, og det fungerer altså meget bedre.

Mine forældre gik til hundetræning med deres gravhund, og nøjagtig det samme
skete for dem, en hund farede uden grund over den og bed den.

Jeg har ikke skrevet hele denne smøre som et angreb på hunde der måske
besidder en vis dominans, og jeg ved godt at man ikke kan forudsige hvad der
sker når så mange hunde samles på en fodbold bane, men jeg mener helt klart
at klubben må prøve at "skrue" holdene lidt bedre sammen, så de hanhunde der
hader hinanden ikke kommer på samme hold samme dag. Der var heller ikke
nogen præsentation af hundene hverken dem i blandt eller over for ejerne,
hvilket måske kunne have været med til at forudse konflikter.

Jeg kan godt forstå at personer med aggressive hunde, og hunde der måske kun
er aggressive i visse situationer eller når de ser en bestemt hund, gerne
vil gå til træning, men de må lære at tage mere hensyn for jeg kan ikke se
hvorfor deres hunds aggressivitet skal gå ud over så mange andre.
Det værste af det hele var næsten den måde ejerne tacklede det på, enten
blev de desperate, hysteriske eller endnu mere Aggressive end hunden var.
Har man en dominant hund kræver det visse leder egenskaber og det var der
ikke mange af de ejere der havde, og de havde heller ingen intentioner om at
få det.

Ja det blev vist en meget lang smøre, og historien om hvordan vores
træningsforløb endte. Jeg kan nu bagefter ærgre mig over at jeg ikke tog
problemet op på en af de der generalforsamlinger hvor der ikke bliver sagt
en pind, men på den anden side prøvede jeg og nævne problemet flere gange
men uden resultat.
Jeg ved ikke hvad du skal gøre, enten prøve at tage det op over for klubben,
eller måske håbe at vi har været nogen af de eneste uheldige, og andre her i
gruppen måske kender andre træningssteder eller har en løsning. Men jeg
kender problemet og ved hvor irriterende det er, og det er kedeligt når det
skal være skyld i at man stopper.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Aino

Dato : 07-06-01 12:44

Hej Trine og Heidi

Jeg er ked af at høre, at I har haft så uheldige oplevelser med
aggressive hunde.

> [...]
> vil gå til træning, men de må lære at tage mere hensyn for jeg kan ikke se
> hvorfor deres hunds aggressivitet skal gå ud over så mange andre.

Vores Pumba har desværre vist tiltagende hanhunde-aggressivitet det
sidste halve års tid (han er nu næsten 22 mdr). Vi har taget
konsekvensen og opgivet at gå til træning, for i stedet at begynde hos
en adfærdsbehandler. Der har vi så fået at vide, at vi kun har gjort det
værre at holde ham fra træning (og dermed fra andre hanhunde).

Dette ikke for at undskylde ejere, der ikke kan kontrollere deres hund,
og det skal selvfølgelig heller ikke gå ud over jeres, men det er ikke
så nemt.

> Har man en dominant hund kræver det visse leder egenskaber og det var der
> ikke mange af de ejere der havde, og de havde heller ingen intentioner om at
> få det.

Vi prøver da...

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Heidi Høegh

Dato : 07-06-01 14:25

Aino <aij@topsoe.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B1F68F5.E95BB597@topsoe.dk...
> [...]
>
> Dette ikke for at undskylde ejere, der ikke kan kontrollere deres hund,
> og det skal selvfølgelig heller ikke gå ud over jeres, men det er ikke

Hei Aino

Jeg kan godt forstå det ikke er nemt, og det var heller ikke ment som et
angreb generelt på alle aggresive/dominante hunde.
Jeg vil også gerne slå fast at jeg ikke forventer at alle har fuld kontrol
over deres hunde når de tager til hundetræning for det er vel egentlig også
derfor de kommer I øvrigt bryder jeg mig heller ikke om udtrykket total
kontrol, for det skal ikke være en maskine

Jeg kan huske vi på et tidspunkt havde en hund på holdet der var blevet bidt
ni gange af andre hunde (ikke noget der var sket i klubben men alle mulige
andre steder privat) den var utrolig aggresiv, forstået på den måde at den
bed ikke for at være dominerende men fordi den var s.... bange, ejeren tog
sine forholdsregler ved konsekvent at holde sig på afstand fra alle andre,
og så langsomt nærme sig enkle hunde, så den langsomt fik tilliden tilbage
til de andre firbende. Det var det eneste rigtige hun kunne gøre, hvis hun
var blevet hjemme havde de aldrig fået løst problemet, så jeg kan godt
forstå at træningspladsen i og for sig er det "rigtige" sted for
aggresive/dominerende hunde. Jeg kan bare ikke forstå den hensynsløse omgang
der var med nogle af dem, det var simpelthen som om de egentlig var
ligeglade for i de fleste tilfælde skete der ikke noget med deres hunde.

