Robin og andre hunde (langt)
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-06-01 10:02

Hej alle

Jeg har brug for lidt gode råd, så hvis nogen her kan hjælpe mig, vil jeg
blive rigtig glad.

Problemet er indkald, når der er andre hunde i nærheden. Jeg holder på at
Robin skal være løs hver dag og skal også have lov til at lege så meget som
muligt med artsfæller. Han får også lov til dette næsten hver dag, ligesom
vi to dage om ugen går til træning (unghundemotivation og babyability), så
jeg mener ikke han savner socialt samvær - eller hvad? De steder han er løs,
er steder, hvor løse hunde er tilladt, altså hundeskove o.l. Alligevel vil
jeg gerne høre ejerens mening før Robin udfolder sig. Dette er Robin
desværre ikke enig i....

Han er næsten 9 måneder og jeg er klar over, at det er en svær alder for
ham, men det løser jo ikke problemet her og nu. Indkald i andre situationer
fungerer fint omend lidt mere trægt end for en måned siden, men sådan er det
vel. Imidlertid stryger han afsted, hvis der er en anden hund i nærheden og
jeg ikke når at opdage den først Til træning er der (næsten - det er en
anden historie som kommer senere) ikke nogen problemer - han kommer glad
strygende og sætter sig pænt på plads før han får sin pølse

Det jeg har gjort for at løse problemet indtil nu er:
-hilsetræning, dvs. at jeg hilser først mens Robin sidder og venter. Dette
fungerer nogenlunde i snor, men altså ikke når han er løs.

-alm. indkaldstræning uden forstyrrelser - og ja, hvis han ikke kommer med
det samme styrter jeg den anden vej og finder noget meget spændende at give
mig til

-når jeg går med ham løs, gemmer jeg mig (f.eks. bag træer e.l.) hver gang
han kommer lidt for langt væk. Dette virker også fint, han er ganske
opmærksom på mig indtil der kommer andre hunde.

-han får selvfølgelig også særligt lækre godbidder, når han rent faktisk
kommer.Og når han leger med andre hunde, kalder jeg ham ofte hen til mig
bare for at give ham et stykke pølse eller lignende. Der er altså ingen
problemer, når først han har fået lov at lege.

Hvad kan jeg gøre mere?? Gode råd modtages med tak!

Fra : Sofie Hansen

Dato : 07-06-01 16:42

Hej Trine

Kender du bogen "problem hunde og hundeproblemer"? Den er ikke ny, men den
giver forskellige anvisninger på hvordan man kan løse det problem som du
beskriver.

Min pekingeser kan også godt finde på at stikke af, efter en kat eller en
hund i snor f.eks - men hvis jeg sætter efter hende og brøler
NEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJ - så stopper hun op, og så kan jeg kalde hende ind,
rose hende og spørge om hun vil med hjem og have en guffer (hvad hun aldrig
siger nej til). I øvrigt er det ekstremt sjældent hun stikker af, men jo hun
kan godt finde på det.

To gange har hun ikke stoppet, men har sænket farten så meget at jeg har
kunnet indhente hende og skælde hende ud, og der blev hun godt nok sur - men
7 - 9 - 13 er der ikke sket noget.

Min hund er dominant - hun vil fortælle alle de andre at det er hende som er
boss, hvilket de fleste synes er helt okay - problemet er blot at hun, hvis
de ikke synes det er okay, er den som bliver bidt. (for ca. en måned siden
mødte vi 3 amerikanske bulldogs som var løse og uden følge - de kom løbende
og Thilde havde ikke provokeret dem - jeg tog hende op på armen, da disse 3
hunde ikke er kendt for deres venlige og blide facon, og så tog pokker ved
mit kræ - hun fik øjenkontakt med førerhunden og gav den så mange verbale
tæsk at alle 3 vendte om .. det siger vel lidt om min's psyke? - Og mig som
troede at jeg skulle forsvare hende ..næ næ - hun klarede det selv .. hun
havde dog nok ikke været så kæphøj hvis jeg havde ladet hende blive på
jorden *G*)

Jeg er helt enig i, at man skal have styr på sin hund - også på en
træningsplads. Og har man en dominant hund så må man sammen med instruktøren
tage sine forholdsregler.

Hilsen
Sofie