Den hund som jeg har omtalt i det sidste indlæg blev nogle gange bundet til
et mål, men ejeren bandt den med én knude, hvilket resulterede i at den
skulle hive en gang i snoren og så løb den. Jeg kan godt sige dig så
begynder ens hjerte at gallopere med 180 i timen, for har den udset ens hund
eller tager den en anden. Det var yderst ubehageligt. Men det første skridt
ville være hvis ejeren bare ville indse at han og hunden havde et problem,
jeg forventede ikke at den skulle bortvises øjeblikkeligt, men han kunne i
det mindste godt tage lidt hensyn. Det værste er at han som sagt var dommer
og fungerede også som instruktør.
Så han burde vide bedre.

Så Aino jeg syntes det er meget fint i tager til hundetræning selv om jeres
hund udviser aggresiv adfærd, for i har jo netop indset at den har et
problem, bare andre gad gøre det samme.

Jeg har selv en hund Ratata (ikke hende der gik til agility) som kan udvise
en aggresiv adfærd for folk/hunde der ikke kender hende. Hun er ikke
aggresiv men bange, og vi har ved hjælp af "hundeadfærdsmennesker" fundet ud
af at hele problemet nok ligger i barndommen, da hun kom fra et noget
kedeligt sted. Vi har fået afhjulpet problemet en del, ved at snakke med
folk der har lidt mere forstand på det og haft hende med på træningspladsen,
og det hjalp virkelig, så helt klart alle hunde med div. "særheder" skal ud
og møde andre hunde. De behøver bare ikke blive sluppet den første gang, og
selv ordne alle paragraferne

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 07-06-01 13:13

> Trine Dyrgaard <trine@startnettet.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9fnfq6$ouc$1@news.cybercity.dk...
> på
> er

Hej Trine...

Det du skriver undrer mig egentlig ikke, der har næsten altid været
konfrontationer af den ene el. anden art med mere el. mindre lykkelige
udgange på træningspladserne hos de forskellige klubber. Dog flest hos DKK &
DCH.

Lad mig starte med at sige at jeg INTET har at udsætte på hverken DKK el.
DCH personligt, men det er en kendsgerning at når så mange forskellige racer
er samlet på et sted, vil der komme gnidninger. Racerne er meget
forskellige, både af udseende og ikke mindst af sind. Som instruktør kan det
være et "Helvede" at stå med et hold hvor man f.eks. har 2-3 meget
domminerende hanner af hver sin race.

Nogle racer har det hele "I munden" om man så kan sige, de gøer for
galleriet, mens andre gør een gang hvorefter de "Bider". Sådan. Så hvem kan
så lige gøre hvad og hvordan????!.

At der er nogle klubber/foreninger der har valgt at tage alle de forskellige
racer til sig, til træning, det være sig hvalpemotivation, unghundetræning
m.m. er helt fint. Jeg mener virkelig helt fint. Man skal som hundeejer bare
være klar over at nogle racer er mere dominante end andre. Så det rigtig
"Homogene" hold kan ikke lade sig gøre.

Instruktørerne hos både DKK & DCH er veluddannede folk der ved hvad de har
med at gøre. det er dog ikke altid let at få det hele til at gå op i en
højere enhed.

Til slut må jeg hellere fortælle at jeg selv er Lydigheds & Markprøve
instruktør i DRK. Dansk Retrieverklub. Brugsprøvedommer m.m.

Hos os er bidske og agressive hunde IKKE velkomne, de bliver bortvist på
stedet.
Vi har så heller ikke den "Gøen og laden" som mange af de andre klubber har,
da vi kun træner retrievere. Vi mener at kende til retrieverens sind og har
valgt kun at træne denne ene race.

Jeg håber ikke din hund har fået meen af oplevelsen med den anden hund og
vil ønske dig god vind fremover.

Jaime Lauritsen
Århus

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-06-01 15:47

Hej igen

Tak for alle svarene, det er rart at høre andres mening.

Jeg mener bestemt ikke, at "aggressive" hunde skal blive hjemme, tværtimod.
Problemet er mere det, at der hele tiden kommer nye hunde ind på holdet. Vi,
der har været med fra starten i marts, brugte de første gange på at lade
hundene hilse og lære hinanden at kende, således at der ikke var nogen
problemer. Hen af vejen er der så kommet dobbelt så mange hunde til. Alt
efter dagens program har der så igen været "hilsetræning" (alle står på en
lang række, som man på skift går ned af og hilser på alle mennesker og
hunde) Når dette har fundet sted, har der ikke været problemer.
Rottweileren i tirsdags kom imidlertid bare med for at lave lidt
"prøveafpudsning", hvilket jeg syntes var lidt tosset, når han nu ikke
engang kunne have hunden fri (apportering, spring m.m. i line giver vel ikke
den bedste træning?). Robin måtte ikke komme i nærheden for hundens ejer, da
han så ikke kunne holde den. Selv om vi stod i hver sit hjørne knurrede den
meget og havde helt sammentrukne øjenbryn. Jeg tror Robin har opfattet dette
og måske villet formildne tæven? Eller var han bare slet og ret uopdragen?
Problemet var jo at han ikke lystrede indkaldet, men jeg mener at grunden
var at han end ikke havde fået lov at hilse på den nye hund?

Trine